Kína részt kér a Galileo-ból...
...vagy saját navigációs rendszert készít? Ez persze önmagában nem újdonság, ám az utóbbi időben ennek érdekében több fronton is határozott és meglepő lépésekre szánta el magát. Az EU természetesen védi saját érdekeit és cégeit. Hogy ebből mi lesz....
Kína már az európai navigációs rendszer, a Galileo projekt kezdetekor együttműködési megállapodást írt alá az EU-val, és a Galileo Társult Vállalkozáson (Galileo Joint Undertaking) keresztül már jelentős beruházásokat is tett. Ezt persze az európai cégek nehezményezték, miután sok beruházás Kínába vándorolt át. Most úgy tűnik, hogy a Galileo titkosított jeleinek érzékeny természete miatt Kína nem jut nagyobb szerephez a Galileo-ban. Nem meglepő, hogy ez viszont Kínának nem tetszik, és több szálon is finoman fenyegető lépéseket tett.
Az egyik érdekes húzás a Nemzetközi Távközlési Egyesüléshez (ismertebb nevén ITU) benyújtott frekvencia-igénylése volt, ebben a Galileo egyes működési sávjaihoz veszélyesen közeli frekvenciákat jelölt meg. Ez a lépés nem ismeretlen a navigációs történelemben, ugyanezt játszotta el Európa az amerikai GPS rendszerrel szemben, akkor azonban az EU kénytelen volt meghátrálni.

Ne felejtsük el azt sem, hogy Kína már rendelkezik egy BEIDU névre keresztelt regionális navigációs rendszerrel, amiből akár egy GPS- és Galileo-konkurrens is fejleszthető. Ennek érdekében Kína már rendelt is 18-20 rubidium alapú atomórát, és 36 műholdnak elegendő csatornát regisztrált az ITU-nál...
Természetesen megindultak a találgatások, vajon Kína tényleg saját navigációs rendszert épít COMPASS néven, vagy csak blöfföl, és így próbál nyomást gyakorolni az EU-ra, hogy ezáltal jusson nagyobb szerephez a Galileo-ban?
Kapcsolódó oldalak: