A HONOR okostelefonjainak és egyéb termékeinek tervezéséért és kialakításáért felelős Yuan Ze, az Industrial HONOR Design vezetője nyilatkozott arról, hogy hogyan közelíti meg a készülékek formatervezését. A szakember, aki 18 éves mobiltervezési tapasztalattal rendelkezik, több olyan modell kialakításáért felelős, amelyek meghatározták az okostelefonos ipar trendjeit, beleértve a teljes N-szériát. A beszélgetésből kiderül, hogy miként alakítják maguk a felhasználók a készülékeket, és hogy mennyi minden múlik a dizájnon nem csak a külalak, hanem a funkcionalitás terén is.
Az úgynevezett IPD (Integrated Product Design), azaz “integrált terméktervezési folyamat” része a formatervezés, amire kihat az is, hogy milyen típusú okostelefont tervezünk. A csúcskategóriás készülékek esetén ez nagyjából fél évet vesz igénybe, a kezdeti megbeszélésektől kezdve a koncepciós dizájnnal folytatva. A belső visszajelzések begyűjtése után még három-négy úgynevezett „mockup”, azaz grafikai látványterv készül, amelyekkel a külső részleteket tudjuk finomhangolni. Mindez a középkategóriás szériánál kb. négy-öt hónapot jelent.
A tervezési folyamat megegyezik azzal, amit a szakmában mások is csinálnak. Először a készülék felhasználói csoportját vizsgáljuk meg, majd különböző koncepciókat alakítunk ki. Legalább négy-öt koncepció születik, szem előtt tartva az árat és a célcsoportok igényeit. Ezek mentén készülnek el a mockupok, a részletek elsimítása után pedig prezentáljuk elképzeléseinket a vezetésnek.
Ez a kérdés egyszerre egyszerű és összetett. A legfontosabb tényezők a különböző árkategóriák és az eltérő igényű fogyasztók. Az életükből merítünk, hogy megértsük, mit szeretnek és mire van szükségük. A premium Magic szériánál a célcsoportba tartozókat vizsgáljuk, hogy megértsük, milyen dizájnt kedvelnek, milyen autót vezetnek, milyen divattermékeket viselnek, milyen parfümöt használnak, milyen színeket preferálnak. Beszélünk velük arról, hogy mit mivel azonosítanak, és miről mi jut eszükbe. Ezek alapján csinálunk egy összeállítást fotókkal, videókkal, kapcsolódó reklámokkal, hogy megértsük: mi az ő történetük. Az ő tapasztalataik, véleményeik inpsirálnak minket ahhoz, hogy ráleljünk a dizájnlehetőségekre.
Egyelőre csak Kínában, de fogunk kutatást végezni más országokban is az átlagos felhasználók és a profik között is: utóbbiak például partnereink a telekommunikációs cégeknél. Különböző helyszínekről gyűjtünk ötleteket és elképzeléseket. Azt szeretnénk, ha világszerte tudnánk információt szerezni: így mindenki szeretheti majd dizájnjainkat. Kínában az olyan nagyvásoroskban, mint Sanghaj is végzünk kutatásokat, de a kisebbekben is, ugyanis regionálisan is komoly eltérések lehetnek.
A tavalyi HONOR 50 nagy áttörés volt a kameragyűrű dizájnja terén. A HONOR 70 most már kapható a nemzetközi piacokon. Mi ihlette meg az N-szériás HONOR okostelefonokat?
A HONOR N-szériánál a „szépség” volt a kulcsszavunk. Az volt a célunk, hogy szép és könnyű eszköz legyen, illetve, hogy ha megérinti valaki az eszközt, tudja, hogy mennyire más, mint a versenytársainké. A HONOR 70 egy premium, középkategóriás okostelefon, a felhasználói csoporttól pedig azt tudtuk meg, hogy nem biztos, hogy megengedhetnek maguknak egy nagyon drága telefont, de attól még stílusos és ízléses termékre vágynak. Csak azért, mert valami szép, nem kell, hogy drága legyen – ha viszont ránézel, akkor a premium kategória jut eszedbe. Egyfajta „light” prémiumot kerestünk a fiataloknak, ugyanis az N-szériát nekik szánjuk. Előre elvégeztük a felhasználói kutatást, és megnéztük hétköznapjaikat. A HONOR 50 például nagyon ragyogó, gyémántszerűen csillog. A fiatalok követik a divatot, viszont folyton változik, hogy épp mi a menő. Most visszafogottabb, kevésbé feltűnő termékekre vágynak, amit pont azért ismerhettünk fel, mert megvizsgáltuk hétköznapjaikat. Szintén népszerűek a fiataloknál a nem annyira drága, de elegáns, prémium csomagolású parfümök, így összevetve ezzel elindulhatunk a jó tervezési irányba. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy olyan mintákat és színeket alakítsunk ki, amiket előszeretettel használnak az emberek.
Ha bárki rápillant a HONOR 70-re, akkor automatikusan a divatos és a prémium jelzők ugorhatnak be neki. Nem is biztos, hogy ezt így, konkrétan meg tudják fogalmazni, de kötik valamihez, ismerik, és talán birtokolnak is ehhez hasonlót.
Könnyed és vékony kialakítást akartunk. Néha a tervezés a kompromisszumkötés művészete, főleg a középkategóriás szériáknál. Amikor próbáljuk meghatározni a HONOR 70-et, igyekszünk felsorolni legfőbb előnyeit a felhasználóknak. Megkérdeztük őket, hogy mire vágynak inkább: szépségre és könnyedségre vagy vízállóságra? Előbbit választották! Tudják, hogy az IP68 egy remek funkció, de nem annyira van szükségük rá a hétköznapjaikban. Kutattuk, hogy mi az, amire tényleg igényt tartanak, és mit várnának el a HONOR 70-től. A legtöbben ebben az árkategóriában a két említett tényező mellett még az eleganciát határozták meg, a vízállóság azonban vastagabbá tette volna az okostelefont, pedig a legtöbben vékonyra vágynak. Emiatt döntöttünk így.
Az alapanyagok a legfontosabb tervezési elemek közé tartoznak, főleg az N-szériás készülékeknél, így a HONOR 70-nél is. Más anyagok más vizuális hatást váltanak ki: az üveg például tükröződik. Kihatnak az alakzatra is, vagy a színekre. Gondolni kell a korlátokra és hátulütőkre is, és ez alapján dönteni. Ahogy a fogyasztóknak, úgy nekünk is nagyon fontos maga szín, és már az kihathat a teljes kialakításra és megközelítésre.
Okostelefon felhasználóként a valódi bőrt preferálom, de az nagyon drága. Kedvelem nagyon a titánt is, de tervezési vezetőként szem előtt kell tartanom azokat az árkategóriákat, amikben dolgozunk. Az N- és a Magic szériáknál, azaz prémium készülékeinknél azokat az anyagokat kedveljük, amiket fel is tudunk használni a telefonoknál.
A különböző országoknak eltérő környezetvédelmi törvényeik vannak. Mennyire fontos és milyen nehéz ezt szem előtt tartani az okostelefonok tervezésénél?
Az ökotudatosság az egyik legfontosabb dizájnkérdés számunkra. A HONOR-nál ebbe az irányba tartunk, és a környezetvédelemmel mindig számolunk az okostelefonok megtervezésekor. Több termékünk csomagolása megkapta az FSC Erdőgazdálkodási tanúsítást, a Magic széria termékek telefontálcái préselt cukornádból vannak, a töltők és adatkábelek védőrétegei pedig papírból.