Kütyük, amik leszoktatnak az online játékokról

Kütyü Magazin, 2016. március 21. 13:35

A virtuális valóság már a spájzban van, és először a játékos kedvű felhasználok merülhetnek alá a régóta megálmodott világba. Vége a Farmville-nek és társainak? Ismét erőre kap a PC?

A játékipar az elmúlt évtizedben alaposan átrendeződött az eszközök fejlődésének köszönhetően. Ma már a mobiltelefonok és a tabletek is bivalyerősek, tökéletesen alkalmasak komolyabb alkalmazások futtatására, ráadásul a felhasználási igények változásával egyre jobban előtérbe kerültek a különböző online játékok. Ennek a folyamatnak volt része az asztali számítógépek térvesztése, a prioritások változásával egyre kevesebben építenek komoly hardverrel rendelkező PC-t, játékra ott vannak a konzolok, a tabletek, az okostelefonok.

A közösségi média képviselői mindent elkövetnek, hogy a felhasználok egy pillanatra se hagyják el a kezelőfelületet, így már nemcsak beszélgetni, üzenni, és persze megosztani lehet, de már évek óta játszani is. Sőt, a Facebookon futó ilyen fajta alkalmazások közül több elképesztő népszerűségre tett szert, például a Farmville százmilliós tábort hozott össze, hogy farmot igazgassanak.


Az érintőképernyők megjelenésével kitágult az élmények tárháza is, a megszokott játékirányítástól eltérő lehetőség pedig új típusú játékok megjelenését eredményezték. Ezek a játékok annak köszönhették sikerüket, hogy a képernyőn ujjaink precíz mozgatásával, egy új típusú élményben részesülünk.



A szerencsejátékok képviselőinek is fontos előrelépés volt az eszközök fejlődése, ma már könnyedén játszhatunk akár a telefonunkról is ezekkel a játékokkal. A technikai fejlődés a lehetőségek tárházát is bővítette, sok olyan játék érhető el, amelyek a virtualitást és a valóságot ötvözik. A Pokerstars tavaly óta kínálja játékait élő formában is, vagyis nem egy virtuális közegben zajlik maga a játék, hanem valós körülmények között. A különböző kamerarendszereknek köszönhetően, kiegészülve a megfelelő technikai háttérrel, ma már akár játszhatunk élő osztó ellen, vagy akár valódi rulettasztalon is. Ez a lehetőség a bizalom növelését szolgálja, és további felhasználókat szerzett az iparág számára, az online játékok így egyre szélesebb tömegeket tudnak kiszolgálni.

Azonban a technika forradalmi fejlődése egyre inkább azt mutatja, hogy akik a jövő játékaira vágynak, azoknak érdemes lesz visszatérni a PC-hez. A különböző eszközök állandó fejlesztésének egyik példája az egér, amely ma már messze túlmutat eredeti funkcióján. A játékosok számára készítette a Logitech a G502 Proteus Spectrum nevű egeret, amely amellett, hogy 11 gombbal rendelkezik, olyan érzékelőkkel segíti a játékélményt, mint a giroszkóp vagy a sebességmérő.



A különböző kontrollerek már régen is kiszolgálták a játékosokat, ma már viszont futurisztikus joystickek, igazi vezetői élményt nyújtó kormánymodellek, súlyra és kinézetre a megszólalásig hasonlító fegyverek állnak rendelkezésre, sőt, már egész testet borító ruhák is, amelyek nemcsak a felhasználó mozgását követik és közvetítik, de képesek arra is, hogy a virtuális testünkbe csapódó lövedék helyét a valóságban is érezhessük.


A játékok irányítása viszont már túlmutat a billentyűzet, joystick, egér szentháromságon, sőt, már a konzolokból átvett kontrolleren is. A Különvélemény című moziból megismert kesztyűs megoldás már meg is valósult, a Peregrine által kifejlesztett eszköz ujjaink és kézfejünk mozgása által 30 féle különböző parancsot képes elküldeni. Egy egészen forradalmi megoldás a Myo karkötő, amely elektromiográfiás módszerrel érzékeli karunk mozgását, és a bőrön keresztül figyeli az izmainkat irányító elektromos idegi jeleket. Az orvosi eszközökből átvett példán alapuló kütyüvel képesek vagyunk a legkülönbözőbb parancsokat végrehajtatni anélkül, hogy bármihez hozzáérnénk.

A virtuális valóság immár évtizedek óta foglalkoztatja az emberiséget, és a tudomány 2016-ban jut el oda, hogy ezt a forradalmi újdonságot már be tudja vezetni a szobánkba is. Idén sorra kerülnek piacra a különböző sisakok, fejpántok és szemüvegek, amelyek bevezetik a felhasználót a virtualitás díszletei közé. A jövőben a valóságnak ez a formája meg fogja hódítani életünk minden területét, ám elsőként a játékosok próbálhatják ki a virtualitás új színterét.

A virtuális szemüvegek világa azonban már komoly gépigényt támaszt, ezek az eszközök egy része komoly videókártyával, processzorral és memóriával rendelkező számítógépes kapcsolatot igényelnek. Azonban ezen a téren is van kivétel. A Microsoft által kifejlesztett Hololens már előrendelhető, egyelőre még azonban nagyon magas áron. A fejpánt egy x86-os processzorból, 2 GB RAM-ból és 64 GB tárhelyből áll, összesen öt kamera térképezi fel a környezetet, egy hatodik pedig a rögzítésre szolgál. Emellett képes érzékelni a sebességünket, giroszkóppal felszerelt, mikrofon és fényérzékelő segíti a még hitelesebb megjelenítést. Az első tulajdonosok március 30-án várhatják az eszköz megérkezését, a csomagban több program is van, így azonnal 3D skype-olhatunk, vagy tehetünk egy túrát a világ különböző tájain.



Szintén előrendelhető a Samsung virtuális szemüvege, amely a legújabb Galaxy S7-tel kiegészülve képes virtuális élményt nyújtani. A bivalyerős okostelefon hardveres háttere tökéletesen alkalmas a legújabb szemüveghez, rengeteg korábbi problémát oldottak meg a dél-koreai gyártó mérnökei. Az eszköz ráadásul elérhető áron kapható Magyarországon is, ám tény, hogy mindenképpen Samsung csúcsmobil szükségeltetik hozzá.


Természetesen a technikai óriások mind felsorakoztak a rajtvonalnál, a következő hónapokban sorra dobják piacra a virtuális valóság eszközeiket. A Facebook már négy éve bemutatta az Oculus Rift nevű eszközét, ám a nagyközönség számára csak tavasszal lesz elérhető, ahogy várhatóan az év első harmadában kerül a boltokba a HTC által tervezett Vive, aminek az a különlegessége, hogy bejárható virtuális tereket tud majd kialakítani, azaz egy kisebb területen követni is tudja a játékost.