Nincs fizetőképes kereslet a mobil többletszolgáltatásokra
Kütyü magazin, 2011. április 28. 18:39

A magyar felhasználók többsége még nem fizetne a mobil többletszolgáltatásokért az Accenture felmérése szerint.
A vezetési tanácsadással, technológiai szolgáltatásokkal és
tevékenységek kiszervezésével foglalkozó, megközelítőleg 215.000 fős
alkalmazotti létszámmal, a világ több mint 120 országában működő
világcég közleménye szerint jóllehet Magyarország bankjai és
mobilszolgáltatói készen állnak a mobilfizetés széles körben történő
bevezetésére, s a magyar telekommunikációs szektor élen jár a
fejlesztésekben, még nincs megfelelő mértékű fizetőképes kereslet a
többletszolgáltatásokra.
A mobilfelhasználók száma világviszonylatban már meghaladja a 4
milliárdot, közülük 61 százalék előfizetéssel rendelkezik. Az
okostelefonok térnyerésével megváltoztak a felhasználói szokások, így a
szolgáltatóknak új piaci modellek kidolgozásával és bevezetésével kell
igazodniuk ezekhez. Ilyen új funkció lett a mobilbankolás és a
mobilfizetés, amelynek során valós időben történő interaktív
kommunikáció jön létre a bankok és ügyfeleik között.
A közlemény idézi Burián-Kozma Gábort, az Accenture banki iparágának
igazgatóját, aki szerint Magyarországon a nyugati országokat
megszégyenítően meglepően aktívnak bizonyulnak a felhasználók a
mobilfizetések területén. Mindennapossá vált, hogy mobiltelefonon
intézik a parkolás befizetését és a mozijegyek vásárlását.
A cég tapasztalatunk szerint a magyar felhasználók többsége inkább
akkor vesz igénybe fizetős szolgáltatásokat, ha az alternatíva elavult
és kényelmetlen, vagy nagyon kockázatos. Valószínűleg a kritikus
parkolási körülmények vezettek ahhoz is, hogy a felhasználók szívesebben
fizetnek havonta pár száz forinttal többet, minthogy a parkolójegy
automatákat vegyék igénybe.
A hazai közbiztonság helyzete miatt népszerű a lakásriasztási
szolgáltatás mobil adaptációja is, ugyanakkor a smart home megoldások
értékesítése - például a hőmérséklet, páraszint mobil beállítása - még
éppen csak megindult.
Az Accenture felmérése szerint nincs minden új szolgáltatásra piacképes
kereslet: jó példa erre a 2002-ben bevezetett magyar MMS, amely
világszerte elterjedt, itt azonban mégsem vált népszerűvé. A jelenlegi
gazdasági helyzet pedig még kevésbé teszi lehetővé a felhasználóknak,
hogy például pénzt áldozzanak a mobilbankolási szolgáltatásra.
Az Accenture tanulmánya szerint az e-bankolással ellentétben a
mobilokra adaptált szolgáltatás szorosabb együttműködést kíván a telekom
szolgáltatókkal. A mobilbankolás jelentős versenyelőnye az
e-bankolással szemben a mobilitásban rejlik, hiszen bárhol, bármikor
eléri a fogyasztó. Ez az előny a bankoknak is kedvező és költségkímélő:
míg a hagyományos fiókban egy dollár a banki költség, addig az
interneten vagy a mobiltelefonon egy cent - idézte a közlemény Hatfaludy
Károlyt, az Accenture technológiai igazgatóját.
A közlemény szerint az NFC (near field communication) technológiának
köszönhetően ma már nem meglepő, ha a felhasználó néhány méter
távolságból, egy gomb megnyomásával pénzt tud előhívni egy közeli
ATM-ből. Ráadásul a ügyfélazonosítás és a biztonságos pénzkezelés
megvalósítására a jelenlegi mobiltelefonok alapvető kommunikációs
csatornái kiválóan alkalmasak.
A tanulmány szerint az újfajta technológia lehetőséget teremt arra is,
hogy több iparági szolgáltató közös szolgáltatásokat kínáljon a
fogyasztóknak. Ilyen lehetőség lehet a telekommunikációs szektor piaci
jelenléte az egészségügyben. A magyar egészségügyi helyzet kritikus
állapota, az orvos alulfizetettsége és túlterheltsége miatt megoldást
jelenthetnek az olyan kommunikációs eszközök, amelyek lehetővé teszik a
felhasználóknak, hogy például feltölthessék vérnyomás állapotukat,
illetve egyéb kritikus ellenőrzési kritériumokat és adataikat a sorban
állás helyett. Megfelelő eszközök kialakításával nagyobb lehetőség
nyílna a preventív kezelésekre, illetve az idősek, betegek minőségi
gondozására is - mutat rá a felmérés.