A jelentéstevő Barsiné Pataky
Etelka beszédében kiemelte, hogy az EP szinte egy emberként
folyamatosan és határozottan támogatta a programot, mióta az tavaly
kimozdult a holtpontjáról. Barsiné hangsúlyozta: amiatt, hogy a Galileo
minden egyes költségvetési centjét az EU polgárai adják össze,
különösen nagy a felelősség a megvalósításában, s fontos, hogy a
rendszer sokkal inkább növelje, mint csökkentse az európaiak
biztonságérzetét. „Sokat tanultunk az elmúlt néhány évben, amikor
szembesültünk a problémákkal. Mégis, a szabályozásban teljesen új úton
jártunk, mondhatni új utat törtünk, hiszen ez az első közös európai
infrastruktúra, amelyet közösen építünk fel és közösségi köztulajdon
lesz” – tette hozzá a képviselő.
A kedd délutáni vitán a szlovén
elnökség részéről felszólaló Radovan Zerjav, közlekedési miniszter a
rendszer geostratégiai és gazdasági jelentőségét méltatta, s jól
kiegyensúlyozott szövegnek nevezte a Parlament elé került anyagot. A
miniszter szerint nem szükséges hangsúlyozni, mennyire a Lisszaboni
stratégiával egybevágó képet mutat a műholdas navigációs rendszer
kiépítése, a munkahelyteremtéssel, a versenyképesség növelésével, a
magas hozzáadott tudással és a polgárok által is élvezhető előnyökkel,
mellyekkel a rendszer kecsegtet. Zarjav az ülésen arra is ígéretet
tett, hogy a parlamenti szavazás nyomán a szlovén elnökség mindent
megtesz majd azért, hogy még az ő ciklusuk alatt a Tanács és a
Parlament formálisan is elfogadja a Galileo szabályozását.
A Bizottság részéről Jacques
Barrot közlekedési biztos a keddi strasbourgi ülésen elmondta, egy
olyan együttműködés eredménye a navigációs rendszer megvalósulása,
melyre minden résztvevő fél büszke lehet, s melynek ellenőrzése és
létrehozása eddig nem látott közös európai projekt. A biztos egyedül
azt fájlalta, hogy nem valósult meg az egész beruházás közös büdzséből
évekkel ezelőtt, mert akkor ma már annak gyümölcsét élveznénk. Barrot a
Bizottság részéről a Galileo további alkalmazási területeiről szóló
cselekvési terv létrehozását ígérte a következő hónapokban, mely már a
kis és középvállalkozások bekapcsolódását jelenti a rendszer
megvalósításába.
Anne E. Jensen, a közlekedési
bizottság véleményírója arra hívta fel a figyelmet, hogy a
műholdrendszernek hála biztonságosabbá válik a közúti, vasúti, légi és
vízi közlekedés is, s noha már létezik az amerikaiak GPS-rendszere és
használhatjuk azt, nem rendelkezünk érdemben felette, de most ez a
helyzet is megváltozik.
A francia liberális Anne
Laperrouze a program civil-polgári jellegének fontosságát emelte ki,
mely szerinte igen jelentős európai érdem, s azt nem szabad feladni.
Egyetértett a francia képviselővel a német baloldali Tobias Pflüger,
aki szerint komoly gond, hogy nincs rögzítve, hogy ne lehessen katonai
célokra fordítani a műholdakat. Hozzátette: attól tart, hogy a rendőrök
és a polgári védelem után előbb-utóbb a katonaságnak is fájni fog majd
rá a foga, s "egy járulékos katonai programra senkinek nincs szüksége
Európában".
Barsiné elmondta: kifejezetten
ki van kötve, hogy ez egy civil rendszer legyen, de valóban igaz, hogy
például az európai békefenntartó erők a Balkánon használhatják majd. A
közfeladatok és a rendőrség, határvédelem, polgári védelem és
katasztrófavédelem egy külön zárt rendszert használ majd a Galileón
belül, melyért a tagállamok külön használati díjat kell, hogy
fizessenek. A magyar jelentéstevő hozzátette, hogy semmiféle katonai
célú felhasználás nem lehetséges az illetékes európai szervek
beleegyezése nélkül.
Vladimír Remek cseh
árnyékraportőr - korábbi űrhajós - a 140 ezer új állás létrejötte
mellett az ipari és természeti katasztrófák előrejelzésében és a
mentésben betöltött szerepét emelte ki a navigációs rendszernek, de
felhívta a figyelmet a személyes adatok védelmének fontosságára is az
ügyben, egyúttal pedig azt kérte, legyen a Galileo ellenőrzési
hatóságának székhelye Csehországban.
A brit független Jeffrey
Titford elfogadhatatlannak tarja, hogy csak mert az Egyesült Államoknak
és Oroszországnak van, Kína meg dolgozik a kiépítésén, ezért az EU-nak
is kell navigációs rendszer: ”Óvodás szintű érveléssel állunk szemben
sajnálatos módon, mely morálisan elfogadhatatlan” - mondta. Titford
szerint folyamatosan "papolunk a környezetvédelemről, s közben ilyen
hangyaagyú projekteket vagyunk képesek támogatni, mely óriás környezeti
terheléssel jár, elég ha csak a műholdak űrbe juttatásához szükséges 30
rakéta által elégetett kerozintengerre gondolunk". "Semmi szükségünk a
Galileóra, hiszen ott a GPS, az Egyesült Államok megcsinálta, mi pedig
hozzáférünk" – zárta szavait.
Titford cáfolására Barsiné
Pataky Etelka elmondta, hogy saját navigációs rendszerünkkel olyan
lehetőségekhez jutunk a környezetvédelem terén is, mely jelentősen
túlszárnyalja a műholdak fellövése által okozott károkat. Példaként
említette, hogy a Galileo segítségével fára lebontva pontosan meg lehet
majd mutatni, hol tartanak a brazíliai őserdő-irtások, s ezek alapján
az eddigieknél sokkal hatékonyabban lehet fellépni ellene.
Eredetileg 2007. novemberében
készült el az EP Galileo-programról szóló jelentése, miután a PPP
modellre (köz- és magánszféra közötti partnerségre) épülő korábbi
elgondolás zátonyra futott. Januárban a Tanács is elfogadta a saját
javaslatát, ami azonban számos ponton eltért az EP-által óhajtottól.
Barsiné Pataky Etelka magyar néppárti raportőr szerint ezután az EP
illetékes bizottsága a Bizottsággal és a szlovén EU-elnökséggel másfél
hónapon át paragrafusról-paragrafusra haladva vitatta meg a szöveget.
Ennek a folyamatnak a végére tett pontot a Tanács és a parlamenti
bizottság április elejei döntése. A közösségi finanszírozásról tavaly
decemberben azután határozott az EU, hogy az eredetileg PPP
finanszírozásban tervezett Galileo befektetői ugyan vállalták volna a
rájuk háruló költséghányadot, de az esetleges kockázatok költségeit már
nem. Barsiné Pataky Etelka szerint „a PPP sikertelensége abból
következett, hogy nem léteztek azok a mechanizmusok, melyeken keresztül
szembesülhettek volna a gondokkal, akadályokkal.”
A program finanszírozására a
Bizottság tett javaslatot, melyről azután az EP a Tanáccsal közösen
döntött, s így jött létre a 3,4 milliárd eurós keret 2013-ig. A
pénzügyek kapcsán, mivel közösségi projektről van szó, azt is
kikötötték a felek, hogy minden felhasználónak magas minőségű
szolgáltatás jár korrekt áron.
A most elfogadott szövegben az
is szerepel, hogy a Bizottság 2010-ben köteles lesz javaslatot tenni
arra vonatkozóan, hogy 2014 után milyen közösségi kiadásokra lehet majd
szükség, hiszen az EU a valódi tulajdonosa a rendszernek. Ez az EP
által kért kikötés azért lényeges, mert most 2014-ig látnak és
terveznek előre, a rendszer tényleges használata azonban csak ezután
kezdődik. A Tanács javaslatára került viszont a szövegbe az a passzus,
mely lehetővé teszi az egyes tagállamok saját tőkével való beszállását
is a finanszírozásba, ha nagyobb arányban szeretnék élvezni a
navigációs technológia nyújtotta előnyöket. A spanyol kormány például
ennek köszönhetően hozza létre várhatóan az olasz és a német mellett a
harmadik földi ellenőrzési központot, de ezt is csak közösségi
finanszírozáson keresztül teheti meg. Érdemes megjegyezni, hogy mivel
Magyarország nem tagja a ESA (Európai Űrügynökség) konzorciumnak, ha a
Galileo az eredeti tervek szerint PPP keretében valósult volna meg, nem
is vehettünk volna érdemben részt a program megvalósításában.
