A Facebook nem az első, és nem is az utolsó pofonját lesz képes elszenvedni. Van, amikor a Youtube mér rá csapásokat, és most a Google ismét nem kíméli. Mindazonáltal a Facebook fejlesztői egy pillanatra sem pihenhetnek. Hol a videók nézettségének és betöltésének sebességén csúsznak el, hol pedig a weboldalak betöltési sebességén. Ez utóbbi történt most.
A Google ismét nagyot alkot, és ahogy lassan megszokottá válik, a Facebook lohol utána. Évekkel ezelőtt a Wordstream már foglalkozott a Google Adwords és a Facebook hirdetési hatékonyságával, melyben a közösségi média ismét alul maradt. AMP kontra SDK következik most, azaz gyorsasági futamverseny a legjobbak között. Erre azonban nem jellemző a fej - fej melletti haladás.
Mint ahogyan arról a kulcsszo.hu is beszámolt, a Google ismét leelőzi a Facebookot a mobil weboldalak letöltési versenyében.
Egy évvel ezelőtt alkották meg az AMP-t, (Accelerated Mobile Page-t) mely nem más, mint gyorsított mobil oldal. Míg egy átlagos oldal megnyitásának sebessége akár 5,3 másodperc alatt töltődik be, addig az AMP-t használó oldalak letöltési sebessége átlagosan kevesebb, mint 1,4 másodperc.
Azt is hozzá kell tenni a kutatás eredményéhez, hogy az oldal látogatók 53%-a, 3 másodperc után feladja a várakozást és nem marad tovább az adott oldalon. Vált, mást keres. Ez azonban a webáruházak és egyéb kereskedelmi tevékenységet folytató oldalak számára hatalmas profit kiesés.
Speciális, nyílt forráskódú slim - line tipusú projekten alapuló weboldal. Kiemelkedő gyorsaságát annak köszönheti, hogy teljes egészében statikus, az oldal AMP része azonban nem a kiadó oldaláról tölthető le, így helyet nem foglal, ezáltal nem lassítja az oldalt.
A cikkek és minden egyéb tartalmak a világ tárolt szerverein vannak elhelyezve, melyek bármelyik pillanatban a felhasználóhoz legközelebbi szerverről töltődik be, így szinte valóban egyetlen pillanat alatt láthatóvá válik a betöltött oldal a mobilon.
A Google álláspontja szerint a weboldalak életképessége a gyorsaságon múlik.
Az AMP-t használó oldalak gyorsasági aránya az elmúlt 12 hónapban, 35%-os javulást produkált, ezzel az e-kereskedelem egyik legfontosabb szempontjává lett. Az oldalt látogatók türelmetlensége elmúlt, többet költenek, és hosszabb ideig maradnak az AMP-s oldalakon.
Természetesen a Facebook is mindent elkövet annak érdekében, hogy gyorsaságban utólérje az AMP-t, ezért kifejlesztette a saját alkalmazását, melyet közösen az Apple-el használnak. A Software Development Kit (SDK) elnevezésű alkalmazás után a Facebook cikkei is gyorsabban letölthetőkké váltak, hasonlóan az AMP-hez.
A válasz természetesen meglehetősen frusztráló, és lenéző volt az AMP részéről, akik javasolták a Facebook fejlesztőinek, hogy próbálkozzanak meg a különböző tartalmakat, különböző platformokon létrehozni a még eredményesebb gyorsaság növekedés érdekében. Az AMP fejlesztő csapata kijelentette, nem lesz náluk gyorsabb, köszönhető ez a folyamatos fejlesztéseiknek.
Alig fél évvel ezelőtt a Youtube és Facebook betöltési gyorsasága volt tesztelés alatt. Ebben a megmérettetésben a Facebook bizony majdnem alul maradt, így bár hamar rájöttek, ha szinten akarnak maradni, gyorsan és hatékonyan kell a sebességet növelniük, mégsem sikerült az élen végezniük.
Bár az AMP-nek tablettre nincs statisztikája, ez azonban semmit nem von le a győztes mivoltjából, tekintettel arra, hogy a Facebook egyes statisztikai adatait a SDK születése óta homály fedi.
A gyorsasági futamot eldönteni hivatott Chartbeat, 360 helyszínen, 50.000 oldalon keresztül tesztelte a két fejlesztést. A teszt egyetlen kérdése annak eldöntése volt, melyik gyorsabb, az AMP, vagy az SDK?
A kutatások azt bizonyítják, hogy egy átlagos mobil weboldalt 5,3 másodperc alatt töltenek be, de az AMP-vel, ez csupán 1,4 másodperc. Ez természetesen nem fénysebesség, de a Google szerint már hatalmas, négyszeres javulás.
A Facebook Instant Articles, tehát a Facebook instant oldalainak betöltési sebessége a normál oldalakéhoz képest csupán 0,001 másodperccel gyorsabb, szemben az AMP - t használó oldalakkal, ahol alig egyetlen másodperc alatt töltődik be az oldal. A látogatók adott oldalakon eltöltött ideje is az AMP irányába dönti el a meccset a maga átlagos 48 másodpercével, szemben a Facebook által preferált alkalmazással, ahol ez az idő csupán 36 másodperc.
Az oldalon eltöltött hasznos idő versenyszámot tehát szintén az AMP nyerte a maga 35%-os növekedésével. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy azon oldalak, akik nem gyorsítottak, a betöltés időtartama 5,3 másodperc, mely a fenti adatok fényében már irreálisan hosszúnak tűnik.
Nem véletlen tehát, hogy az AMP jelenleg is térhódító szerepet tölt be, annál is inkább, mert a gyors letöltés már-már elvárássá növi ki magát. Így a nagyobb oldalak váltottak és AMP támogatással, tehát külső szerverrel oldják meg az oldalaik gyorsaságának növelését.
Az AMP azon kívül, hogy az e-kereskedelem mérhető bevételét hatalmas mértékben volt képes az egekig növelni, a látogatottság és a visszatérő olvasók számát is ugrásszerűen növelte.
Valószínűleg a verseny még korántsem lefutott, mivel az internetezési szokásaink a mobil irányba tolódtak el és ezért mindkét cég ezekre az eszközökre fog fókuszálni.