Kapcsolódó cikkek
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt 2012. november 20.
- Hová forduljunk panaszunkkal internetes vásárláskor? 2012. november 28.
- Beperelte a telefonon reklámozókat ideje pocsékolásáért egy brit férfi 2012. október 31.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Jövőre indul az e-bíróság, interneten is lehet majd pereskedni
Január 1-jétől működik az elektronikus bírósági kommunikáció és ügyfélkapcsolat, az interneten is lehet joghatályos beadványokat, például keresetet, különféle kérelmeket a bírósághoz intézni - közölte az Országos Bírósági Hivatal (OBH).
A közlemény szerint az elektronikus ügyfélkapcsolat könnyíti a bíróságokhoz való hozzáférést, mivel az ügyfelek számára lehetővé teszi, hogy hivatali időn kívül, személyes megjelenés vagy postai út nélkül juttathassák el beadványaikat a bíróságokhoz. Az elektronikus kommunikáció az ügyfelek részéről az Ügyfélkapu és az OBH által üzemeltetett hivatali kapu igénybevételével történik majd. Az ügyfelek az internetes felületre feltöltött űrlapok közül választhatnak, és azokat kitöltve nyújthatják be kérelmüket a bírósághoz. E nyomtatványok használata segíthet abban, hogy a beadványok jobban megfeleljenek a jogszabályokban előírt formai és tartalmi követelményeknek, és így csökkenhet a bíróság által elrendelt hiánypótlások száma. Továbbá az ügyfelek által az eljárást megindító nyomtatványon rögzített adatok a bírósági iratkezelő rendszerben automatikusan megjelennek, ami csökkenti az ismételt adatfelvitelből adódó adminisztratív terhet.
A bírósági eljárás során az elektronikus kommunikáció a bíróság részéről is könnyíti az ügyfelekkel való kapcsolattartást, mert a felhívásokat, értesítéseket, idézéseket, határozatokat a bíróság egyszerűbben továbbíthatja az ügyfelek részére. Az elektronikus ügyfélkapcsolat az év elejétől fokozatosan és választható módon lép működésbe, amellett a hagyományos papír alapú ügyintézés, kapcsolattartás is megmarad.
Az EU és a magyar állam társfinanszírozásával, 400 millió forintból megvalósult fejlesztés teremtette meg a bíróságok számára a lehetőséget az elektronikusan érkező dokumentumok fogadására és küldésére. A fejlesztés eredményeként létrejött elektronikus dokumentumtár egy olyan központi rendszer, amelyben a bírósági eljárások során keletkező határozatok tárolhatók. A törvényben meghatározott esetben az iratok anonimizált változata is ebbe a tárba kerül, és ily módon egyszerűbben közzétehető és könnyebben megismerhető lesz.