A
Fregat végfokozat segítségével a műhold 23 200 km magas, közel kör
alakú, az Egyenlítőhöz képest 56°-os hajlásszögű pályára állt. Bő 5
órával a start után a két napelemszárny rendben kinyílt.
Az 500 kg tömegű űreszközt az Astrium vezette európai konzorcium
építette, az integrálást és a tesztelést a Thales Alenia Space végezte
Rómában. A GIOVE-B több mint két évvel követte az első Galileo
tesztműhold, a kiválóan teljesítő GIOVE-A pályára állítását. Mindkét
űreszköz feladata, hogy a hamarosan kiépítendő európai Galielo műholdas
navigációs rendszerhez alkalmazandó egyes technológiai megoldásokat
kipróbálja. A GIOVE-B fedélzetén található a legpontosabb atomóra
(hidrogén mézer), amely valaha is a világűrbe került. Stabilitása eléri
a napi 1 nanoszekundumos szintet. Mellette tartalékként két hagyományos
rubídium atomóra is repül a GIOVE-B-n.
Az új tesztműhold a sugárzási környezetre vonatkozó méréseket is végez
a közepes magasságú pályán, ahol majd a teljes Galileo konstelláció
holdjai is működnek. A nagypontosságú földi lézertávmérésen alapuló
helymeghatározás céljából speciális lézertükröt is elhelyeztek rajta.
Természetesen navigációs jeleket is sugároz majd, az L sávban, három
különböző frekvencián. A műszaki tesztek mellett a GIOVE-B feladata,
hogy fenntartsa a Galileo számára biztosított rádiófrekvenciákon a
jelsugárzást – eddig ez az élettartama végé felé közeledő GIOVE-A dolga
volt.
A GIOVE-B után már az „igazi” Galileo műholdak felbocsátása következik.
A tervek szerint 2010-ig négy hold indulna, hogy immár élesben
próbálják ki egy minimális rendszer működését, beleértve a földi
kiszolgáló hálózatét is. Ha ez a tesztfázis (In-Orbit Validation, IOV)
lezárul, a fennmaradó műholdak is indulhatnak. Teljes kiépítettségében
a Galileo 30 azonos építésű aktív mesterséges holddal üzemel majd. Mint
ismeretes, a Galileo az Európai Unió és az ESA együttműködésében
készül. Célja, hogy az amerikai NAVSTAR GPS mellett egy annál még
korszerűbb, s attól független saját navigációs műholdrendszer jöjjön
létre, nem utolsó sorban a gazdasági versenyképességet növelő hatással.
A Galileo (és persze a GPS, meg az orosz GLONASSZ) szolgáltatásait
természetesen nem csak Európában, de világszerte használhatják majd. Az
összefoglaló néven emlegetett globális műholdas navigációs rendszerek
(GNSS) egyre szaporodó felhasználói számára mindez a biztonság és a
pontosság növekedésével is jár.
Az ESA rövidesen kiírja azokat a versenyfelhívásokat, amelyek nyomán a megépítik a teljes műholdflotta tagjait.
A GIOVE-B startja különösen sokáig, majdnem két évig húzódott. A késés
legfőbb oka egy komoly, a földi tesztelés során fellépő műszaki hiba
volt, amelyben tönkrement a műhold fedélzeti számítógépe. Decemberben a
Szojuz hordozórakétával kapcsolatos alkatrészhiány késleltette tovább
az indítást. A sürgető idő miatt az ESA időközben (tavaly márciusban)
megrendelést adott a GIOVE-A gyártójának is egy másik műhold
megépítésére. Ennek a vésztartalék szerepét szánták, arra az estre, ha
mégsem készülne el a GIOVE-B, vagy esetleg az indítás során baja esne.
Hogy most mi lesz a GIOVE-A2 további sorsa, az egyelőre nem világos. Forrás: ŰRVILÁG hírportál
Kapcsolódó cikkek: