Már használható a MÁV-START Vonatinfó applikációja

Kütyü Magazin, 2019. június 6. 12:02

A vásárlási szokások és elvárások minél hatékonyabb kiszolgálását szem előtt tartva, régen várt termékkel bővült 2019. június 6-ától a MÁV-START Vonatinfó alkalmazása: először tesztjelleggel, online vásárolt HÉV kiegészítő jeggyel is lehet utazni a szentendrei (H5-ös) vonalon. Az új lehetőség először csak a vonal Budapest közigazgatási határán kívüli szakaszán elérhető. A bevezetést követően a MÁV-csoport 30 napig várja az utasok észrevételeit a szolgáltatás fejlesztése érdekben. Sikeres próbaidőszakot követően további HÉV vonalakra is kiterjesztik az e-jegyet a tervek szerint.

Az utasok ezentúl akár a mobiltelefonjukon is megválthatják a MÁV-HÉV H5-ös vonalának Budapesten kívüli szakaszára érvényes, egy útra szóló HÉV kiegészítő jegyüket. A Vonatinfó alkalmazásba letöltött jegyet mobiltelefonon tudják bemutatni, amit a fedélzeten kódolvasóval ellátott készülékkel  eszközzel ellenőriznek a Budapesti Közlekedési Központ jegyellenőrei. Az így vásárolt mobilos HÉV-menetjegyek felhasználási feltételei nagyon hasonlóak a Vonatinfóból vásárolt MÁV-START e-vonatjegyek feltételeihez: személyhez kötöttek, nem ruházhatók át másra, és legkésőbb az érvényesség kezdete előtt (HÉV esetében a kiválasztott vonat indulása előtt legfeljebb 30 perccel) válthatók vissza az alkalmazáson keresztül. A Vonatinfóból vásárolt HÉV-menetjegy sem a vásárlás során kiválasztott vonatra szól, a rajta feltüntetett érvényességi időn belül bármikor felhasználható a kiválasztott viszonylaton egy alkalommal. Bérletet, valamint HÉV-re érvényes kerékpár- és élőállat jegyet nem lehet vásárolni a Vonatinfó alkalmazással. 

A jegyvásárláshoz aktív internetkapcsolat szükséges, azonban a korábban vásárolt jegyek térerő nélkül is elérhetők és bemutathatók a vonaton az ellenőrzésnél. A jegyvásárlással egyidejűleg elektronikus számlát kap az utas a regisztrált e-mail címére. Utólagos számlaigényt nem lehet benyújtani, és a kiadott számla sem módosítható.

A jegyértékesítés új formáját sikeres próbaidőszakot követően folyamatosan kiterjeszti a MÁV-HÉV valamennyi agglomerációs szakaszára. A HÉV-re vonatkozó részletes vonatinformációk, vonatkövetés és térkép funkciók szintén később lesznek elérhetők az alkalmazásban, mint ahogy a vasút és a HÉV közötti átszállást lehetővé tevő jegyek vásárlása is. A kiterjesztéshez az első 30 nap észrevételeit és a kivitelezhető igényeket is felhasználják. A cél a közeljövőben, hogy ez a megoldás legyen a HÉV-eken a legfőbb jegyvásárlási forma, ezzel lényegesen meggyorsítva a menetjegyhez jutás folyamatát. 

 

Háttér-információk:

 

Letöltés és regisztráció

A Vonatinfó alkalmazással már rendelkezők számára az alkalmazás automatikusan frissül az új funkcióval. Akiknek még nem fut a telefonján a Vonatinfó, a Google Play Áruházból és az App Store-ból tölthetik azt le. A jegyvásárláshoz regisztráció is szükséges.

 

Jegyvásárlás és a jegy felhasználása

 

Az alkalmazás által biztosított rugalmasságot a felhasználók az első használatot követően tudják majd tapasztalni, ugyanis az első vásárlás alkalmával végig kell menni a kötelező regisztrációs lépeseken: pl. felhasználói adatok megadása, elektronikus számlaadat beállítása, esetleg bankkártyaadatok eltárolása. A későbbi vásárlások során ezek az adatok előhívhatók és felhasználhatók, és szükség esetén módosíthatók is. A Vonatinfó alkalmazásban több utast (pl. családtagokat) és azok kedvezményeit, korosztályát is lehet regisztrálni, egy későbbi utazás alkalmával már csak ki kell választani azok nevét, akiknek jegyet kívánnak venni. 

 

Fizetés

A bankkártyás fizetés az OTP SimplePay online fizetési rendszerében történik, ahol lehetőség van a kártyaadatok elmentésére is a későbbi vásárlásokhoz. A MÁV-START a Vonatinfó rendszerből nem ismer meg és nem tárol semmilyen banki adatot, azokat továbbra is csak a fizetési szolgáltató kezeli. 

 

Visszatérítés

A Vonatinfó alkalmazással vásárolt jegy csak az érvénytartam kezdetét megelőzően, a vásárlási felületen közzétett feltételek szerint, és csak az alkalmazással téríthető vissza. Pénztári visszatérítés nem lehetséges. Különleges esetekben és a vasúttársaság hibájából szükségessé vált visszatérítés esetén a MÁV-START ügyfélszolgálatához kell fordulni. Online visszatérítés esetén a kezelési költség mértéke kedvezőbb az üzletszabályzatban előírtnál – a visszatérítendő menetdíj 10 százaléka. 

 

A MÁV-START Vonatinfó alkalmazásáról

A Vonatinfó alkalmazásban teljes üzemben 2018. június óta lehetséges a vonatjegy vásárlása is a MÁV-START és a GySEV belföldi hálózatára. A könnyen, mobileszközön néhány kattintással elérhető elektronikus jegyváltás egyre növekvő népszerűsége, a gyorsaság és a kényelem mellett a kedvezményeknek is köszönhető. Az alkalmazáson keresztül vásárolt e-vonatjegy nem csak megkönnyíti, de meg is gyorsítja a jegyvásárlást, ennek a jegyváltási lehetőségnek a növekedésével csökken a pénztárak terheltsége és a pénztárak előtti sorban állás. 

Az applikációt Android platformon 238 ezer; iOS platformon mintegy 27 ezer mobilkészülékre töltötték le. A regisztrált felhasználók száma május végéig mintegy 120 ezer fő. Az online vásárolt jegyek negyedét a Vonatinfó alkalmazásban veszik meg az utasok.

Az online HÉV-jeggyel kapcsolatban az utasok a https://www.mav-hev.hu/vonatinfo oldalon találhatnak további hasznos információkat (GYIK).