Mennyit segíthet autósként, ha az egyes autógumi jelölések nyitott könyvnek számítanak számunkra? Milyen jelölésekkel célszerű egyáltalán tisztában lenni autósként, illetve hogyan tanácsos értelmezni őket?
Egyfajta instant gyorstalpalóval érhet fel a téma kapcsán a cikk végig olvasása. Legalábbis bízunk benne, hogy a bejegyzés tanulmányozása gyakorlati hasznosulást biztosít.
Ennek köszönhetően sokkal precízebb lehet a gumiválasztás még akkor is, ha nem vagyunk járatosak a szakmát tekintve. Elég ismerni az általános jelölést, és máris boldogulhat az ember a kérdést tekintve.
Tegyük fel példaként, hogy az Olcsobbgumi.hu téli gumi választékában keresgélünk. Bármely darabnál az első jelölés az abroncs szélességét jelöli. Ennek a mértékegysége egyébként milliméter.
A következő érték a magasságra vonatkozik. Azt jelöli, hogy az autógumi oldalfalának magassága példának okáért 55-ös, 65-ös vagy egyéb. A szerkezetet jellemzően egy R betű jelöli, végül következik a perem átmérő inchben megadott értéke.
Ezt az úgynevezett DOT szám tükrözi. Viszonylag könnyű ellenőrizni, hiszen gyártótól és típustól függetlenül az autógumik oldalfalán szerepel maga az érték. A példa kedvéért tegyük fel, hogy a szám 2319.
A négy értékből az első két szám a gyártás hetét tükrözi, a második kettő pedig a gyártás évére vonatkozóan ad információt. Avagy a szóban forgó fiktív gumiabroncs a 2019-es év 23. hetében jött le a gyártószalagról.
Fontos hozzátenni, hogy a gyártás idejét mindig a maga kontextusában érdemes figyelembe venni. Magyarul hozzá kell venni, hány futott kilométer van az adott garnitúrában, és mekkora a kopás mértéke.
Nem árthat tudni, hogy minden egyes darabnál az úgynevezett 3PMSF jelzés, avagy a három hegycsúcs és hópihe a téli változatokra utal. Ehhez hasonló univerzális jel a nyári, illetve a négyévszakos modelleknél ugyanakkor nincs.
Dióhéjban ezek azok a tudnivalók, amelyek a téma kapcsán jelentőséggel bírhatnak. A méretre vonatkozó magyarázatok ismerete akkor segítség, hogyha váltás előtt vagyunk, és az autónkkal kompatibilis szett mellett szeretnénk letenni a voksot.
A DOT számot pedig olyankor a legjobb figyelembe venni, amikor a kopás megléte mellett az életkorral is számolni akarunk. Merthogy alapvető irányelvként nem árt észben tartani, hogy 6-8 évnél tovább még egy alig futott abroncs is veszít a minőségéből.
Minden itt részletezett paraméter persze akkor ér fel gyakorlati értékkel, hogyha a tudatos használatra is odafigyel az ember. Vigyázni kell a gumikra, mert értékesek, ezzel együtt pedig a megfelelő nyomásértéket is konstans jelleggel célszerű ellenőrizni.