Kapcsolódó cikkek
- Megújult a Főtaxi applikáció a karácsonyi szezonra 2017. december 15.
- Applikációval rajzolják meg Magyarország akadálymentességi térképét 2017. november 15.
- Új mobilalkalmazás a Wizz Airtől 2017. július 9.
- Mobilapp vezet el Eger titokzatos hőséhez 2017. július 6.
- Váratlan hatósági ellenőrzésekre is felkészít a Baker McKenzie új mobilalkalmazása 2017. május 10.
- Már több mint százezren használják a CIB Bank mobilalkalmazását 2017. május 9.
- Fuss és fogd a pénzt az új magyar appal 2017. május 1.
- Ismerősök a térképen: a BringaMánia app megmutatja, merre tekernek a barátok 2017. április 14.
- Megnyílt az első dimenziókapu Budapesten 2017. április 12.
- A babázás nem gyerekjáték, ezért jó, ha kéznél van a segítség! 2017. április 11.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Mit töltünk le a gyerekeknek a tabletra?
Négy ország kutatói – köztük Takács Zsófia Katalin, az ELTE PPK adjunktusa, a Kognitív Fejlődés és Oktatás Kutatócsoport vezetője – több szempont szerint vizsgálták a legnépszerűbb gyerekeknek készült tabletes applikációkat. Eredményeiket a Journal of Early Childhood Literacy folyóiratban tették közzé.
A szakemberek a gyerekeknek szóló tabletes applikációk piacát hasonlították össze négy gazdaságilag eltérő európai országban: Hollandiában, Törökországban, Görögországban és Magyarországon. A kutatók a nyolc éven aluliak számára készült, a Google Play-ből és az iTunes App Store-ból letölthető legnépszerűbb applikácókat vették górcső alá.
Mivel a gyerekek körében is rohamosan nő a mobileszközökkel töltött idő, ezért ezek az appok fontos szerepet tölthetnek be a kicsik fejlődésében.
A kutatók éppen ezért voltak kíváncsiak a programok oktató jellegére, valamint arra, hogy mennyire igazodnak a helyi kultúrához és nyelvhez az alkalmazások azokban az országokban, ahol nem az angol az anyanyelv.
Az eredmények azt mutatták, hogy a legkedveltebb gyerekeknek szóló applikációk között nagy átfedés van a vizsgált négy országban, tipikusan nemzetközi fejlesztők alkalmazásai szerepelnek javarészt a toplistákon (például Toca Boca, Dr. Panda, Sago Mini, Disney). A legkelendőbb appok közül ennek megfelelően meglehetősen kevés tartalmaz szóbeli beszédet (kevesebb, mint a fele), és ezeknek is csak töredéke érhető el anyanyelven.
Hazánk ebben a tekintetben sereghajtó, ugyanis a népszerű appok csupán tíz százaléka volt elérhető magyarul. Ez a trend a szakértők szerint veszélyes lehet a gyerekek nyelvi fejlődésére, figyelembe véve a növekvő tablethasználatot.
A kutatók az eredményekkel az appfejlesztők figyelmét szeretnék felhívni erre a problémára.
Ami az oktató tartalmat illeti, a kutatás arra is rávilágított, hogy a legközkedveltebb applikációk körülbelül egyharmadában található a nyelvi készségekhez, az írás-olvasáshoz, a matematikához és a természettudományokhoz köthető tartalom. Ezek nagy része az írás-olvasás technikai készségeit tanítja, így bár többségében a kisebbek számára hirdetik őket, mégis inkább az iskoláskorúaknak valók. A kutatók az anyanyelven elérhető és az írás-olvasás készségeket játékosan előkészítő, például mesekönyvappok fejlesztését szorgalmazzák az óvodáskorúak számára.