Monoron is örülhetnek a Vodafone szolgáltatásának

Kütyü Magazin - 2021. május 14.

Monor hat oktatási intézményében indította el Digitális Tanterem szolgáltatását a Vodafone Magyarország, amely a piacon egyedülálló módon az online és offline oktatást egyaránt lehetővé teszi. A monori beruházás a Belügyminisztérium támogatásával valósult meg és a kormány okosváros stratégiájának részét képezi, melynek egyik alappillére a minőségi digitális oktatás támogatása – ebben a tekintetben pedig a Vodafone Magyarország élen jár hazánkban. A beruházásnak köszönhetően országszerte immár összesen 28 000 diák és 1200 pedagógus részesül minőségi digitális oktatásban.  

Február óta a Vodafone Magyarország Digitális Tantermeiben zajlik az oktatás Monor összes iskolájában – általános, közép és szakképző iskolában egyaránt. Ezáltal több mint 2900 tanár és diák részesül minőségi digitális oktatásban – legyen szó tantermi, virtuális vagy hibrid tanításról. 

A Digitális Tantermek, illetve az azokhoz szükséges tabletek és töltőszekrények kiépítése, továbbá a pedagógusok oktatása már tavaly év végén megtörtént. A szolgáltató által végzett beruházás mértéke összesen közel 100 millió forint, amely a Belügyminisztérium támogatásával valósult meg. A beruházás a kormány okosváros stratégiájának részét képezi, melynek egyik legfontosabb pillére az oktatás, egész pontosan a digitális oktatás támogatása. Utóbbi fő célja, hogy olyan fiatalok kerüljenek ki a helyi iskolákból, akik magabiztosan tudják használni a digitális technológiákat és ezáltal kellő tudással felvértezve léphessenek ki a munkaerőpiacra.

„Az elmúlt években több helyen valósultak meg okos városok létrejöttét megcélzó fejlesztések, ezek azonban elszigeteltek, egyediek voltak, nem feltétlenül kezelték komplexen a problémákat. Ezen okok miatt döntött úgy a Belügyminisztérium, hogy Okos város pilot programot indít, amely a későbbiekben mintaként szolgálhat. Ennek szellemében kezdődött meg Monoron az Okos város projekt kialakítása, melynek fontos fázisa a Digitális Tantermek kiépítése. A város általános- és középiskoláiban a ma ismert legkorszerűbb technológia került felhasználásra a kialakítás során. A projekt megvalósításáért Monor város önkormányzata a felelős, a kivitelezőket, szolgáltatókat versenyeztetés útján kereste. A Vodafone és jogelődjei régóta jelen vannak a térségben, így helyismerete és a szolgáltatásai miatti jó megítélése is segítette ahhoz, hogy partner legyen ebben a projektben. Bízunk abban, hogy a jó tapasztalatok más városokban, más projektekben is hasznosulhatnak majd.” – mondta el Pogácsás Tibor, a Belügyminisztérium Önkormányzati Államtitkára.

Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Nagy öröm számunkra, hogy újabb intézményekben építhettük ki Digitális Tanterem szolgáltatásunkat, hiszen amellett, hogy több ezer diák és tanár részesülhet minőségi digitális oktatásban, Monor okosvárossá alakulásához is hozzájárulhatunk. Az eddigi visszajelzések nagyon pozitívak, február óta a pedagógusok napi szinten használják a szolgáltatást – legyen szó offline, online vagy hibrid oktatási formáról. A SEOS keretszoftver legújabb fejlesztéseinek köszönhetően a rendszert asztali számítógépről, laptopról, okostelefonról vagy akár tabletről is lehet használni az összes népszerű operációs rendszeren.”

Dr. Hrutkáné Molnár Monika, a Monori Tankerületi Központ igazgatója Albert Einstein gondolataihoz hasonította a Digitális Tanterem megoldást: „Én sosem tanítom a diákjaimat, csak próbálom megteremteni a feltételeket, amelyekben tanulhatnak.” Ezt jelenti számomra is az Okos tanterem projekt. A 21. század követelményeihez már nélkülözhetetlen a digitális kompetencia, amelyet a COVID helyzet miatt immáron másodszor bevezetett tantermen kívüli digitális munkarend tapasztalatai is megerősítettek. Monor Okos város projekt keretében lehetőségünk nyílt arra, hogy valamennyi monori iskolában fejlesszük a digitális eszközellátottságunkat, ezáltal megteremtve a lehetőségét annak, hogy korszerű gépekkel, illetve a tanári továbbképzéseken szerzett tapasztalatokkal a pedagógusok hatékonyabbá, színesebbé tegyék az oktatást. Hiszem, hogy a fejlesztéssel a tudásmegszerzési folyamat élményszerűbbé válik tanulóink számára, ami által motiváltabbak és aktívabbak lesznek az órákon.” 

A Digitális Tanterem működése és előnyei

A koronavírus miatt kialakult helyzetben az iskolák bezárása jelentős mértékben felgyorsította a digitális oktatásra való átállást: a pedagógusoknak az online térben kell átadniuk a tananyagokat, amiket a diákoknak otthon, laptopon és okoseszközökön keresztül kell feldolgozniuk. Többek között erre a helyzetre jelenthet megoldást a Vodafone Magyarország okostantermi megoldása, amely egyaránt lehetővé teszi a virtuális és valós tantermi felhasználást. A fizikai Digitális Tanterem egy interaktív táblából, a tanórán résztvevő diákok által használt eszközökből (jellemzően tabletek) és a tanári laptopból áll, ezek mindegyike saját alkalmazásfelülettel rendelkezik. A tanóra során az eszközök összekapcsolódnak és kommunikálnak egymással, ezáltal biztosítva a tanár számára, hogy irányítani tudja a diákok figyelmét. A tanár oktatási anyagokat tud kiküldeni mind a táblára, mind a diákoknál lévő tabletekre. Emellett arra is van lehetőség, hogy a tanár szintfelmérő tesztkérdéssort vagy házi feladatot küldjön ki a diákoknak, akik az eszközeiken megválaszolva a kérdéseket azonnali kiértékelést is kapnak. 

Azt, hogy a diákok eszközein és a táblán pontosan mi jelenjen meg, minden esetben a tanár tudja irányítani függetlenül attól, hogy a tényleges tanteremben tartózkodnak-e a diákok vagy fizikailag máshol vannak. Így a megoldásnak hála, a rendszert használó iskolák nagy részének egyáltalán nem okozott fennakadást a digitális oktatásra való átállás. A fizikai oktatásra való visszaállás során pedig betegség miatt otthon maradó diákok számára jelenthet megoldást a rendszer, hiszen nekik is lehetőségük nyílik a tanórákon való távoli részvételre. 

Vissza