A hibrid interneté a jövő

Kütyü magazin - 2010. október 8.
Az internetszolgáltatók versenyként élik meg a világhálóra kivezető alternatív platformok erősödését, miközben lehet, hogy a fogyasztók számára egészen mást jelent mindez.
Tény, hogy hazánkban a mobilinternetet használók száma egy év alatt megduplázódott, ám eközben a vezetékes csatlakozások száma is gyarapodott. Az ADSL ugyan egy ideje, 800 ezer vonalnál nagyjából stagnálni látszik, a rivális kábeltelevíziós hálózatok internetes ügyfeleinek száma viszont már meghaladta az egymilliót. A jelek arra utalnak, hogy a mobilinternet piacán nem ugyanaz játszódik le, mint annak idején a mobiltelefóniában. A kis kütyü akkoriban valóban helyettesítő termékként indult hódító útjára, és bár nem szorította ki a vezetékes telefonokat, ám azok száma azóta is egyre apad. (Hogy nem tűnik el teljesen soha, az részben éppen annak is köszönhető, hogy ugyanaz a rézdrót kínálja a gyors internetezés lehetőségét is.)
Érzékelhető ugyan, hogy évről-évre egyre többen részesítik előnyben a mobilinternetet, de ez nem feltétlenül kapcsolódik össze a vezetékes előfizetések lemondásával. Az elemzések szerint az „otthoni vonalas (ADSL vagy kábeltévés) csatlakozások aránya egyelőre nem fog drasztikusan csökkenni, mivel az „asztali” gépeket még nem váltják le a hordozható számítógépek. Sőt az sem mellékes, hogy a fixen telepített vonal megbízhatóbb, és magasabb sávszélesség elérését teszi lehetővé.
Ezt a megrögzött netizenek is belátják, ezért párhuzamosan használják ki mindkét technológia előnyeit. Otthon vagy az állandó munkahelyen praktikusabb a vonalas csatlakozás, ez még valamelyest kiterjeszthető vezeték nélküli helyi hálózaton (WLAN), ám külső helyszíneken (tárgyalásokon, konferenciákon, utazás közben) már a hordozható gép veszi át szerepet, mobil csatlakozással.
Az előfizetők szokásaihoz, viselkedéséhez a szolgáltatók is igyekeznek alkalmazkodni, ezért jelenik meg egyre gyakrabban együtt a két technológia a különböző csomagok kínálatában. Bár saját infrastruktúrával egyelőre csak egyetlen (a legnagyobb) távközlési társaság tudja a négy leggyakrabban használt szolgáltatást (vezetékes telefon, internet, tévé, mobil), ám partneri együttműködéssel már a másik nagy cég kínálatában is megjelent a 4Play, sőt a hírek szerint rövidesen a kábeltelevíziós operátorok is „mobilizálódnak”.

Vissza