Kapcsolódó cikkek
- Kutatás a vezetékes telefont használókról 2021. június 28.
- Soha ennyit nem használtuk még a mobilunkat 2021. május 7.
- Érkezik az állami adattörlő alkalmazás 2021. február 28.
- 150,2 milliárd forintért keltek el a 2022-ben lejáró mobilfrekvenciák 2021. január 28.
- Változnak a roamingdíjak a brexit miatt? 2021. január 14.
- Elérte a százezer lekérdezést az NMHH számhordozottsági tudakozója 2016. december 20.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Itt nézhetjük meg, hogy kihez tartozik egy gyanús telefonszám
Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és sms-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, felelős fogyasztóként pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetjük ezeket a számokat – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Ezen kívül eleve le is tiltathatjuk a szolgáltatónknál az ilyen típusú hívások, sms-ek indítását a kellemetlen meglepetések és a „számlasokk” elkerülésére.
Az emelt díjas szolgáltatások elterjedése óta különösen résen kell lenniük az előfizetőknek, hogy elejét vegyék az aránytalanul magas mobilszámlák okozta kellemetlenségeknek. Az ilyen szolgáltatásokat már önmagában a számsor alapján is könnyedén felismerhetjük: ezek a 90-es és a 91-es kezdetű, valamint a 16-tal kezdődő öt- és hatszámjegyű telefonszámok. Egy emelt díjas számhoz tartozó szolgáltatás áráról, valamint magáról a szolgáltatást nyújtó cégről és annak elérhetőségeiről a telefonszolgáltatók honlapján található tájékoztatás.
Fontos azonban tudni, hogy az egyes szolgáltatók csak azokat a számokat tartják nyilván, amelyeket az NMHH nekik jelölt ki. Ezért először a hírközlési hatóság honlapján található nyilvántartásokból célszerű kiindulni.
A különleges díjazású számok keresésére szolgáló felületen a 90-es vagy 91-es emelt díjas számok között lehet keresni: http://agapub.nmhh.hu/aga_web/kulonBeforeAction.action
Az öt vagy hatjegyű rövid számokat pedig az alábbi, a rövid kódok keresőjében tudakozódhatunk: http://agapub.nmhh.hu/aga_web/rovidBeforeAction.action
Mivel a 90-es és a 91-es kezdetű számok hordozhatók, róluk a számhordozottsági keresőből is meg lehet állapítani, hogy melyik hívószám melyik szolgáltató(k)hoz tartozik: http://szamhordozottsag.nmhh.hu/
Ha tudjuk, hogy melyik hírközlési szolgáltató használja az adott emelt díjas számot, akkor a szolgáltató honlapján található emelt díjas szolgáltatások nyilvántartásában lehet beazonosítani a konkrét tartalomszolgáltatót. A legnagyobb hírközlési szolgáltatók nyilvántartásait itt találhatjuk meg: Telekom, Telenor, Vodafone.
A körültekintő fogyasztói magatartás azonban mit sem ér, ha a szolgáltatók nem frissítik lelkiismeretesen a nyilvántartást. Legutóbb az „Ask Bongo” nevű emelt díjas szolgáltatás kapcsán állapította meg a hírközlési hatóság, hogy a Magyar Telekom nem teljesítette a nyilvántartással kapcsolatos kötelezettségét, mivel az erre a számra ugyanabban az időben kétféle, egymásnak is ellentmondó találatot adott. Ezért a hatóság kötelezte a Telekomot a jogszerű állapot helyreállítására és a hasonló hibák elkerülése érdekében intézkedési terv készítésére. A döntés ellen a szolgáltató a másodfokú hatóságnál és a bíróságon is fellebbezett, de mindkét szerv az NMHH álláspontját erősítette meg.
Az emelt díjas sms-szolgáltatások fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnek, kivétel jelent ez alól az, aki kifejezetten kérte a szolgáltatót a blokkolás feloldására. De éppen a tapasztalt visszaélések miatt már két mobilszolgáltató is jelezte, hogy kivezeti a fogadott emelt díjas SMS szolgáltatásokat. Ugyanakkor az emelt díjas hívások és a küldött SMS-ek kimenő forgalmának tiltását külön kérni kell a szolgáltatótól, de a biztonság érdekében érdemest megtenni ezt a lépést is.
Ezen kívül június 30-tól a hírközlési szolgáltatóknak a számlán tételesen fel kell tüntetniük az emelt díjas szolgáltatásokat, amelyből már könnyebben ki fog derülni, kinek és milyen szolgáltatását, mennyiért vette igénybe az ügyfél.