A műholdas helymeghatározás
önállóan kialakított rendszereit összefoglaló néven GNSS rendszereknek
nevezzük (GNSS: Global Navigational Satellite System – globális
navigációs műholdrendszer). Jelenleg két GNSS-rendszer üzemel: az
amerikai NAVSTAR GPS (Global Positioning System) és a részben kiépített
orosz GLONASS. A GNSS európai szegmense a fejlesztési fázisban és
kezdeti kiépítés alatt álló Galileo rendszer.
A Galileo program az Európai
Unió és az Európai Űrügynökség közös vállalkozása, Európa legnagyobb
infrastrukturális beruházása, melynek célja a világon az első,
kimondottan polgári célra tervezett rádiónavigációs és
helymeghatározási rendszer létrehozása. A GALILEO versenytársa, de
egyben kiegészítője is lesz az amerikai GPS-nek. Az európai illetékesek
elsősorban jelentős gazdasági hasznot, de a napjainkra mindenütt egyre
jobban elterjedő műholdas navigáció terén függetlenséget is várnak az
új rendszertől.
A GALILEO az európai szinten
valaha indított legnagyobb ipari projekt, az első európai köz- és
magánszféra közötti partnerség, az első olyan köztulajdonú
infrastruktúra, amely az európai intézmények tulajdonában van. A három
különféle pályára állított harminc műhold oly módon kerül kialakításra,
hogy az egész Földet optimális módon fedje le, amit a jelenlegi GPS és
GLONASS rendszerek konstellációi nem tesznek lehetővé. Ily módon a
GALILEO új világméretű közszolgáltatást nyújt, soha nem látott
pontosságú térbeli és időbeli helymeghatározással, a Föld egészére
vonatkozóan. Miközben a nagyközönség által jelenleg elérhető GPS
rendszer öt–tíz méteres pontosságot nyújt, addig a GALILEO által
nyújtott valamennyi szolgáltatás pontossága két méter alatt, a
kereskedelmi szolgáltatás pontossága pedig egy méter alatt lesz. A
GALILEO ötféle szolgáltatása képes a világ bármely táján lévő
potenciális felhasználó igényeinek kielégítésére.
A Galileo rendszer kiépítésének
stratégiai jelentősége abban mutatkozik, hogy a navigációs alkalmazások
számos szektorban, leginkább a telekommunikációban és a közlekedésben
nagyon gyorsan fejlődnek. Az európai gazdaság egyre függetlenebbé
válik, ugyanakkor a jelenleg elérhető GNSS rendszerek az amerikai GPS
és az orosz GLONASS katonai célú felhasználása prioritást élvez a
polgári alkalmazások előtt, emiatt a szolgáltatást bármikor
felfüggeszthetik. Ezért vált fontossá, hogy Európának is meglegyen a
saját rendszere, amely saját ellenőrzés alatt lévő GNSS szolgáltatást
biztosít a tagállamok számára, civil felhasználásra.
A GALILEO – a tervek szerint –
számos előnnyel bír majd a másik két pozicionáló rendszerrel szemben.
Ezen előnyök közül a legfontosabbak a következők:
A Galileo program megvalósítása
Európa alapvető stratégiai, gazdasági, politikai érdeke, ezért az
Európai Unió kiemelten támogatja a Galileo program és alkalmazásainak
elterjedését. Az európai műholdas navigáció elterjedése különösen
jelentős – a gazdasági, társadalmi, környezetvédelmi előnyökön túl –
európa-stratégiai értelemben a következők miatt:
– A GALILEO elősegíti mind a
közös, mind a közösségi Európai Politikák alkalmazásának megerősödését,
például a közlekedéssel, mezőgazdasággal, regionális és
környezetvédelmi ágazatokkal kapcsolatos területeken. Az EU
kívánatosnak tartja ezeknek a területeknek a szabványosítását, melyhez
a GALILEO remek alapot nyújthat. A szabványosítás alapja lenne számos
alkalmazás kompatibilitásának, kiterjesztésének, mérésének,
eredményeinek összehasonlítására, valamint a program hatásainak
elemzésére. Ezáltal az egyes politikákban kialakított közösségi
irányelvek megfogalmazásában és elterjesztésében növekvő szerepet
fognak kapni a GALILEO alapú műholdas navigációs eljárások.
– Az EU tagállamok kohéziójának, gazdasági,
politikai és külgazdasági összetartozásának erősödését várják a Galileo
projekttől, és a GALILEO alapú szolgáltatások, szabványok,
elterjedésétől, illetve az irányelvek érvényesítésétől.
– A GALILEO, illetve általában a műholdas
navigációs megoldások elterjedése az újonnan csatlakozott országok
számára lehetőséget teremt a gyorsított ütemű felzárkózásra, olyan
közszolgáltatási háló kiépítésére, amely hozzájárul a nyugat-európai
országokhoz hasonló élet- és gazdálkodási körülmények kialakulásához.
– A GALILEO több milliárd eurós európai
közpénzen épül fel, amelynek Magyarország is befizetője. A kiépítést
követően Magyarország érdeke, hogy felhasználója is legyen a
programnak.