A közösségi irányításban az
első közösségi infrastruktúra felett a Tanács és a Parlament megosztva
gyakorol politikai ellenőrzést, a menedzsmentet a Bizottság végzi, míg
a megvalósításról az Európai Űrügynökség (ESA) gondoskodik. Az ESA-val
való megegyezésben – mivel ennek neve ellenére nem csak uniós
tagállamok a tagjai – ki kellett kötni, hogy teljesen alárendeli magát
az EU közbeszerzési eljárásának. Jellemzően ugyanis az ESA úgy működik,
hogy amennyit egy résztvevő állam befizet, annyit vissza is pályázhat,
melyről jelen esetben le kellett mondaniuk.
Az eredetileg a PPP-modell
miatt annak menedzselésére és ellenőrzésére létrehozott European GNSS
Supervisory Authority – Európai GNSS Felügyelő Hatóság (GSA) -
hatáskörébe a biztonság és a biztonsági akkreditáció került, megtartva
a 2004-ben adott nevet. Egy új, Galieo intézmények közötti bizottság
(GIIP) létrehozásáról is döntöttek, melynek a megvalósulás
hatékonyságának biztosítása és az esetleges fennakadásokra való gyors
reagálás a feladata. A negyedévente ülésező héttagú panelben 3 tanácsi,
3 parlamenti és egy bizottsági delegált működik majd együtt.
A Galileóval kapcsolatban
kétféle dokumentum jelöli majd ki a végrehajtást és a működést rögzitő
programot. Egyrészt az ötéves stratégiai keretprogram, melyben a
becsült költségvetés mellett a fontosabb fejlesztések, lépések és
tervek is szerepelnének. Ezt a Parlamenttel is el kell fogadtatni. A
második a Bizottság által készített éves költségvetési előirányzat,
mely összefoglalja az előző évet, s a folyó év fontosabb keretszámait
is rögzíti, ezt azonban az EP-nek nem kell jóváhagynia. A most
elfogadott dokumentum szerint a képviselőknek további vétójoguk van a
kompatibilitást és interoperabilitást vizsgáló külön jelentés kapcsán
is, melyre azért van szükség, mert csak ez szolgálhat garanciával a
Galileo szolgáltatásainak nemzetközi értékesítéséhez.
A képviselők meghatároznák a
közbeszerzési szabályokat is, és az Európai Űrügynökségre delegálnák a
feladatot, hogy az infrastruktúrával kapcsolatos szerződéseket hat
nagyobb csomagba rendezze. Ezekre a csomagokra a tenderezés egységes
eljárásban folyik majd, egy vállalat legfeljebb két csomagra pályázhat.
Ezen kívül "kétforrású'" a beszerzés, azaz egy termékre két vállalkozó
javaslatát fogadják majd el, ezáltal csökkentve a technológiai és ipari
kockázatokat. A magyar jelentéstevő szerint a fő cél annak elkerülése,
hogy az egész projekt egy cég tudásától függjön. Végül a teljes érték
negyven százalékát kitevő tevékenységeket alvállalkozóknak adják ki,
amelyek függetlenek a fővállalkozótól.
Az európai globális navigációs
műholdrendszer (GNSS) két programból áll: az Egnos-ból és a Galileóból.
Az Egnos (European Geostationary Navigation Overlay Service) egy
regionális rendszer, amely a GPS-jeleket használja újra és további
jelekkel javítja a műholdas navigáció teljesítményét. A Galileo pedig
30 műhold és az ehhez kapcsolódó földi irányító infrastruktúra
összessége. A polgári célokra tervezett, és anyagi haszonnal is
kecsegtető projekt a tervek szerint alternatívát jelenthet az amerikai
GPS-nek és az orosz Glonass-nak is.
A Galileo fejlesztési szakasza
során építik meg és lövik fel az első műholdakat, és ekkor hozzák létre
az első földi infrastruktúrákat is. Az összes űrbeli és földi
infrastruktúra a kiépítési szakaszban készül el. Ez a fázis 2013-ra
érhet véget. Ez után következhet a hasznosítási szakasz.
Az első kísérleti műholdat, a
GIOVE-A-t 2005 decemberében lőtték fel. A következő, a GIOVE-B pedig a
tervek szerint most vasárnap, április 27-én indul az űrbe a kazahsztáni
Bajkonurból. Ezt követően lövik fel a 30 Galileo-műhold közül az első
négyet.