Jelentősen átalakultak az öltözködési szokások a világjárványt követően egy friss felmérés szerint: a munkavállalók háromnegyede 2023-ban már a lazább, "business casual" stílust vagy a hétköznapi, utcai viseletet részesíti előnyben a munkahelyén, a formális üzleti öltözék pedig eltűnőben van. A változó igényeket a divatmárkák is lekövették: előtérbe kerültek a hibrid, az alkalomhoz és öltözethez rugalmasan alakítható darabok és ruházati kiegészítők. Mindez azonban nemcsak a ruházat, hanem a viselhető okoseszközök terén is megjelent, és erre a nagy technológiai gyártók is odafigyelnek, okosóráikban egyesítik a változtatható stílusú, divatos megjelenést a csúcstechnológiával.
A Gallup elemző cég nemrégiben tette közzé a munkahelyi öltözködési szokásokat vizsgáló legújabb felmérésének eredményeit*, amelyből egyértelműen kirajzolódik a lazább, hétköznapibb munkahelyi öltözék irányába való elmozdulás. A kutatás szerint a formális üzleti öltözetet viselők aránya drasztikusan csökkent (mindössze 3 százalék visel már ilyen öltözetet), a legtöbb munkavállaló számára a tipikus munkahelyi öltözéket ma már az ún. business casual jelenti (41 százalék), ami sokkal lezserebb megjelenést tesz lehetővé.
Mindez a világjárvány alatt kialakult szokásokra vezethető vissza. A felmérés szerint azok, akik valaha dolgoztak távmunkában, sokkal valószínűbb, hogy lazább, business casual öltözetet viselnek a munkahelyükön (58 százalék), míg a nem távmunkában dolgozók kevésbé hajlanak erre (24 százalék). 2019-hez képest 7 százalékkal nőtt a business casual ruhákat viselők aránya, miközben 4 százalékkal csökkent az egyenruhát és a formális üzleti öltözetet viselőké.
Ezt a tendenciát erősíti meg a McKinsey idei riportja** is, amely szerint a divatmárkák elmozdultak az elegáns, mégis kényelmes stílust kereső vásárlók igényei felé, és a hagyományos, formális viselet darabjairól a hibrid darabokra helyezték át hangsúlyt. Az ideális ruha egyszerre elegáns, de kényelmes, és az alkalomhoz illően rugalmasan alakítható is.
A jelentés szerint az irodai öltözködési szokások megújulásával párhuzamosan viszont egyre nagyobb szerepet kapnak azok az alkalmak is, amelyek klasszikus alkalmi öltözetet – öltönyt vagy estélyi ruhát – követelnek meg. Jól tükrözik ezt az eladási tendenciák is, az Egyesült Államokban 2022 januárja és októbere között eladott koktél- és partiruhák, valamint estélyik száma 80 százalékkal nőtt, ami 178 százalékos növekedést jelent 2021 azonos időszakához képest.
A csúcstechnológia és a divat egyesítését a vásárlói igények is alátámasztják: a gyártó megbízásából készült hazai reprezentatív kutatás szerint*** a magyar válaszadók harmada számára (31 százalék) a dizájn fontos szempont óravásárláskor (többen tartják fontosnak, mint például a méretet – 27 százalék), és a kérdőívet kitöltők többsége (64 százalék) a klasszikus órák dizájnját követő okosórákat részesíti előnyben. A vásárlók pedig igénylik, hogy okoseszközük is rugalmasan alakítható legyen: ugyanezen kérdőívet kitöltők összesen 78 százaléka számára fontos óraválasztáskor, hogy változtatni tudják kiegészítőjüket: az cserélhető szíjjal rendelkezzen (42 százalék), illetve többféle színváltozat is elérhető legyen belőle (36 százalék).
A Huawei most megjelent okosórája a vásárlói trendeket szem előtt tartva a Fashion Forward koncepció keretében a csúcstechnológia és a divat egyesítését tűzte ki célul. A HUAWEI WATCH GT 4 klasszikus megjelenésű dizájnja lehetővé teszi, hogy ne csak hasznos technológiai eszköz, hanem prémium anyaghasználatával és dizájnelemekkel stílusos kiegészítő is legyen. A modell óraszámlapjai és szíjai személyre és alkalomra, sőt, viseletre szabhatók, a széria 46 mm-es modelljének oktagonális alakját pedig a klasszikus luxusórák ihlették.
______________________
*Casual work attire is the norm for U.S. workers – https://news.gallup.com/poll/510587/casual-work-attire-norm-workers.aspx
**The State of Fashion 2023: Holding onto growth as global clouds gather – https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-fashion#/
***A felmérést 2022. májusában online adatfelvételi módszerrel Magyar Target-Pulzus Média Kutató Kft. készítette. A kutatás életkorra, nemre, iskolai végzettségre és településtípusra reprezentatív.