Furcsaságok a vásárlás körül
Érdekes, új jelenség ütötte fel a fejét, a mobiltelefon piacon. Az internet „dugig” van hirdetésekkel, nem lehet úgy keresgélni, szinte egyik apróhirdetős portálon sem, hogy ne botoljon a gyanútlan vásárló olyan ajánlatokba, melyek igen csábítóak ugyan, de értelmezhetetlen meghatározásokkal vannak megtűzdelve.
Figyelem, nem mindig az olcsóbb a jó vétel!
Ha új mobil vásárlásán töröd a fejed, nem árt egy-két dolgot előre tisztáznod magadban, és körbenézni a lehetőségek között.
Az első, amit érdemes tisztázni, mennyi pénzt vagy hajlandó az új kedvencre költeni. Én az utóbbi időben 100000-ft-ban (Bruttó) húztam meg a határt. Ha drágább a kiszemelt áldozat, nem gond, hiszen olyan gyorsan jönnek-mennek a készülékek, sok az újdonság, hogy eddig fél évnél tovább nem kellett vágyakoznom.
A második (talán legfontosabb) tisztázásra váró probléma, hogy hol, melyik boltban vegyük meg álmaink mobilját. Az interneten böngészve, úgy tűnik ez sem gond, hiszen szinte mindenki mobiltelefont árul, még ki sem kell mozdulnunk, mert házhoz szállítást is vállalnak.
Tegyük fel, hogy szeretnék venni egy Nokia E65-ös okos-telefont. Idén jelent meg, tehát újdonságról van szó, de már számtalan boltban kapható.
Nosza üssük be a keresőbe a megfelelő kulcsszavakat és nézzük a kínálatot. Az ára igen széles skálán mozog: 88000-120000-ig.
Elég nagy a szórás ezért érdemes megvizsgálni az ajánlatokat, mi okozza a nagy árkülönbségeket.
Értelmezhetetlen meghatározások
Garancia szerinti szórás:
- magyarországi garancia
- uniós garancia
- 3 hónap teljes körű fél év szoftveres garancia
- 6 hónap teljes körű 1 év szoftveres garancia
- 2 év Nokia garancia
Állapot szerinti szórás:
- Használt (hihetetlen de már van)
- Használt 0 perces (?)
- Új, doboz nélkül (jellemzően magyar nyelv nélkül)
- Új, dobozában, angol nyelvű
- Új, dobozában, magyar nyelvű
Természetesen ezen meghatározások szinte minden variációban megtalálhatók.
Vegyük sorra a jellemző eseteket, de előbb jobb, ha tisztában vagyunk azzal a ténnyel, hogy a gyártók, az esetek többségében, 2 év teljes körű garanciát vállalnak, a számla és a garancialevél együttes bemutatása esetén!
Nem tudom hova tegyem, a magyarországi és uniós garancia közti különbséget, főleg annak fényében, hogy tudtommal mi is uniós tagország vagyunk.
Manapság a telefonok szoftverének többsége az interneten keresztül frissíthető, ezért szinte megfoghatatlan számomra a teljes körű, és szoftveres garancia kettéválása.
A 2 év Nokia garancia az egyetlen üdvözítő és elfogadható megoldás számomra a tárgyalt telefon esetében. Ezért még áldozni is érdemes, hiszen nem olcsó telefonról van szó, esetleges komoly meghibásodás esetén, nem az eladó jóindulatára leszünk bízva.
Az állapot szerinti szórásnál, a használt 0 perces a legkirívóbb, ami természetesen 0 százalékos számlával kerül forgalomba, hiszen használt készülékről van szó! Notebook-ok és PDA-k esetében már ismertem ezt a megoldás, de ott kiírják, hogy renew készülék, vagyis gyárilag felújítva került újra forgalomba. Legyünk jóhiszeműek és vegyük úgy, hogy itt is erről van szó…
A doboz és magyar nyelv nélküli készülékek valószínűleg külföldről kerülnek hozzánk, és ne adj isten, a vámosok elől könnyebb doboz nélkül eldugni…
Végül de nem utolsó sorban egy-két költői kérdés, melyek megvitatása az olvasóra vár: