Az Országgyűlés által elfogadott, és 2008. június 28–án kihirdetett, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény szeptember elsejétől érdemi változásokat vezet be az elektronikus hirdetésekre vonatkozó törvényi szabályozásban. Az elektronikus hirdetésekre vonatkozó szabályokat tartalmazó az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény (Ekertv.) mától jelentősen módosul.
A reklámokra, így az annak egyik altípusaként megjelenő elektronikus hirdetésekre vonatkozó általános rendelkezések részben a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvénybe (Grtv.)
kerülnek át, míg a további, kifejezetten az elektronikus hirdetésekre
és a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ezzel kapcsolatos eljárásával
összefüggő rendelkezések továbbra is az Ekertv.-ben maradnak.
Lényeges változás, hogy a fogyasztók védelme érdekében ezután más
megítélés alá esik, ha a címzett természetes személy, illetve, ha nem
az. Szeptember elsejétől a kifejezett és előzetes hozzájárulással
küldhető reklámokra vonatkozó korlátozások akkor alkalmazhatóak, ha a
címzett természetes személy. Ezért az NHH Hivatala az
elektronikus hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti eljárást természetes
személy részére küldött elektronikus hirdetések esetében, a természetes
személyek által benyújtott kérelmek alapján folytatja le. A formanyomtatvány az NHH honlapján megtalálható:
(http://www.nhh.hu/?id=hir&cid=1279&mid=969&lang=hu)
Az NHH Hivatala természetesen ezután is fogadja a nem természetes
személyek részére küldött kéretlen elektronikus hirdetések esetén is a
beadványokat, ezek alapján ugyanakkor eljárási kötelezettsége nincs,
azonban mérlegelési jogkörében eljárva dönt arról, indít-e eljárást. A
mérlegelésnél a Hivatal figyelembe veszi többek között, hogy az adott
hirdetővel szemben hány bejelentés érkezik, illetve, hogy korábban már
zajlott-e eljárás ellene kéretlen elektronikus hirdetés miatt – így a
fontos és hangsúlyos feladat marad a jogi személyektől érkező
beadványok vizsgálata is. Az elektronikus hirdetések küldésére
vonatkozó általános követelmények (előzetes hozzájárulás, leiratkozás
biztosítása, nyilvántartás vezetése, stb.) és az NHH Hivatala által
alkalmazható eszközök, szankciók lényegében nem változtak.
Forrás:
NHH