Még április folyamán, de legkésőbb
májusban az Európai Parlament plenáris ülése elé kerül a Galileo
program, mely Barsiné Pataky Etelka jelentéstevő szavai szerint „most
nem csak új startot kap, de mint az EU történetének első közösségi
projektje magyar sikerként is elkönyvelhető”. Eredetileg novemberben
készült el az EP Galileo-programról szóló jelentése, miután a PPP
modellre (köz- és magánszféra közötti partnerségre) épülő korábbi
elgondolás zátonyra futott. Januárban a Tanács is elfogadta a saját
javaslatát, ami azonban számos ponton eltért az EP-által óhajtottól. A
magyar néppárti raportőr szerint ezután az EP illetékes bizottsága a
Bizottsággal és a szlovén EU-elnökséggel másfél hónapon át
paragrafusról-paragrafusra haladva vitatta meg a szöveget. Ennek a
folyamatnak a végére tett pontot a tanács hétfői és a parlamenti
bizottság keddi szavazása. A közösségi finanszírozásról tavaly
novemberben azután határozott az EU, hogy az eredetileg PPP
finanszírozásban tervezett Galileo befektetői ugyan vállalták volna a
rájuk háruló költséghányadot, de az esetleges kockázatok költségeit már
nem. Barsiné Pataky Etelka szerint „a PPP sikertelensége abból
következett, hogy nem léteztek azok a mechanizmusok, melyeken keresztül
szembesülhettek volna a gondokkal, akadályokkal.”
A program finanszírozására a
Bizottság tett javaslatot, melyről azután az EP a Tanáccsal közösen
döntött, s így jött létre a 3,4 milliárd eurós keret 2013-ig. A
pénzügyek kapcsán, mivel közösségi projektről van szó, azt is
kikötötték a felek, hogy minden felhasználónak magas minőségű
szolgáltatás jár korrekt áron. A most elfogadott szövegben az is
szerepel, hogy a Bizottság 2010-ben köteles lesz javaslatot tenni arra
vonatkozóan, hogy 2014 után milyen közösségi kiadásokra lehet majd
szükség, hiszen az EU a valódi tulajdonosa a rendszernek. Ez az EP
által kért kikötés azért lényeges, mert most 2014-ig látnak és
terveznek előre, a rendszer tényleges használata azonban csak ezután
kezdődik.
A Tanács javaslatára került
viszont a szövegbe az a passzus, mely lehetővé teszi az egyes
tagállamok saját tőkével való beszállását is a finanszírozásba, ha
nagyobb arányban szeretnék élvezni a navigációs technológia nyújtotta
előnyöket. A spanyol kormány például ennek köszönhetően hozza létre
várhatóan az olasz és a német mellett a harmadik földi ellenőrzési
központot, de ezt is csak közösségi finanszírozáson keresztül teheti
meg.
A Galileo esetében egy teljesen
új közösségi irányítás jött létre. Eszerint az első közösségi
infrastruktúra felett a Tanács és a Parlament megosztva gyakorol
politikai hatalmat, a menedzsmentet a Bizottság végzi, míg a
megvalósításról az Európai Űrügynökség (ESA) gondoskodik. Az ESA-val
való megegyezésben – mivel ennek neve ellenére nem csak uniós
tagállamok a tagjai – ki kellett kötni, hogy teljesen alárendeli magát
az EU közbeszerzési eljárásának. Jellemzően ugyanis az ESA úgy működik,
hogy amennyit egy résztvevő állam befizet, annyit vissza is pályázhat,
melyről jelen esetben le kellett mondaniuk. Az eredetileg a PPP-modell
miatt annak menedzselésére és ellenőrzésére létrehozott Európai GNSS
Felügyelő Hatóság – European GNSS Supervisory Authority (GSA) –
hatáskörébe a biztonság és a biztonsági akkreditáció került, megtartva
a 2004-ben adott nevet.
Egy új Galieo intézmények
közötti panel (GIIP) létrehozásáról is döntöttek, melynek a
megvalósulás hatékonyságának biztosítása és az esetleges fennakadásokra
való gyors reagálás a feladata. A negyedévente ülésező héttagú panelben
3 tanácsi, 3 parlamenti és egy bizottsági delegált működik majd együtt.
A Galileóval kapcsolatban kétféle dokumentum jelöli majd ki a
végrehajtást és a működést rögzítő programot. Egyrészt az ötéves
stratégiai keretprogram, melyben a becsült költségvetés mellett a
fontosabb fejlesztések, lépések és tervek is szerepelnének. Ezt a
Parlamenttel is el kell fogadtatni. A második a Bizottság által
készített éves költségvetési előirányzat, mely összefoglalja az előző
évet, s a folyó év fontosabb keretszámait is rögzíti, ezt azonban az
EP-nek nem kell jóváhagynia. A most elfogadott dokumentum szerint a
képviselőknek további vétójoguk van a kompatibilitást és
interoperabilitást vizsgáló külön jelentés kapcsán is, melyre azért van
szükség, mert csak ez szolgálhat garanciával a Galileo
szolgáltatásainak nemzetközi értékesítéséhez.
A képviselők meghatároznák a
közbeszerzési szabályokat is, és az Európai Űrügynökségre delegálnák a
feladatot, hogy az infrastruktúrával kapcsolatos szerződéseket hat
nagyobb csomagba rendezze. Ezekre a csomagokra a tenderezés egységes
eljárásban folyik majd, egy vállalat legfeljebb két csomagra pályázhat.
Ezen kívül "kétforrású'" a beszerzés, azaz egy termékre két vállalkozó
javaslatát fogadják majd el, ezáltal csökkentve a technológiai és ipari
kockázatokat. A magyar jelentéstevő szerint a fő cél annak elkerülése,
hogy az egész projekt egy cég tudásától függjön. Végül a teljes érték
negyven százalékát kitevő tevékenységeket alvállalkozóknak adják ki,
amelyek függetlenek a fővállalkozótól.