Alquerque, avagy az ősdáma

Alquerque, avagy az ősdáma…3000 éves, egyiptomi táblajáték.
Körülnéztem az
Internetes-pda játékok között, hogy nem készítette ezt el valaki azóta a kis
kedvencünkre. Így találtam rá a Igor Lozitskij nevére, és az ingyenesen
letölthető ősdámajátékára.
Letölthető:
http://www.freewarepocketpc.net/ppc-download-alquerque-v1-0.html
Mit is írnak a szabályok a
dámajátékokról??
A dámajátékok
olyan kétszemélyes, leütéses táblások, melyekben az ütés az ellenfél bábujának
átugrásával történik. Leütésesek, azaz egy előre felrakott kezdőállásból
felváltva lépő versenyzők célja: ellenfelüket lépésképtelen helyzetbe hozni
(vagy az összes ellenséges bábut leütni, vagy úgy beszorítani a táblán maradó
ellenséges bábukat , hogy azok szabályosan már ne
léphessenek).
Az alábbi
szabály-elemek különböző kombinációi számos dámaváltozatot eredményeznek.
Mielőtt új partnerrel kezdünk játszani, függetlenül attól, hogy milyen néven
ismert dáma-variban versenyzünk, javasolt megállapodni az alábbiakban:
- A korongok alaplépései és ütőlépései?
- Visszafelé ütés korong esetén: VAN/NINCS?
- Az ellenfél alapvonalára kerülő korong üthet-e tovább?
- A dáma több üres mezőt átléphet?
- A legtöbb ütést eredményező lépést kell-e választani?
- A 4. alatti "legtöbb ütésben" pluszként kell-e tekinteni a dámára?
-
Nyer, vagy veszít az, aki nem tud lépni? (WIN vagy LOSING mód?)
Alquerque
/ősdáma (ejtsd:alkerk)
Induló
állásban csak a játékmező középső pontja üres, a többi mezőponton (a játékosok
közötti tábla két térfelén elválva) egymással szemben vannak felrakva sötét és
világos korongjai. A partit világos kezdi, amikor egyik korongját az üres
mezőpontra áttolja. A bábuk minden irányban, a vonalak mentén szomszédos üres
mezőkre léphetnek. Ha lehet, akkor kötelező ütni, azaz: az ellenfél egyetlen,
szomszédos mezőn álló korongját átugorni és ha lehet, akkor ugyanabban a
lépésben folytatni is kell az ütést.
játszhatunk
három nehézségi fokozattal, és PDA ill.másik játékos ellen… és egy kis angol
help….
5x5-ös
játéktábla…mivel nem maradt egy bábum sem,vesztettem…nagyon hamar végetér a
játék, de lehet hosszabbá is tenni, ha…
7x7-es
játéktáblára, vagy a 9x9-es táblára váltunk…
Függelék: Magyarországi
szabályok...
Az Alquerque
nálunk "12-köves"-ként ismert változatában:
A bábuk csak "előre" (felülről lefelé, vagy lentről felfelé) és
oldalra léphetnek. Az ellenfél térfelének alapsorába jutott bábu pedig, csak
ütéssel mozdulhat el helyéről: onnan, oldalirányban már nem léphet tovább, ütni
azonban hátrafelé is kötelező, de ütéssorozat nincs, azaz egy lépésben egy
korong vehető le. Ezzel a szabállyal lecsökken a passzív játékosok közöti lépésismétléses döntetlenek
száma. Sajátos (különösen a kényszer-ütéses játékkal ismerkedő kicsik esetén ajánlott)
szabály, hogy ha a játékos nem veszi észre ütési lehetőségét, akkor
büntetésképpen: ellenfele leveheti azt a bábuját, amellyel ütni tudott volna,
sőt még léphet is egyet.
Játékgyáros…folytatom…
Kapcsolódó cikkek: