Új 116 kezdőszámú harmonizált közérdekű szolgáltatások

Kütyü magazin, 2009. december 11. 12:18

2006 júliusában az Európai Bizottság a gyermekek jogaival kapcsolatos összehangolt közösségi stratégia részeként egységes telefonszám bevezetését javasolta az Unión belül az eltűnt gyermekek felkutatására és a védelemre szoruló gyermekek számára. A Bizottság 2007. február 15-i, illetve 2007. október 29-i határozatában arra kötelezte az összes tagállamot, hogy területükön tartsák fenn a 116 000, a 116 111, továbbá a 116 123 hívószámot.


A 116 000 az eltűnt gyermekek felkutatására fenntartott forróvonal, a 116 111 a gyermekek segélyvonala , a 116 123 pedig a lelki segélyvonal.


A Bizottság 2009. november 30-án elfogadott határozata a harmonizált közérdekű szolgáltatások biztosítása céljából két további hívószám közösségi fenntartásáról rendelkezik, melyek a következők:

116 006      segélyvonal bűncselekmények sértettjei számára,

116 117      nem sürgősségi orvosi ügyeleti segélyvonal.

A határozat értelmében a tagállamoknak meg kell teremteniük a feltételeket ahhoz, hogy a nemzeti szabályozó hatóságok 2010. április 15-től ki tudják osztani a két új hívószámot, melyek működtetésére az abban érdekelt nemzeti szervezetek pályázhatnak.

A 116 006-os segélyhívószámról elérhető szolgáltatás bűncselekmények sértettjeinek nyújt lelki támaszt, tájékoztatja őket jogaikról és jogaik érvényesítésének módjairól, valamint a megfelelő szervezetekhez irányítja őket. Kapcsolati gyűjtőpontként egyaránt információt nyújt a helyi rendőrségi és büntetőjogi eljárásokról, a kártérítési és biztosítási lehetőségekről, valamint a bűncselekmények sértettjei által igénybe vehető egyéb segélyforrásokról.

116 117 nem sürgősségi orvosi ügyeleti segélyvonal munkatársai a hívókat orvosi figyelmet igénylő, de nem életveszélyes állapotuknak megfelelő egészségügyi szakellátókhoz irányítják, elsősorban – de nem kizárólag – a hivatalos rendelési időn túl, hétvégén vagy ünnepnapokon. A szolgáltatásnak köszönhetően a hívók képzett ügyeleti munkatárstól, illetve közvetlenül szakorvostól kérhetnek telefonos orvosi segítséget vagy szaktanácsot, kiváltképp, ha saját orvosuk vagy egészségügyi intézményük éppen nem érhető el.

Forrás: NHH