– A Galileo program kapcsán az országok
közötti együttműködés kedvező hatású lesz, elő fogja segíteni a
vállalatok európai és régiós terjeszkedését, a vállalatok közötti
együttműködést, a felhasználásból eredő alkalmazások európai
elterjedését (pl. turizmus, telekommunikáció) és az általuk ösztönzött
iparágak növekedését, valamint a jövőbeli kooperációkat is serkenteni
fogja.
A Galileo program jelentőségét
tovább erősíti, hogy a lisszaboni célok eléréséhez igen nagy szükség
van olyan programokra, melyek az európai csúcstechnológia-ipart
szolgálják, és komoly K+F hátteret igénylő szolgáltatások
megvalósítására koncentrálnak. Ezáltal az európai állampolgárok több
generációja számára újabb hatalmas lehetőség nyílik meg az információs
és kommunikációs technológiák mindennapi használatára.
A gazdaság és a társadalom
minden területét érintik a műholdas rádiónavigáció fejlesztései, s a
felmérések szerint az érintett területek száma folyamatosan növekszik.
A program gazdasági jelentőségére vonatkozóan kiemelhető, hogy igen
nagy piacról van szó. A műholdas navigációs szolgáltatások világméretű
piaca 2020-ra várhatóan mintegy 300 milliárd euró forgalmat fog
bonyolítani. A műholdas navigáció területén a várakozások szerint
rohamos, évi 25%-os növekedés várható. A kiépült rendszer
szolgáltatásait távlatilag (2010) 1800 millióan veszik igénybe,
becslések szerint 2020-ban már mintegy 3 milliárd vevőkészülék lesz
forgalomban, így jelentős üzleti lehetőségeket is biztosít. A Galileo
program megvalósításával Európa-szerte mintegy 150 ezer új, magasan
képzett munkaerőt igénylő munkahely jöhet létre a szolgáltató
szektorban.
A Galileo rendszer által nyújtott szolgáltatások 5 szintjét különböztetik meg:
Nyilvános szolgáltatás (Open Service):
Olyan ingyenesen elérhető szolgáltatás,
amellyel a cél a tömegigények kielégítése mindenféle egyedi vagy
csoportos regisztráció nélkül. A szolgáltatás négyméteres pontossággal
lesz képes helymeghatározásra, valamint időjelet is fog sugározni,
biztosítva ezzel számos kapcsolódó szolgáltatás alkalmazására. A
szolgáltatás szintén biztosítani fog egy alternatív jelet, arra az
esetre, ha a műholdrendszer valami oknál fogva átmenetileg nem
elérhető. Integritás-információt, valamint titkosítási lehetőséget nem
tartalmaz, a sugárzott jellel kapcsolatos számításokat csak a
felhasználók vevőberendezései fognak végezni.
Életvédelmi szolgáltatás (Safety-of-Life Service):
E szolgáltatás felhasználói elsősorban a
tömegközlekedési szektor képviselői (légi-, folyami-, tengeri- és
vasúti-közlekedés) lesznek. A szolgáltatás pontossága jobb lesz a
nyilvános szolgáltatás pontosságánál, valamint a sugárzott
integritás-információknak köszönhetően az alkalmazók folyamatosan
tisztában lesznek a rendszer állapotával. Egy sor navigációs feladatra
és eljárásra engedélyezett szolgáltatás lesz, igénybevételéhez
szabványosított vevőkészülékek szükségesek, melyek a védett
frekvencia-sávokban működnek. Itt az üzemeltetők már szolgáltatási
garanciákat nyújtanak majd.
Kereskedelmi szolgáltatás (Commercial Service):
A kereskedelmi szolgáltatás bevezetésének
célja előfizetési díjért értéknövelt szolgáltatások biztosítása. Erre a
célra a GALILEO két szignált bocsát rendelkezésre, melyek használatát
előfizetői szerződésekkel, valamint a vevőkészülékekbe épített
kódolással védik. Az alkalmazandó felhasználások körét a kereskedelmi
szolgáltatók határozzák meg.
Kormányzati ellenőrzésű szolgáltatás (Public Regulated Service):
Ezen szolgáltatás olyan elsősorban a
közhatalmi szervek számára fenntartott, műholdas navigációs eszközökre
épülő, titkosított, zavarással és interferenciával szemben ellenálló,
biztonságos rendszeren nyújtott, térbeli helyzeti koordináták
folyamatos és nagy pontosságú vételén alapuló szolgáltatások, amelyeket
védelmi és biztonsági célra terveznek megvalósítani. A PRS elsődleges
felhasználói a rendvédelmi szervek (határőrségek, rendőrségek és
tűzoltóságok, polgári- és katasztrófavédelem, nemzetbiztonság stb.),
valamint a veszélyes áruk szállítását végző szervezetek lesznek.
Felhasználható lesz továbbá némely meghatározott kormányzati célra,
valamint olyan állami szabályozás alá eső területeken is, mint például
az energiaipar, a távközlés. A rendszer specifikációi ugyanakkor
lehetővé teszik az alapvetően polgári célokra és civil felügyelet
jelszava alatt létrehozandó Galileo rendszer katonai alkalmazásait is.
Kutató- és mentő szolgáltatás (Search and Rescue):
A szolgáltatás a ma működő rendszer
hátrányait igyekszik áthidalni. Napjainkban a bajbajutott hajók, légi
járművek vagy terepjárók vészjelei mindössze 5 km-es pontossággal, kb.
