Vajon valóban ennyire jó, GPS-hez van szerencsénk? Nézzük, hogy a PR cikkekben leírtakhoz képest mit mutat a valóság!
A HP iPAQ 316 első látásra egy igényes eszköznek tűnik. Fényes, csillogó-lilás kerettel, matt fekete, gumihatású hátlappal. Az előlap tetején, középen található kapcsolót hosszan nyomva lehet bekapcsolni, ezután egyből megjelenik a kezdőképernyő, amelyen az extra szolgáltatásokkal együtt találjuk meg a navigációt. A külalakhoz hozzátartozik egy valódi bőrből készült tok, amely nagyon praktikus, azonban kicsit feszesre sikeredett, így előfordul, hogy a GPS a tokba helyezéskor bekapcsol és úgy is marad az elem lemerüléséig.
A csatlakozók a jobb oldalon kaptak helyet, a külső antenna, a fülhallgató és az USB-port a gumiborítás alatt található, emellett kicsit feljebb szintén ezen az oldalon van a multifunkciós tekerőgomb, amellyel navigálás közben érhetjük el a legfontosabb menüpontokat. A gombot megnyomva kiválaszthatunk egy funkciót, tekeréssel pedig az adott lehetőségen belül változtathatjuk többek között a hangerő, fényerő illetve térkép nagyításának mértékét. Az összes többi beállítási lehetőség a képernyőn megjelenő érintőgombokon keresztül érhető el. A finomabb adatbevitelre és a képernyő kalibrálására érintőceruzát mellékeltek, amely a készülék felső szegélyéből varázsolható elő.
Az egyik lényeges szempont, hogy GPS-t akár a kézikönyv elolvasása nélkül is használni lehessen, erre találták ki a gyors üzembe helyezési útmutatót, amelyet a doboz belső oldalán találunk. Az akkumulátor behelyezése és a tartókeret felerősítése után az iPAQ 316 percek alatt útrakész. A legegyszerűbb navigációs beállítás az útvonal-paraméterek kiválasztása után azonnal használható. A készülék lehetőségeinek kiaknázásához azonban már több időre van szükség. Az iGo korábbi verzióinak használói kifejezetten hátrányban lesznek, mert számos lényeges funkció egészen más logika szerint működik. Az iPAQ 316 Travel Companion-ban található szoftver az iGO 8 alapjaira épül, kezelőfelületét viszont a HP elvárásainak megfelelően írták át, szóval ne próbáljuk összehasonlítani az eddig megszokott verziókkal.
A készülék szíve a 600 megahertzes, kétmagos Centrality Titan processzor, amely lassulások nélkül, zökkenőmentesen futtatja az egyedülálló, térbeli képet sugárzó navigációs programot – hirdeti a hangzatos közlemény. A tesztek során viszont előfordult, hogy az iPAQ 316 is lefagyott. A hiba persze a legrosszabb pillanatban jött elő, forgalmas útszakaszon ismeretlen helyen, mikor egy lámpánál álltam. A nyíl még az aktuális pozíciót mutatta, elindulás után viszont tapodtat sem mozdult, a GPS ezután a kikapcsoló gombra sem reagált, végül a stylus segítségével fel kellett avatnom az újraindítási (reset) gombot. Egy esetben pedig egy furcsa Windows hibaüzenet jelent meg, amely valami végzetes hibára figyelmeztetett.
A szélesvásznú, 800x480 képpontos kijelző valóban lenyűgöző, kristálytiszta képet ad, a tükröződésmentes bevonatnak köszönhetően napsütésben is jól látható. A pontos helymeghatározásért a SiRFstar III GPS vevő felel. A Magyarországon kapható változat 21 kelet-európai ország térképével kapható ebből adódóan Hegyeshalomtól nyugatra már nem használható. Az iGo korábbi verzióiban megtalálható volt a néhány fontosabb útvonalat magába foglaló áttekintő Európa térkép, ezzel szemben Bécs hozzávetőleges elhelyezkedésére kíváncsiaknak is meg kell vennie az SD-kártyán kapható teljes Nyugat-Európát. Az országokat csomagokra osztva árulják, így a gyári kiszerelésben egészen Észtországig mehetnénk miközben a gyakoribb úticélnak számító Burgenland egy szürke folt.
Az iGO 8 legérdekesebb újítása az épületek, tereptárgyak háromdimenziós grafikus megjelenítése, illetve a domborzati viszonyok hagyományos térképekben megszokott színskálával való jelölése. A városi látványosságoktól kezdve a domborzati jelekig a korábbi térképekhez képest sokkal több információt láttató térképen talán a leghasznosabb a csomópontok szintbeli eltérésének mutatása, melynek segítségével egy bonyolultabb autópálya kereszteződésnél is jól látszik, hogy éppen alul vagy felül kell-e haladnunk. Ezek az extra szolgáltatások bármikor kikapcsolhatók illetve testre szabhatók.
A szoftver fejlesztői szerint az új 3D-nézetben elérhető részletesebb képernyő sokkal jobb tájékozódási pontot ad a sofőrnek azzal, hogy a klasszikus térképekből szándékosan lehagyott információkat is újra láthatóvá tették. A gyakorlat viszont a látványon kívül nem sok értelmét láttam. Vezetés közben a sofőr - amennyiben a vezetésre koncentrál - nem figyelhet a részletekre. A sok lényegtelen grafika pedig a fontos információkról vonja el a figyelmet, a térkép leolvasása több időt vesz igénybe. A látványelemek szerencsére bármikor kikapcsolhatók, tehát a vezetőre van bízva, hogy a térképet milyen formában kívánja látni a kijelzőn. A turistáknak egy idegen városban hasznos lehet a helyi nevezetességek 3D-s megjelenítése. Kiválasztható, hogy az összes háromdimenziós épület helyett csak a turisztikai szempontból fontos objektumok jelenjenek meg.
A Travel Companion fő jellemvonásai az iGO korábbi verzióira hasonlítanak a hangos figyelmeztetések nem változtak, magyar nyelven egy női és egy férfi hang közül választhatunk. A legnagyobb újdonság a képernyő elrendezéséből ered a 4,3 colos kijelzőn a segédfunkciók nem a bal oldalon, hanem a képernyő alján és tetején egy-egy csíkban foglalnak helyet. Ezzel a térkép az útvonal rovására sokkal keskenyebb lett. Ugyanakkor bármikor átválthatunk a teljes képernyős nézetbe, ahol egyedül a térkép látszik az aktuális pozíciót jelölő nyíllal, a bal felső sarokban pedig az éppen a soron következő manőverrel. A nagyképernyős nézetben viszont a sebesség és az úticélhoz tartozó adatok nem láthatók, és az eszközzel együtt a térkép sem forgatható. A teljes képernyős nézetben ráadásul nem látszik a megtett út, a hátralévő idő, illetve az aktuális sebesség. Az információs csíkok mutatásával pedig egy sor olyan funkció is elérhető, amelyre jóformán alig van szükség.
A szoftver felépítése sok tekintetben egyszerűbbé vált, a navigálást könnyítő, kiegészítő funkciókkal bővült. Ilyen például a kedvenc helyek (POI) keresése a legkisebb kitérővel, vagy a két elmenthető kedvenc cím (otthon és munkahely) mellett összesen 30 egyedi pontot adhatunk meg.
Windowst futtató számítógéphez csatlakoztatva az Outlookban elmentett címtárat a telefonszámokkal együtt szinkronizálhatjuk, a címmel rendelkező kapcsolatainkra POI-ként is rákereshetünk. Sajnos az Apple rendszerekkel nem kompatibilis és Bluetooth-telefon kihangosítóként használva a mobiltelefonokban tárolt címek sem tölthetők át közvetlenül a GPS-re. A készülék extra szolgáltatásai között két játék, videó- és zenelejátszó, képnézegető valamint egy számológép szerepel.
Az iPAQ 316 kezelését a kezdeti nehézségek ellenére nagyon könnyű volt megtanulni, de előnyben vannak azok, akik még nem szoktak hozzá az iGO szoftverek használatához. A képernyőn megjelenő érintőgombokat nagyobb férfikézzel nehezebb megnyomni, és hasonló volt a helyzet a címek bevitelénél. A térkép alján megjelenő információs sávban leolvasható adatok olyan picire sikeredtek, hogy csak a vezető közelében lehet leolvasni, amellyel az idősebbek ne is próbálkozzanak.
A HP igényei szerint kialakított Travel Companion hardveresen rendkívül jó minőségű, ezért azoknál is jó pontot szerezhet, akiknél a szoftver tudása mellett a külalak is fontos. Még egy szánomra praktikus megoldás az USB-csatlakozóval kombinált autós töltő, amely más USB-eszközök, többek között az iPod-om töltését is lehetővé tette.
Kapcsolódó cikkek: