Kapcsolódó cikkek
- 5G nélkül nem juthatunk el az önvezető autókig 2021. szeptember 23.
- Már Balatonfüreden is elérhető a Vodafone 5G hálózata 2021. augusztus 27.
- Az ország első élő ipari 5G magánhálózata a Foxconn komáromi gyárában 2021. június 10.
- 200 millió fölé nőtt az 5G előfizetések száma világszerte 2021. március 10.
- Tizedannyi energiát fogyaszt megabitenként az új generációs mobilhálózat 2021. február 20.
- A felszeletelt mobilhálózaton nincs többé széteső képű közvetítés 2021. február 14.
- A Magyar Telekom nyerte a DKÜ mobilszolgáltatás tenderét 2020. december 12.
- Most havi 7 gigabájtot mobilnetezünk, de ez 2026-ra már 30 lesz 2020. december 10.
- A cseheknél segít 5G-hálózatot kialakítani az Ericsson 2020. november 25.
- A Telekom az Ericsson dinamikus spektrummegosztási megoldását használja 2020. november 23.
Gyorsabban nőnek az 5G-t is kínáló mobilszolgáltatók
Az 5G bevezetésében élen járó mobilszolgáltatókhoz háromszor nagyobb eséllyel maradnak hűségesek a fel-használók, és kétszer akkora eséllyel tudják növelni elő átlagos bevételüket, mint a legújabb hálózati technológia terén lemaradó versenytársak – derül ki az Ericsson nagyszabású piackutatásából. A tanulmány megállapítja: míg az 4G korszakában stagnált a szolgáltatók bevétele, az 5G proaktív használatával felgyorsítható a növekedés.
Az Ericsson Consumer & Industry Lab, a vállalat piaci trendeket kutató részlege 22 ország 73 mobilszolgáltatójának piaci mutatóit és felhasználóinak visszajelzései alapján mérte fel, hogy milyen mértékben járul hozzá az 5G beveze-tése az operátorok üzleti sikereihez.
Felfedezők, ígéretesek, feltörekvők és éllovasok
A felmérés négy kategóriába sorolta a szolgáltatókat:
1. Az „5G felfedezők” olyan, főként megfizethető termékeket kínáló cégek, amelyek éppen csak elkezdték az első, puhatolózó lépéseket az 5G területén.
2. A következő csoportot az „5G ígéretesek” alkotják, amelyek – ha lassan is, és kevésbé innovatív módon –, de már elkezdték kiaknázni az új generációs hálózatot.
3. Az „5G feltörekvők” már jobban teljesítenek az 5G terén, de az ügyfél-elégedettségük alapján nem érik el a legjobbak teljesítményét.
4. Végül ott vannak az „5G éllovasok”, amelyek az élen járnak az 5G kiépítésében és abban is, hogy arra épít-ve innovatív szolgáltatásokat kínáljanak előfizetőiknek.
A felmérés eredményei alapján az 5G éllovasnak számító operátorokhoz háromszor akkora eséllyel maradnak hű-ségesek az előfizetők, mint a többi három kategória tagjaihoz, és kétszer akkora eséllyel tudták növelni egy fel-használóra jutó átlagos bevételüket (ARPU) az 5G bevezetése óta.
Prémium díjcsomagok, innovatív szolgáltatások: ügyfélmágnes lehetőségek az 5G-vel
A tanulmány ezen kívül a következő megállapításokra jutott:
• Az 5G éllovasok fele tudta legalább 1%-kal növelni az egy felhasználóra jutó átlagos bevételét az előző év-hez képest, míg a többi mobilszolgáltatónak csak a negyede.
• Az 5G éllovasok háromnegyede külön olyan szolgáltatásokkal tesz szert extra bevételre az 5G-ből, mint a gyorsabb internethozzáférést biztosító prémium díjcsomagok, a mobil és helyhez kötött hozzáférést ösz-szevonó csomagok, illetve az előfizetéshez kapcsolt extra tartalmak.
• Az 5G éllovasnak számító mobilszolgáltatók átlagosan a szolgáltatási területükön élő népesség 75%-ának la-kóhelyét fedik le 5G hálózattal, és 270 Mbps átlagos letöltési sebességet kínálnak.
• Felhasználóik 70%-a tartja az 5G területen vezetőnek az 5G éllovas operátorokat, vagyis az előfizetők több-sége tisztában van a cégek erőfeszítéseivel és értékeli is azokat.
• Az 5G éllovasok átlagosan 3, kifejezetten az 5G által lehetővé tett innovatív szolgáltatást kínálnak, mint amilyen a felhőből való játék, a kiterjesztett valóság és a virtuális valóság.
Kikből lesznek az éllovasok?
Az Ericsson felméréséből az is kiderül, hogy a mobiloperátorok ötöde számít éllovasnak, de gyakran nem az orszá-gukban legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező szolgáltatók válnak éllovas a cégeké. A legtöbb „5G éllovas” Kelet-Ázsiában és Észak-Amerikában működik, harmaduk viszont Európában.
A tanulmány további érdekes megállapítása, hogy míg a 4G érában gyakran stagnált az egy felhasználóra jutó átla-gos bevétel, az 5G lehetőséget nyújt arra, hogy a szolgáltatók kitörjenek a stagnáló állapotból. Ehhez azonban arra van szükség, hogy az 5G-t ne passzívan, a megszokott hang- és adatcsomagok értékesítésével használják ki, hanem proaktívan, innovatív szolgáltatásokat kínáljanak rajta. Míg előbbi esetben mindössze évi 0,03%-os növekedésre számíthatnak, a proaktív megközelítéssel akár a 2,7%-os évi növekedést is elérhetik.