1 órás riasztási idővel érkeznek a mentést koordinálókhoz. A GALILEO
műholdak segítségével lehetőség lesz arra, hogy a bajbajutott hajók,
légi járművek, vagy terepjárók, vészjelei már néhány percen belül a
mentést koordinálókhoz jussanak, a segítségre szorulók pozícióját
néhány méteres pontossággal határozhassák meg.
A Galileo rendszer alkalmazásai/szolgáltatásai az alábbi szakterületek számára lehet kiemelten fontos:
A Galileo két fő részre bontható:
A Galileo program, mint az ESA és az EU közös vállalkozása
Az ESA és az EU közötti, a Galileo programra vonatkozó felelősség és tevékenység megoszlás a következők szerint alakul:
Az ESA (tagállamai EU-15,
valamint Svájc és Norvégia) felelős a program-definiálás (definition),
fejlesztés (development), és a pályára állítási és tesztelési (in-orbit
validation), valamint az ehhez kapcsolódó földi szegmensek
kialakításának fázisáért. Köznapi nyelvre lefordítva ezen tevékenység a
műholdak kifejlesztését, megépítését, pályára állítását, és az
irányításhoz szükséges földi struktúra kialakítását jelenti. Ezen
tevékenységeket az ESA (tagállamain keresztül) finanszírozza. A
tevékenységhez rendelt ESA program a GALILEOSAT nevet viseli.
Az EU a program politikai
dimenziójáért felel, háttértámogatást nyújt, amelynek keretében olyan
magas szintű program elemekért felel, mint az alkalmazási szektor
felépítése, alkalmazási szektorok meghatározása, gazdasági hatások,
valamint a felhasználók igényeinek felmérése és érvényesítése. A
tevékenységek kivitelezésére az EU a GALILEI nevű programot indította
el, amely magában foglalja a TEN program egy részét (és annak
költségvetéséből finanszírozódik), valamint az EU anyagi részvételének
negyede az FP6 program keretében az alkalmazási szektorra vonatkozó
kutatás-fejlesztési tevékenységeket fedi le.
A Galileo program egyes szakaszai
A program három egymást követő szakaszból áll.
(1) Fejlesztési és hitelesítési szakasz:
A 2009 elejéig tartó kutatási
szakasz a műholdak és a rendszer földi összetevőinek fejlesztését,
valamint a keringési pálya hitelesítését tartalmazza.
A szakasz költsége, amelyet felerészben az
Európai Unió, felerészben az Európai Űrügynökség finanszíroz, összesen
1 500 millió eurót tesz ki.
Ezt a szakaszt 2006. december 31-ig a
Galileo Joint Undertaking, 2007. január 1-től - a GJU tevékenységének
átvételét követően - az Európai GNSS Felügyelő Hatóság irányítja.
(2) Üzembehelyezési szakasz.
A konstelláció műholdjainak
gyártását és elindítását, valamint a rendszer földi összetevőinek
teljes üzembe helyezését tartalmazza.
Ez a szakasz a 2009-es és a 2010-es évet érinti.
(3) Üzemeltetési szakasz.
Azokat az éveket jelenti, amelyek során a rendszer üzemeltetése – többek között kereskedelmi szinten – folyik.
Tényleges indítására 2010 végén kerül sor.
Az üzembe helyezési és üzemeltetési szakasz
húsz évre szóló koncesszió tárgyát képezi. Ez idő alatt a Felügyelő
Hatóság lesz az engedélyező hatóság.
Az űrbéli és a földi infrastruktúra kialakítása
A kísérleti műholdak közül az
első – a GIOVE A – kilövésére 2005. december 28-án a bajkonuri
űrközpontból került sor. A műhold sikerrel továbbította azokat a
jeleket, amelyek lehetővé tették a 2000-ben és 2003-ban megrendezett
Rádióhírközlési Világkonferencia során az európai műholdas
rádiónavigációs rendszernek kiosztott frekvenciasávok használatának
biztosítását.
A második kísérleti műhold – a
GIOVE B – a 2006. év végén kerülhet kilövésre. Ez a műhold egyéb
fejlett technológiai eszközöket is hordoz, mint például a hidrogénes
passzív mézer alapú atomóra, amely a világűrbe valaha fellőtt
legpontosabb atomóra lesz. Ez a csúcstechnológiát képviselő berendezés
teszi lehetővé, hogy a GALILEO a jelenlegi rendszereknél jóval nagyobb
helymeghatározási pontosságot kínáljon.
Ezzel párhuzamosan 2004.
decemberében elkezdődött a keringési pálya hitelesítési szakaszával
kapcsolatos ipari tevékenység, amelynek irányítását az Európai
Űrügynökség kapta meg. Az erre a szakaszra vonatkozó szerződés,
amelynek összege 1 038 millió eurót tesz ki, 2006. január 19-én
Berlinben került aláírásra. Ezek a munkálatok a fejlesztési szakasz
befejezése érdekében már elkezdett vagy kezdés előtt álló munkálatokhoz
kapcsolódnak. A körülbelül 1 500 millió eurót kitevő első szakasz felét
az Európai Unió, másik felét az Európai Űrügynökség finanszírozza.
A keringésipálya-hitelesítési
szakasz végén, amelynek egyik felét szintén az Európai Unió, másik
felét az Európai Űrügynökség finanszírozza, 2008-ra felállításra
kerülnek az első ellenőrző állomások és megtörténik a konstelláció első
négy műholdjának fellövése.
A koncessziós szerződéssel összefüggő tárgyalások alakulása
A GALILEO program kezdetétől a
Tanács ezt a projektet köz- és magánszféra-partnerség keretei között
kívánta megvalósítani. Ennek következtében a program különleges volta
miatt a koncessziós megoldás tűnt a leginkább alkalmazhatónak. Lényege,
hogy a magánszereplő számára körülbelül húsz évre kizárólagos
infrastruktúrahasználatot biztosít, amelynek fejében ugyanez a szereplő
az infrastruktúra kiépítési költségeinek legalább kétharmadát magára
vállalja. A Tanács 2002. május 21-i rendeletével létrehozott Galileo
Joint Undertaking célja a program fejlesztési szakaszának irányítása és
a jövőbeni koncesszióbirtokos kiválasztását célzó eljárás lefolytatása.
Az infrastruktúra köztulajdonban marad, hiszen a rendszer a Tanács
2004. július 12-i rendeletével létrehozott közösségi ügynökség, az
Európai GNSS Felügyelő Hatóság (a továbbiakban „Felügyelő Hatóság”)
tulajdonát képezi. A Felügyelő Hatóság írja alá a koncessziós
szerződést és ő lesz az engedélyező hatóság.
A 8 partnerből álló
konzorciummal (Aena, Alcatel, EADS, Finmeccanica, Hispasat, Inmarsat,
Thales és TeleOp) folyó tárgyalások a 2005. június 20-án és október
21-én benyújtott konszolidált ajánlat átadása nyomán kezdődtek meg.
A tárgyalások első része 2006.
február 17-én az eljárás folytatása során figyelembe veendő elvekről
történő megállapodás megkötésével ért véget.
A folyamat olyan megközelítést
használ, miszerint a kockázatmegosztási és más alapvető kérdéseket azok
alkalmazása és a pénzügyi kötelezettségvállalás előtt kell
megvizsgálni. A köz- és magánszféra-partnerségi (PPP) elveknek
megfelelően a tárgyalások szakaszonként haladnak, megvizsgálva, hogy
mely fél – magánszektor vagy közszektor – képes az egyes azonosított
kockázatok megfelelőbb viselésére. Ennek alapján kilenc kockázati kör
került meghatározásra: költségtúllépés, végrehajtás, teljesítmények,
koncepció, jövedelmek és piacok, üzembe helyezés, a projekt
kockázatainak fedezete, költségtérítés felmondás esetén,
refinanszírozás. A kilenc meghatározott területből hét esetében a
tárgyalások sokat haladtak előre. Nézetkülönbségek főként a rendszer
koncepciójához, valamint a kereskedelmi jövedelmekhez és a piacok
fejlődéséhez kapcsolódó kockázatok megosztásában vannak.
2006 vége előtt kerül
felállításra a bevételi és kiadási előirányzat, valamint a közszektor
hozzájárulása. Ezenkívül megtörténik a pénzügyi terv konszolidálása, és
megfogalmazásra kerülnek a főbb szerződéses feltételek. Ezek után
megtörténik a helyszínen felvett leltár igazolása („köteles
gondosság”), majd a szerződés és a pénzügyi terv véglegesítése. Végül
2007 júniusa és decembere között a pénzügyi zárásra és a koncessziós
szerződés aláírására kerül sor.
2006 végére ismertté válnak a
tárgyalások legfőbb eredményei. A Bizottság egy olyan összefoglalót
terjeszt a Tanács és az Európai Parlament elé, amely pontosan
meghatározza a magánszektor és a közszektor közötti kockázatmegosztást,
valamint a legfőbb jogok és kötelezettségek két szektor közötti
megosztását. A Tanács és az Európai Parlament tehát a Bizottság által
kidolgozott következtetéseket meg azelőtt megkapja, mielőtt a Felügyelő
Hatóság aláírná a koncessziós szerződést.
A Galileo Joint Undertaking (GJU) és feladatainak átadása a Felügyelő Hatóságnak
A Galileo Joint Undertaking az
Európai Unió és az Európai Űrügynökség közös vállalkozása,
létrehozásáról a 2002. május 21-i 876/2002/EK tanácsi rendelet
rendelkezik, mely szerint a GJU célja az, hogy a Galileo program
kutatási, fejlesztési és demonstrációs szakaszára vonatkozóan a projekt
irányításának egységességét és pénzügyi ellenőrzését biztosítsa, és
ennek érdekében az említett programhoz rendelt pénzeszközöket
mobilizálja.
A Felügyelő Hatóság
felállításával a GJU tevékenységének a 2006. évet követően történő
további folytatása felesleges költségekkel járna, amennyiben 2006
folyamán az Felügyelő Hatóság fokozatosan át tudja venni, majd
irányítani tudja mindazokat a feladatokat, amelyeket jelenleg a közös
vállalkozás végez. Ugyanakkor fontos, hogy a Felügyelő Hatóság a lehető
legnagyobb mértékben vegye át a Galileo Joint Undertaking által
gyűjtött tapasztalatokat és ismereteket, amely azt feltételezi, hogy
ennek a két egységnek megfelelően hosszú ideig kell szorosan
együttműködni. Ilyen feltételek mellett ésszerűnek tűnik, hogy a közös
vállalkozás 2006. december 31-ig fennmaradjon.
Következésképpen a Bizottság
elindította a GJU 2006. december 31-i megszüntetéséhez szükséges
eljárásokat, valamint azokat, amelyek lehetővé teszik, hogy addig az
időpontig megtörténjen a Galileo Joint Undertaking teljes
tevékenységének átadása a Felügyelő Hatóság számára. 2006-ban a GJU fő
feladata a koncessziós szerződés tárgyalásainak lefolytatása, egyéb
tevékenységeit a lehető legrövidebb időn belül a Felügyelő Hatóságnak
kell átvennie.
A Felügyelő Hatóság felállítása
Az európai műholdas
rádiónavigációs programokat üzemeltető struktúrák létrehozásáról szóló,
2004. július 12-i 1321/2004/EK tanácsi rendelet hívta életre az Európai
GNSS Felügyelő Hatóságot (továbbiakban GSA) az európai GNSS
programokkal kapcsolatos szabályozási hatósági szerep betöltése,
valamint a programokkal kapcsolatos közérdek kezelése céljából.
A GSA kezeli az európai
műholdas navigációs programokat (Galileo, EGNOS), amelynek keretében
engedélyező hatósági minőségében jogosult lesz aláírni a GALILEO
koncessziós szerződést a pályázat nyertesével, és ügyel a szerződésnek
a fent hivatkozott 1321/2004/EK rendelet 2. cikk (1) bekezdésének
rendelkezéseivel összhangban történő végrehajtására.
A Felügyelő Hatóság a Galileo
Joint Undertaking (GJU) megszűnését követően gondoskodik majd a program
teljes felügyeletéről, az uniós szabályozás betartásáról, illetve a
szolgáltatások nyújtásának feltételeiről. A GSA feladatkörét képezi
minden szabályozási, frekvenciagazdálkodási, tanúsítási és biztonsági
kérdés, feladata többek között a közpénzekkel való gazdálkodás, a
pénzek optimális felhasználása, s a költségvetési felelősségvállalás.
Annak érdekében, hogy munkáját megfelelően elvégezhesse, Igazgatási
Tanácsa, mely a tagállamok és a Bizottság képviselőiből áll, széleskörű
hatalmat kap a költségvetés megállapítására, teljesülésének
ellenőrzésére, a munkaprogram jóváhagyására, megfelelő pénzügyi
szabályok adoptálására és átlátható döntéshozatali eljárásokra.
2005 folyamán a Felügyelő
Hatóság Igazgatási Tanácsa kinevezte az igazgatót és elfogadta a
Hatóság munkatervére, szervezeti felépítésére és a pénzügyi kérdésekre
vonatkozó határozatokat.
A Hatóság belső szervezete
tükrözi legfőbb feladatait. Öt részlegből áll, amelyek a következő
elnevezéseket kapták: „Koncesszió”, „Technika”, „Biztonság”,
„Piacfejlesztés”, „Ügyvitel”. A hatóság tényleges működését 2006 közepe
táján kezdi meg, amikorra a felvétel alatt álló húsz fő elfoglalja
beosztását, és amikorra az alapvető ügyviteli infrastruktúra
felállításra kerül. A Hatóság ideiglenes székhelye Brüsszelben lesz
mindaddig, amíg a székhely pontos helyéről szóló határozat elfogadásra
nem kerül. Több tagállam jelezte már, hogy kész a székhely
biztosítására.
Tekintettel arra, hogy a
Felügyelő Hatóság feladata a koncessziós szerződés aláírása, elsőrendű
fontossággal bír, hogy az elkövetkező hónapokban kapcsolódjon a Galileo
Joint Undertaking tevékenységéhez, főként a koncessziós szerződés
tárgyalásaihoz. A hatóság 2006. évi munkaprogramja tartalmazza továbbá
a rendszer technikai fejlesztését, beleértve a frekvenciákhoz és a
hitelesítéshez kapcsolódó témákat, az EGNOS program integrációját a
GALILEO programba, a biztonságot, a piacfejlesztést, a kutatást célzó
hatodik keretprogram tevékenységeit.
A GALILEO használatának előkészítése
A GALILEO kiválóan alkalmas az
európai know-how és kutatás továbbadására. Az európai kutatók és ipari
szereplők közel tíz évig dolgoztak ezen a projekten, amely biztosítja
az Európai Unió függetlenségét az egyik kulcsfontosságú ágazatban. A
kutatási erőfeszítések nemcsak a rendszer működését biztosító
bevezetendő technikákra vonatkoznak, hanem a „fejlődő ágazatra”, vagyis
a GALILEO mindennapi életben történő alkalmazásaira is, olymódon, hogy
a nagyközönség elvárásainak és a legkülönbözőbb felhasználók
kívánságainak is megfeleljenek.
Így a munkálatok, amelyek
nemzetközi együttműködés keretében folynak, elsősorban a műholdas
rádiónavigáció közlekedésben és telekommunikációban történő
használatára, a vevőkészülékek továbbfejlesztésére vonatkoznak. Céljuk
továbbá a geodéziához, az idővel való gazdálkodáshoz, a kutatási és
mentési szolgáltatáshoz stb. kapcsolódó tevékenységek ellátáshoz
szükséges rendszer feladatelemzésének kiegészítése is.
Egy utolsó, 10 millió eurós
összeget tartalmazó ajánlattételre történő felhívás olyan ígéretes
alkalmazási területek lefedését teszi lehetővé, mint vészjelző üzenetek
továbbítása, állatok szállítása, veszélyes anyagok szállítása stb.
Jelenleg a Felügyelő Hatóság a
Bizottság szervezeti egységeivel együtt azokat a munkákat határozza
meg, amelyek elvégzésére a 7. kutatási és fejlesztési keretprogram
folyamán kerül sor. Ezek a munkálatok főként a műholdas rádiónavigációs
technológiák jövőbeni fejlesztésén és a felhasználók által kifejezett
elvárások fejlődésén alapulnak.
Az EGNOS elindítása
Az EGNOS (European
Geostationary Navigation Overlay Service) három, geostacionárius
keringési pályára állított műholdnak köszönhetően használja és erősíti
fel az amerikai GPS és az orosz GLONASS rendszer műholdjainak jelzései
által küldött adatokat. Az 1–2 méteres pontosságú rendszer minden
műholdas rádiónavigációs felhasználó számára kiváló navigációs és
helymeghatározó szolgáltatást nyújt, jobbat, mint amelyet az eddig
Európában egyedül elérhető GPS rendszer nyújtott, és közeli minőségűt
ahhoz, amit többek között az integrált üzenettovábbítással a GALILEO a
jövőben nyújtani fog. A rendszer ugyanakkor továbbra is függ a GPS
rendszertől.
Az EGNOS fejlődése egy, az
Európai Közösség, az Európai Űrügynökség és az Eurocontrol között
létrejött háromoldalú megállapodáson nyugszik. Az EGNOS a
„transzeurópai hálózatok” címen elfogadott projektek részét képezi.
Ennek keretében a „transzeurópai hálózatok” költségvetési tételre az
Európai Közösség 143 millió eurót irányzott elő. Az Európai
Űrügynökség, valamint az államháztartások és a polgári repülési
ágazatban tevékenykedő vállalkozások szintén hozzájárultak a program
finanszírozásához.
Az EGNOS – mint a GALILEO
programot előkészítő rendszer – lehetővé tette, hogy az Európai Unió
technikai kapacitást és know-how-t fejlesszen ki egy olyan
csúcstechnológiát képviselő területen, mint amilyen a műholdas
rádiónavigáció. Ez a rendszer az egyszerű GPS rendszerhez képest
hozzáadott értéket képvisel a helymeghatározás pontossága tekintetében,
bizonyos helyeken erősebb vételi lehetőségeket nyújtva, valamint a
felhasználóknak a rendszer megbízhatóságára vonatkozó adatok
szolgáltatásával.
Az infrastruktúra kiépítése
2005-ben fejeződött be, és az EGNOS sikeresen lezárta a „nyílt”
szolgáltatásra vonatkozó első operációs alkalmassági felülvizsgálatot.
Az EGNOS rendszer
vevőkészülékei már hozzáférhetők a piacon és egyre növekvő számban
figyelhetjük meg a rendszer által továbbított „nyílt” jelek használatát
olyan ágazatokban, mint az építőipar, a precíziós mezőgazdaság, a
földhivatalok vagy a szállítójármű-flották együttes irányítása. A
precíziós mezőgazdaság alatt azt értjük például, amikor egy területen a
trágyaszórást automatikusan, a traktor pontos tartózkodási helyétől
függően szabályozzuk. A világon jelenleg kapható GPS vevőkészülékek
nagy része így fel van szerelve az EGNOS funkcióval és annak amerikai
megfelelőjével, a WAAS funkcióval is.
Ezenkívül 2006-ban kerül sor
azokra a munkálatokra, amelyek az emberi életet közvetlenül befolyásoló
alkalmazásokat, mint például a polgári repülést szolgáló rendszer
tanúsítására vonatkoznak. Az EGNOS egyik előnye pontosan az, hogy az
ilyen típusú alkalmazásokra alkalmas szolgáltatásokat nyújt. A GPS
rendszer, amely nem rendelkezik azzal az integrált funkcióval, amelynek
alapján minden felhasználó rövid időn belül értesítést kap a rendszer
valamely elemének hibájáról, önmagában ezt nem tudja nyújtani. Ebben az
esetben a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet által kifejtett
elvárásoknak teljes egészében meg kellene felelni. Több regionális
légügyi szereplő és a repüléstechnikai ágazat egyes gyártói légi
járműveikbe már betervezik az EGNOS vevőkészülékeket. A munkálatok a
hajózási és a vasúti alkalmazások tanúsítása terén is folytatódnak.
Emlékeztetni kell arra, hogy az európai műholdas rádiónavigációs
rendszerek tanúsítási feladatai az Ellenőrzési Hatóság hatáskörébe
tartoznak.
Az 1321/2004/EK tanácsi
rendelet 3. cikke meghatározza, hogy „az EGNOS befektetőivel kötött, az
EGNOS berendezései és felszerelése tulajdonjogának az ESA részéről
egészben vagy részben történő átruházása feltételeiről szóló
megállapodástól függően az Ellenőrzési Hatóság tulajdonát képezik az
EGNOS materiális és immateriális eszközei”.
Ezt a megállapodást az érintett
felek egy olyan munkacsoportban vitatták meg, amelynek titkárságát a
GALILEO közös vállalkozás látja el. Sor került egy megállapodástervezet
kidolgozására. Miután az érintett felek aláírták a megállapodást, az
Ellenőrzési Hatóság be tudja vonni az EGNOS rendszert a GALILEO
koncessziós szerződésbe, amely lehetővé teszi a két rendszer teljes
integrációját.
A Bizottság a közösségi
költségvetésen belül a GALILEO és az EGNOS programot – mind jelenlegi,
mind pedig jövőbeni szakaszaikra vonatkozóan – egyetlen költségvetési
tételbe kívánja integrálni. Ugyanakkor emlékeztetni kell arra, hogy az
EGNOS és a Galileo program technikai szempontból teljesen különbözőek,
a két konstelláció műholdjai például különböző keringési pályákon
vannak és egymással semmi esetre sem felcserélhetők.
A kormányzati szolgáltatásokhoz (PRS) való hozzáférési politika kidolgozása
A GALILEO által nyújtott öt
szolgáltatás közül a kormányzati szolgáltatás (az úgynevezett „Public
Regulated Service” vagy PRS) a közintézmények igényeinek kielégítését
szolgálja. A kódoltságnak, a zavaroknak és interferenciáknak való
ellenállásnak köszönhetően különösen alkalmas olyan feladatok
ellátására, amelyek folyamatosságot kívánnak meg, például a polgári
védelem vagy a nemzetbiztonság, a rendőri vagy vámfelügyelet, a tengeri
és szárazföldi határok felügyelete, a tiltott kivitel és az illegális
bevándorlás területén.
A PRS szolgáltatáshoz való
hozzáférés biztonsági okokból ellenőrzött. A felhasználók ellenőrzése
technikai eszközökkel történik, mint például kódolási és eljárási
kulcsok használata biztonsági akkreditálással, vagy az Európai Unió
biztonságát befolyásoló európai műholdas navigációs rendszer
üzemeltetésének egyes vonatkozásairól szóló, 2004. július 12-i
2004/552/KKBP Tanácsi együttes fellépés alapján elfogadott utasítások
keretében határozati akkreditálással is. Ezenfelül az esetlegesen
többtagú PRS felhasználói csoportok különböző igényűek, különböző
viselkedésűek és különböző bizalmi fokkal rendelkeznek. A PRS
szolgáltatáshoz való hozzáférési politikának mindezeket a jellemzőket
figyelembe kell vennie.
A Galileo Biztonságpolitikai
Panel (GBS) keretén belül folytatott munka során kidolgozásra került
ennek a politikának egy első megközelítése, amely lehetővé tette a PRS
szolgáltatáshoz való hozzáférési politika céljainak kifejtését és a
bevezetéséhez szükséges szakaszok meghatározását.
A technikai természetű
előkészületi munkálatok tovább folytatódnak annak érdekében, hogy a PRS
szolgáltatást elérő tagállamok számára egyrészt lehetőség nyíljon a
szolgáltatás használatával kapcsolatos nemzeti igényeik
meghatározására, másrészt egy, a nemzeti felhasználóik irányításával
megbízott egység kijelölésére. Ez az egység tartja majd a kapcsolatot a
Felügyelő Hatósággal.
A Felügyelő Hatóság kidolgozza
a „PRS üzemeltetési szabályoknak a tagállamokban történő végrehajtására
vonatkozó iránymutatását”, a „PRS használatára és kezelésére vonatkozó
minimális közös szabványokat” és a „PRS vevőkészülékek gyártási
előírását és utasítását”. Ezek az okmányok a tagállamok által kifejtett
nemzeti igények függvényében felülvizsgálatra kerülhetnek.
Az első szakasz lezárásaként
2006 vége előtt a Bizottság a PRS 2010 végétől történő használatát
lehetővé tevő, bevezetendő technikai és döntési folyamatok
meghatározásával, a PRS rendszerhez való hozzáférési politika
felállítására vonatkozóan javaslatot nyújt be a Tanácsnak.
A műholdas rádiónavigáció promóciója a közösségi jogszabályokban
Több közösségi szöveg vezette
már be különböző ágazatokban a műholdas rádiónavigáció használatát
annak érdekében, hogy hozzájáruljon ezen új technológia gazdasági
életképességének biztosításához:
– Az Európai Parlament és a
Tanács 2002. június 27-i 2002/59/EK irányelve aközösségi hajóforgalomra
vonatkozó megfigyelő és információs rendszer létrehozásáról.
– A Bizottság 2003. december 18-i
2244/2003/EK rendelete a műholdas hajómegfigyelési rendszerekre
vonatkozó részletes rendelkezésekről.
– Az Európai Parlament és a Tanács 2004.
április 29-i 2004/52/EK irányelve a Közösségen belüli elektronikus
útdíjszedési rendszerek átjárhatóságáról.
– A Tanács 2004. december 22-i 1/2005/EK rendelete az állatoknak a szállítás és a kapcsolódó műveletek közbeni védelméről.
– Az Európai Parlament és a Tanács 2005.
szeptember 7-i 2005/44/EK irányelve a közösségi belvízi közlekedésre
vonatkozó harmonizált folyami információs szolgáltatásokról (RIS).
– A Bizottság 2003. július 25-i
ajánlása a segélyhívó szolgálat (E112) tekintetében az elektronikus
kommunikációs hálózatban a hívó fél földrajzi fekvésére vonatkozó
adatok kezeléséről.
A műholdas rádiónavigáció mint
alapeszköz megítélése kedvező lehet. A közeljövőben a csalás elleni
küzdelem, a polgári védelem, a bírósági felülvizsgálat, a közúti
biztonság területén alkalmazhatóvá válhat. Ezenkívül a vasúti, tengeri
és légi ágazatokért felelős szervezetek számára a technológia
használatára vonatkozó ajánlások kerülnek kiküldésre. A nukleáris
terület, a hasadóanyagok szállításától egészen a hulladékkezelésig,
ugyancsak különleges elemzés tárgyát képezi.
A közösségi politikák számára
és a rendszer technikai fejlődésére vonatkozó információcsere
megkönnyítése érdekében egy, a Bizottság mellett működő belső csoport
kerül kialakításra, amelynek feladata a műholdas rádiónavigációhoz
kapcsolódó igények összefoglalása.
A Bizottság ezenkívül 2006 végén előterjeszti a GALILEO alkalmazásokról szóló zöld könyvet.
A program finanszírozása
A Bizottság 2004. július 14-én
benyújtott egy, a GALILEO program üzembehelyezési és üzemeltetési
szakaszainak a 2007–2013 közötti pénzügyi keret által lefedett
időszakban történő finanszírozásáról szóló európai parlamenti és
tanácsi rendeleti javaslatot. Ez a javaslat a programot egy olyan
különleges jogi dokumentumba ülteti, amely koherens a jövőbeni európai
űrprogrammal és a leginkább megfelel a helyes pénzügyi irányítással
kapcsolatos aggályoknak is.
2005. április 21-én, részleges
általános iránymutatás keretében, a Tanács a költségvetési betétlap
kivételével elfogadta a szóban forgó jogalkotási javaslatot. A Tanács
által bevezetett legfőbb módosítás az EGNOS rendeletbe való bevonására
vonatkozik, amit a Bizottság el tud fogadni. A Parlament 2005.
szeptember 5-i plenáris ülésszakán szintén megerősítette a javaslat
támogatását. A Tanács és a Parlament álláspontja nagyon közel állnak
egymáshoz, és a Bizottság által elfogadhatók.
A szöveg csak abban az esetben
lehet véglegesen elfogadható, ha a koncessziós szerződés legfőbb
kikötései már pontosan ismertek. A Bizottság 2004. július 14-i
javaslata egy egymilliárd eurós európai uniós pénzügyi intézkedésről
szólt. Ez a javaslat 2006. májusában módosító javaslat tárgyát képezte.
A koncesszió teljes időszakára vonatkozó, véglegesen elfogadásra kerülő
pontos összegek a kockázat és a pénzügyi költségek megosztásától –
amely maga is a koncessziós szerződés részét képezi –, valamit a
kockázatok fedezéséhez szükséges eszközöktől is függnek. A Bizottság,
az Európai Beruházási Bank támogatásával, ez utóbbi pontra vonatkozóan
jelenleg javaslatokat dolgoz ki.
Nemzetközi együttműködés
A Galileo program lényeges
elemét képezi a nemzetközi együttműködés, ahol a harminc műholdból álló
konstellációnak az egész világra kiterjedő szerepe van. 2003. október
30-án Kínával, 2004. július 13-án Izraellel, 2005. december 1-jén
Ukrajnával, Dél-Koreával 2006. szeptember 9-én, míg MArokkóval 2006.
december 12-én került sor együttműködési megállapodás aláírására.
Hasonló megállapodások
parafálására került sor Indiával 2005. szeptember 7-én. További
megállapodások vannak előkészítés alatt Norvégiával és Argentínával.
Tárgyalások folynak Svájccal, Kanadával, Ausztráliával, Szaúd-Arábiával
és Brazíliával. Oroszország nemrégiben újra megerősítette szándékát az
Európai Unióval folytatott tárgyalásainak folytatására.
Az Egyesült Államokkal 2004.
június 26-án aláírt megállapodással megteremtődött az európai és
amerikai rendszerek teljes interoperabilitása. A megállapodás keretében
folyó munkák jelenleg a jelek optimalizálására összpontosítanak. A cél
a GALILEO és a GPS rendszer által a felhasználóknak nyújtott
teljesítmény növelése.
A továbbiakban fontos, hogy a Galileo program további szakaszai során meghatározásra kerüljenek a harmadik országokkal folytatott együttműködés területei és feltételei, beleértve az intézményi területeket is, és figyelembe véve a szellemi tulajdonhoz, valamint a kettős felhasználású technológiák oltalmához kapcsolódó kötelezettségeket. A Bizottság 2006 vége előtt az érintett harmadik országokkal folytatandó tárgyalások megkezdését lehetővé tévő megbízásokat a Tanács elé terjesz
Forrás: galileo.gkm.gov.hu
Kapcsolódó cikkek: