Nem volt jelentős hatással a PC-piacra a Windows 10

MTI Sajtóadatbank, 2015. október 12. 08:55

Az IDC szerint nem állította meg a személyi számítógépek forgalmának csökkenését a Windows 10 operációs rendszer harmadik negyedévi bevezetése, ugyanakkor az elemzők éves távlatban a forgalom szerény javulására számítanak.

Az IDC és a Gartner piackutató vállalatok honlapján közzétett harmadik negyedéves jelentések szerint a harmadik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest 10,8 százalékkal 71 millióra csökkent a személyi számítógépek, laptopok és asztali gépek értékesítése a világpiacon, a Gartner mérése szerint pedig 7,7 százalékkal 73,7 millióra csökkentek az eladások.

Egy-egy új Microsoft Windows operációs rendszer bevezetése általában fel szokta élénkíteni a személyi számítógép eladásokat. A mostani harmadik negyedévben azonban nem így történt, a Windows 10 minimális hatást gyakorolt a piaci forgalomra.

Az IDC a forgalom növekedésének elmaradását arra vezeti vissza, hogy egyrészt a Microsoft kevés időt adott a Windows 10 operációs rendszeren futó új gépek kifejlesztéséhez, másrészt az új operációs rendszert tőle eddig szokatlan módon ingyenes frissítésként tette elérhetővé, ami eltántorította a felhasználókat új gépek beszerzésétől. Már a Windows XP támogatásának tavalyi megszűnését követő forgalomnövekedés is rövid életűnek bizonyult.
 


A Gartner felmérése szerint ugyanakkor a felhasználók 50 százaléka fejezte ki szándékát személyi számítógép vásárlására az elkövetkező 12 hónapban, miközben táblagépet csak 21 százalékuk tervez vásárolni.

A személyi számítógépek világpiaci értékesítése már évek óta csökkent a táblagépek és az okostelefonok által nyújtott alternatíva miatt. A piaci rangsor megítélésében az IDC és a Gartner megegyezik, bár számaik némileg különböznek a harmadik negyedévi forgalomra vonatkozóan.

A piacot a Lenovo vezeti az IDC-nél 21,0 százalékos, a Gartnernél 20,3 százalékos részesedéssel. Mivel eladásai a piaci átlagnál kisebb mértékben, 4,9 (IDC), illetve 4,0 (Gartner) százalékkal csökkentek, piaci részesedése növekedett a tavalyihoz képest.

Ugyanez igaz az értékesítési rangsor első négy helyén álló gyártóra is, a Lenovo után sorrendben a HP, a Dell és az Apple vállalatokra is, amelyek a többi gyártó kárára szintén növelték piaci részesedésüket.