Egy lépéssel közelebb a digitális átálláshoz

Kütyü magazin, 2008. január 24. 13:54
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az Országgyűlés eseti bizottságának jóváhagyásával honlapján nyilvános konzultációra bocsátotta a digitális átállást megalapozó, országos földfelszíni digitális televízió (DVB-T*) és rádió (T-DAB*) műsorszóró pályázatok kiírási dokumentációját.

A digitális átállás célja a nemzeti kincset jelentő frekvenciakészletnek a jelenleginél hatékonyabb felhasználása, a médiapluralizmus növelése, a fenntartható és hatékony piaci verseny megteremtése a digitális műsorterjesztésben, a fogyasztói tájékozottság és tudatosság növelése, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok digitális szolgáltatásokhoz való hozzáférésének elősegítése.
A műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007-évi LXXIV törvény szerint az NHH-nak a végleges pályázatokat a konzultációt követően, az Országgyűlés eseti bizottságának ismételt jóváhagyásával legkésőbb 2008 végéig kell megjelentetnie, de a hatóság szándékai szerint erre még idén tavasszal sor kerülhet. Ebben az esetben a pályázatok eredményhirdetése 2008 nyarán várható és a digitális földfelszíni műsorszórás még idén beindulhat Magyarországon.
A törvény alapján a pályázatok nyertesei 12 évre szóló, üzemeltetési jogosultságot nyerhetnek majd el. Az NHH két pályázatot ír majd ki, az egyik pályázat öt digitális televízió műsorszóró hálózat (multiplex) üzemeltetési jogosultságának megszerzésére, a másik pedig egy a VHF sávban működő digitális rádió műsorszóró hálózat üzemeltetési jogosultságára vonatkozik.

A földfelszíni digitális műsorszórás beindítása

A konzultációra bocsátott pályázati kiírás szerint a földfelszíni televíziós műsorszórásnak kettő multiplexen 2008-ban kell beindulnia, a harmadikon a nyertes pályázó mobil-TV (DVB-H*) szolgáltatást is nyújthat. A rádiós multiplexen szintén ebben az évben kell megkezdeni a műsorszórást. A pályáztatásra kerülő további két televíziós multiplexen a műsorszórás a jelenlegi analóg földfelszíni országos műsorszórás leállítása után indulhat be. Az Európai Unióban - és így Magyarországon is - a földfelszíni analóg műsorszórást legkésőbb 2011. december 31-én a digitálisnak kell felváltania.

A televíziós multiplexeknek a hálózatok teljes kiépítése után a lakosság 94 százalékát, a rádiósnak szintén a lakosság 94 százalékát kell elérnie. .A rádiózás területén a digitális átállás tervezett időpontja 2014 vége.

Résztvevők - kizárások

A pályázaton a gazdasági és műszaki feltételeknek megfelelő természetes vagy jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok vagy egyéb szervezetek vehetnek részt. A műszaki alkalmasság feltétele, hogy a pályázó, vagy alvállalkozója minimum 5 év tapasztalattal rendelkezzen a rádió távközlési hálózatok kiépítésében és üzemeltetésében.

Pályázati díj

A konzultációs dokumentáció szerint a pályázó ajánlatot tehet az egyszeri és az árbevétel alapú pályázati díj mértékére is. A televíziós műsorszóró pályázaton az egyszeri díj minimálisan 300 millió Ft, az árbevétel alapú pályázati díj pedig legalább az éves árbevétel 3 százaléka. A rádiós pályázaton az egyszeri díj minimálisan 50 millió Ft, az árbevétel alapú pályázati díj pedig legalább az éves árbevétel 0,5 százaléka.


Értékelési szempontok

Televíziós pályázat:

Rádiós pályázat:


Jelenlegi és a közeli jövőben várható televízió „vételi” helyzet

Az NHH júniusi lakossági felmérése szerint jelenleg a magyarországi háztartások 99 százaléka rendelkezik televízióval, a háztartások fele legalább kettővel. A háztartások 23%-a kizárólag (analóg) földfelszíni vétellel rendelkezik (ezt a technológiát összességében 31% használja).

2007 tavaszán a háztartások 61,3 százaléka kábeltelevízió előfizető volt, és az elmúlt évben jelentős növekedés után már mintegy 450 ezer háztartásban volt előfizetéses műholdas szolgáltatás.  Az elmúlt években az egyedi parabolás, illetve a legfeljebb tető- vagy szobaantennás háztartások száma erőteljesen csökkent. Ezeket a platformokat 60, illetve 180 ezer háztartás hagyta el az elmúlt 2 évben - de még így is közel 1 millió magyarországi háztartásban csak ezeken a módokon lehet „venni” a tévéműsorokat.

Összességében a digitális átállás növeli majd a versenyt a televíziós piacon a platformok között, így hozzájárulhat az árak csökkenéséhez, a szolgáltatások minőségének javításához, a választék növeléséhez, valamint új digitális szolgáltatások elterjedéséhez.

Forrás: NHH