Augusztusban kisebb volt az érdeklődés a digitális tévéműsorok iránt

Kütyü magazin - 2009. október 2.
k2009 augusztusában Magyarországon csupán hatezerrel, 1,067 millióra bővült a digitálisan televíziózó háztartások száma, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentéséből. A hónap végén az összes hazai háztartás több mint 25 százalékában, míg az előfizetéssel rendelkező háztartások 43,5 százalékában televízióztak digitálisan.

A gyorsjelentés a tizennégy legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatásra épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le. Az NHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a közel 3,8 millió magyarországi háztartás közül mintegy hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó közel 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.

A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók – Magyar Telekom Nyrt., Invitel Zrt., UPC Kft., FiberNet Zrt., DIGI Kft., PR TELEKOM Zrt., Zelka ZRt., TARR Kft., TvNetWork NyRt., ViDaNet Zrt., PARISAT Kft., RubiCom Zrt., Antenna Hungária Zrt. és HD Platform Kft. – augusztus végén összesen 2,451 millió előfizetést tartottak nyilván, 5 ezerrel kevesebbet, mint egy hónappal korábban.

A vizsgált körben az előfizetések száma ugyan csökkent, de ezen belül a digitalizáltság 43,2 százalékról 43,5 százalékra emelkedett. A digitalizáltságot jelző mutató erősödése annak köszönhető, hogy augusztusban az előfizetői körön belül 11 ezerrel 1,384 millióra csökkent az analóg előfizetéssel rendelkezők száma és 6 ezerrel nőtt a digitálisan televíziózók száma.

A digitális előfizetéseken belül 10 ezerrel 337 ezerre nőtt a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők, és 4 ezerrel 730 ezerre csökkent a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma. Augusztusban a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül 13,3 százalékról 13,7 százalékra nőtt a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők aránya, míg a műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése 29,9 százalékról 29,8 százalékra, az analóg kábeltelevíziós szolgáltatás részesedése pedig 56,8 százalékról 56,5 százalékra csökkent.

A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi – ide sorolva az Antenna Hungária (AH) által működtetett vezeték nélküli szolgáltatást is. Ebben a szegmensben az előfizetők száma augusztusban 734 ezerről 730 ezerre csökkent. A piacvezető DIGI részesedése 55,5 százalékról 54,3 százalékra csökkent, a UPC-é 24,9 százalékról 25,1 százalékra nőtt, a Magyar Telekom pedig 14,2 százalékról 15,3 százalékra növelte részesedését.

A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le. A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma augusztusban 1,722 ezerről 1,721 ezerre csökkent, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,395 millióról 1,384 millióra csökkent, míg a digitális előfizetések száma 327 ezerről 337 ezerre nőtt. A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése 0,3 százalékponttal 36,3 százalékra csökkent, a második Magyar Telekom részesedése maradt 20,9 százalék, a harmadik DIGI-é pedig 0,4 százalékponttal 11,1 százalékra nőtt.

A digitálisan televíziózó háztartások átlagosan 1,46 set-top-box-ot (jelátalakítót) használnak. Ezeknek a száma azt mutatja, hogy egy háztartásban átlagosan hány készüléken lehet egy időben több, akár eltérő műsort is nézni. A kimutatás szerint a vezetékes szolgáltatásokat használóknál átlagosan 1,19, a műholdas szolgáltatást igénybevevőknél átlagosan 1,58 ilyen jelátalakító van, azaz a vezetékes szolgáltatásokat használóknál minden ötödik, a műholdas szolgáltatást választóknál minden második háztartásban lehetséges a több készülékes televíziózás.

A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető, de részesedése az egy hónappal korábbi 33,1 százalékról 33 százalékra csökkent. A második DIGI piaci része összességében 24,1 százalékról 23,9 százalékra csökkent, míg a harmadik Magyar Telekom (T-Home) 18,9 százalékról 19,2-ra növelte részesedését.

Forrás: NHH

Vissza