Újabb 4 intézmény csatlakozásával 20-ra nőtt a Telenor HiperSuli programjában aktívan résztvevő iskolák száma. A program elsődleges célja, hogy a pedagógusokat ösztönözze a digitális oktatási módszertanok kipróbálására, gyakorlására és tanári közösségben való megosztására.
Mára az oktatásban is megjelent az igény a digitális eszközök aktívabb használatára mind a diákok, mind a tanárok, sőt, egyre inkább a szülők oldaláról is. Az eszközellátottság az utóbbi években számos intézményben sokat javult az iskolák által önerőből vásárolt, pályázati úton elnyert eszközök, vagy akár a diákok saját eszközeinek mozgósíthatósága révén. A digitális oktatás valódi elterjedésében a szűk keresztmetszetet a pedagógiai módszertan hiánya jelenti, amely segítené a tanárokat az eszközök és a mobilinternet hatékonyalkalmazásában. A Telenor által 2015-ben indított HiperSuli program ebben nyújt segítséget az iskoláknak: közvetlen kapcsolatot tart fent a programban részt vevő intézmények kijelölt tanáraival, a Webuni online oktatási portálon speciális digitális tanárképzést biztosít, valamint online tanári közösséget hozott létre a jó gyakorlatok első kézből történő megosztására.
„Szinte nem is vesszük észre, hogy tanulunk” – írta egy diák Havassy András, HiperSuli-tanár által idén harmadik alkalommal végzett felmérésében, amely az okostelefonok tanórákra és a diákokra gyakorolt hatását vizsgálja. A felmérésből kiderül, hogy a diákok szerint a tanórai okostelefon-használat legfontosabb előnyei, hogy munkájukra azonnali visszajelzést kapnak, könnyebben tudnak jó jegyet szerezni, a telefonnal jól lehet gyakorolni, és könnyebb, hatékonyabb így a tanulás. Úgy tapasztalják, hogy az okostelefonok különlegessé, interaktívvá teszik az órákat, ezeken a foglalkozásokon nem izgulnak, kevésbé stresszelnek, amikor tesztet írnak. A diákok fontos szempontként említették továbbá, hogy a telefonok segítségével az órák játékosabbak, és ennek köszönhetően sokszor nem is veszik észre, hogy valójában tanulnak. A gyerekek szerint nagy előnyt jelent, hogy az okostelefonokkal végzett „röpdolgozatok” segítik a dolgozatokra való felkészülést, a feladatok megoldása pedig lényegesen gyorsabb, a gyerekek egyből visszajelzést kapnak az eredményről. Papíron ez lassabb, időigényesebb lenne. A diákok azt is hozzátették, hogy a telefonok segítségével jóval könnyebb megérteni a tanárok elvárásait, és az sem utolsó szempont, hogy használatuk környezetbarát, hiszen így nem használnak papírt.
A HiperSuli programban jelenleg 20 intézmény vesz részt, az elmúlt 4 évben már 275 pedagógus sajátított el és kezdett alkalmazni digitális oktatási ismereteket, az így oktatott 243 osztályban pedig a diákok száma a meghaladja az 5500 főt. A programba bevont iskolák, tanárok és diákok száma folyamatosan növekszik, a Telenor pedig egyszerűsítette és ezzel felgyorsította a jelentkezési folyamatot újabb intézmények és tanárok számára: a hipersuli.hu oldalon várja a digitális oktatási módszertanok megismerésére nyitott iskolák jelentkezését. Innentől elindul az aktív kapcsolat a programot üzemeltető Telenor és a jelentkező intézmény között, melynek részeként az iskola leendő HiperSuli tanárainak a Webuni online felületén el kell sajátítaniuk a HiperSuli digitális oktatási alapismereteket.
„A program bővül, bár nem az a fő célunk, hogy egy napon Magyarországon minden diák HiperSuli-diák legyen. Azt szeretnénk, hogy az ország minden területén elérhető HiperSulik egyfajta digitális jó gyakorlati központokká váljanak, és környezetükben megosszák, terjesszék a megszerzett tudást. A HiperSuli online elérhető tudásbázissal a földrajzi határok is elmosódnak, ezért célunk a Webuni-képzések továbbfejlesztése, az alkalmazott pedagógusi jó gyakorlatok megosztása és bárki számára elérhetővé tétele. Végső soron ez vezethet ahhoz, hogy egy napon minden gyerek digitális diák lehessen” – mondta el Koren Balázs, a HiperSuli program szakmai vezetője.
A mai diákok digitális alapkompetenciái megvannak: egészen fiatal koruktól használnak digitális eszközöket, a kisebbek jellemzően játékra és YouTube-ozásra, 9-10 éves kortól pedig már chatelésre, kapcsolatteremtésre is. A nagyobb kérdés, hogy ezeket a csatornákat elég tudatosan, megfelelő biztonsággal használják-e, odafigyelnek-e személyes adataik védelmére, vagy ismerik-e a határt, hogy egy chates csipkelődés mikor billen át digitális zaklatásba. A Telenor által szervezett biztonságos és tudatos netezést segítő akciók nem csak a HiperSulisok kiváltságai; partnerszervezetekkel és a vállalat saját önkéntes kollégái segítségével eddig több mint 38 000 gyerek fejleszthette tudatos nethasználati ismereteit a Telenor jóvoltából. A szülők számára pedig a „Hogyan beszélj a gyerekeddel az Internetről?” című digitális anyag nyújt segítséget, ami szintén elérhető a hipersuli.hu oldalon.