Kapcsolódó cikkek
- Megújult a Szelessav.net oldal 2021. október 21.
- Készülékcsere-támogatási programot indít az NMHH 2021. október 7.
- Búcsúzik a 3G-technológia 2021. október 1.
- NMHH: biztonságosabbá vált a SIM-kártyák cseréje 2021. szeptember 27.
- Okoseszközök használatához ad tippeket az NMHH 2021. július 13.
- Itt nézhetjük meg, hogy kihez tartozik egy gyanús telefonszám 2021. július 2.
- Kutatás a vezetékes telefont használókról 2021. június 28.
- NMHH: tarol az okostelefonos életforma – nemcsak a fiataloknál 2019. május 8.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
A gyerekek médiahasználati szokásairól érdeklődött az NMHH
Közel kétszer annyi 7-8 éves gyereknek volt tavaly mobiltelefonja, mint 2017-ben – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) reprezentatív kérdőíves kutatásából. Ártalmakkal is hamar találkoznak a neten, de a felmérés biztató eredménye, hogy a szülők aktív érdeklődése gyerekeik online tevékenysége iránt mérhetően csökkenti a fiatalokra leselkedő online kockázatokat. A médiahatóság a kutatás nyomán megújította szülőknek szóló információs oldalát, a Gyerekaneten.hu-t, az oldal népszerűsítésére pedig kampányt indított.
A NMHH megbízásából 2017 után tavaly újra elkészítette a Psyma közvéleménykutató cég a kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatását a gyerekek médiahasználati szokásairól. A reprezentatív minta kétezer, 7 és 16 év közötti gyermekből és szüleikből állt. A kutatás eredménye szerint a gyerekek egyre hamarabb lépnek fel a netre, és egyre hamarabb szereznek tapasztalatokat a közösségi médiában. Három év alatt a 7-8 évesek körében közel duplájára nőtt a telefonnal rendelkezők aránya: 14 százalékról 24 százalékra emelkedett. A felmérés szerint a magyar tízévesek többségének ma már van mobiltelefonja és ez az eszköz egyre inkább okostelefon, amelyhez havidíjas és mobilnet-előfizetés is tartozik.
A közösségi médiában jelen lévő tízévesek száma 3 év alatt több mint háromszorosára, 3-ról 10 százalékra emelkedett.
A kutatás kedvező tendenciákat is feltárt: bár az internetet egyre hamarabb kezdik használni a gyerekek, de óvatosabban, tudatosabban bánnak az adataikkal, mint korábban. 2017-ben a közösségi médiaprofillal rendelkezőknek még a 66 százaléka osztott meg magáról fényképet, 2020-ban ez az arány 58 százalékra csökkent. E-mail-címét, iskolája nevét vagy telefonszámát is egyre kisebb hányaduk teszi nyilvánosan megismerhetővé.
A kutatás által feltárt veszélyek, kockázatok és a szülői stratégiák
A kutatási eredmények szerint a 11 és 16 évesek között három év alatt a duplájára nőtt azoknak az eseteknek az aránya, amikor egy idegen igyekezett kapcsolatba lépni velük: 9 százalékról 18 százalékra. Minden tizedik gyermek visszajelöli az őt bejelölő idegent, a 13-14 évesek negyede, a 15-16 évesek közel harmada tart kapcsolatot olyan „ismerősökkel”, akiket személyesen sohasem látott. Az ismeretlenek által megkeresett gyerekek fele szembesül online ártalommal, negyedük pedig konkrét jogsértéssel.
A magyar szülők nagyjából harmada választ passzív stratégiát a gyermeke digitális életében, vagyis nem tilt, nem korlátoz, nem ellenőriz és nem is beszélget a netes tapasztalatokról. Pedig a kutatás szerint az aktív stratégiát alkalmazó szülők gyermekei jóval tudatosabb döntéseket hoznak a neten, mint a passzív viselkedést mutatók.
A kutatás egyértelmű és biztató eredménye, hogy a szülők bármilyen, a gyermek online térben való jelenlétével kapcsolatos aktivitása, érdeklődése mérhetően csökkenti az ott, a gyerekre leselkedő kockázatokat. A Psyma teljes kutatása és a legfontosabb eredményeket kiemelő rövidebb prezentáció is elérhető a hatóság honlapján.
Felfrissült a Gyerekaneten.hu
Az NMHH egy szülőknek szóló – a gyerekek online életéhez kapcsolódó – tanácsadó, információs oldalt üzemeltet: a Gyerekaneten.hu-t. A site 2021 őszére megújult, új struktúrája már a témákat kifejtő szakértői cikkeket helyezi előtérbe, és a szócikkeken, kvízeken túl elmélyültebb ismeretszerzésre is hív. A szerkesztők ehhez frissítették és bővítették az oldal tartalmait, az új, Ellenőrző lista című írások pedig rövid, pontokba szedett tanácsokat adnak a szülőknek egyes aktuális online jelenségek megértéséhez, kezeléséhez. A tanácsadó listákat az NMHH Bűvösvölgy médiaértésoktató-központjaiban oktató szakemberek írják hónapról hónapra. Havonta várhatók a külső szakértők cikkei is a digitális gyermeknevelés kényes és fontos témáiról. Az elsőként kiemelt írás a behálózás problémáját járja körül, a digitális térben mozgó rosszindulatú idegenek tevékenységére, az ezzel kapcsolatos megelőzésre hívja fel a szülők figyelmét.
A médiahatóság a behálózás témáját fókuszba helyezve novemberben kampányt is indított a Gyerekaneten.hu ismertségének növelésére: országosan közterületen city-light plakátokkal, budapesti villamosokon elhelyezett reklámokkal, valamint online és közösségi médiás hirdetésekkel szólítja meg a szülőket. A hirdetések központi gondolata az, hogy a szülők feltételezik, hogy olyan bizalmas kapcsolatban állnak gyermekükkel, amely kizárólagos és amely védelmet biztosít. A neten azonban a gyerekeket rosszindulatú idegenek is elérhetik, a bizalmukba férkőzhetnek, ez pedig komoly veszélyeket rejthet. A kockázatos események csökkentéséért a gyermekek biztonságáért lehet és kell tenni. Ehhez a Gyerekaneten.hu oldal érdemi segítséget ad.