Legfrissebb híreink
- Trendforce: A Kingston Digital vezeti a 2023-as viszonteladói SSD-listát
- vivo – A prémium mobiltechnológia új fejezete Magyarországon!
- A TCL NXTPAPER megváltoztatja, ahogyan olvasunk, írunk és alkotunk
- A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
- A megbízhatatlan készülékek tönkretehetik életed fő pillanatait
Gondok a legújabb GPS holddal
Az amerikai légierő által üzemeltetett globális műholdas helymeghatározó rendszer (Global Positioning System, GPS) időnként újabb műholdakkal frissül. Az ok egyrészt, hogy a pótolják az elöregedett űreszközöket, fenn tudják tartani a konstelláció működését, a globális elérhetőséget. Másrészt ilyen módon van lehetőség a műszaki fejlesztésekre, új típusú szolgáltatások bevezetésére. Jelenleg a GPS holdak Block 2R jelű, kifutó generációjának pályára állítása folyik.
A modernizált Block 2R-20 műhold idén március 24-én startolt a floridai Cape Canaveralről, Delta-2 hordozórakétával. A pályára állítás után a fedélzeti berendezések üzembe helyezése, rutinellenőrzése kezdődik, mielőtt az új GPS műhold „élesben” kezdene navigációs üzeneteket sugározni a katonai és polgári felhasználók számára. A rádiójel szerkezetében meglevő torzulást is az ellnőrzések során, a felbocsátás után néhány héttel észlelték. Normális körülmények között április-május környékén az új „családtagnak” már szolgálatba kellett volna állnia. Most erre még legalább fél évet kell várni. A hiba javításán egy szakértőkből álló csoport dolgozik. A GPS felhasználói ebből jelenleg semmit sem éreznek, hiszen a régebbi műholdak továbbra is ugyanúgy üzemelnek. A leváltásra szánt, 1996 óta működő GPS Block 2A-27 hold egyelőre továbbra is a helyén marad.
A modernizált Block 2R-20 műhold idén március 24-én startolt a floridai Cape Canaveralről, Delta-2 hordozórakétával. A pályára állítás után a fedélzeti berendezések üzembe helyezése, rutinellenőrzése kezdődik, mielőtt az új GPS műhold „élesben” kezdene navigációs üzeneteket sugározni a katonai és polgári felhasználók számára. A rádiójel szerkezetében meglevő torzulást is az ellnőrzések során, a felbocsátás után néhány héttel észlelték. Normális körülmények között április-május környékén az új „családtagnak” már szolgálatba kellett volna állnia. Most erre még legalább fél évet kell várni. A hiba javításán egy szakértőkből álló csoport dolgozik. A GPS felhasználói ebből jelenleg semmit sem éreznek, hiszen a régebbi műholdak továbbra is ugyanúgy üzemelnek. A leváltásra szánt, 1996 óta működő GPS Block 2A-27 hold egyelőre továbbra is a helyén marad.
GPS Block 2R műhold a Föld körül. (Fantáziakép: Lockheed Martin)
A GPS műholdak két L-sávú frekvencián (L1: 1575,42 MHz, és L2: 1227,6 MHz) sugároznak. A Block 2R-20 különlegessége, hogy kísérletképpen ezen próbálják ki először az új, L5 jelű frekvenciát (1176,45 MHz), amellyel elsősorban a polgári légi közlekedés igényeit elégtenék ki a jövőben. A mérnökök szerint a zavart épp a kísérleti L5-ös jeladótól származó zavaró interferencia okozza. (Az L5 jellel egyébként nincs baj, az a műszaki paramétereknek megfelelő. Ennek adminisztratív jelentősége is van, mert a frekvenciák kiosztását végző Nemzetközi Távközlési Unió előírása szerint a sugárzást idén augusztusig be kellett inítani, különben az erre módot adó engedély érvényét vesztette volna.)
A probléma állítólag nem fogja késleltetni a következő GPS műhold augusztusra tervezett startját. Az lesz a Block 2R generáció utolsó darabja. A következő, Block 2F nemzedék első képviselője 2009 végén, vagy 2010-ben indulhat.
A múlt hónapban hozták nyilvánosságra azt a jelentést, amelyet egy amerikai kormányzati felügyeleti hivatal (Government Accountability Office) készített a GPS finanszírozási helyzetéről. Ebben figyelmeztettek a fejlesztési késésekre és a Block 2F generációval kapcsolatos túlszaladó kiadásokra. Minden bizonnyal a következő, Block 3A generációs holdaknak az indítása is eltolódhat. A nemzetközi és hazai sajtó is felkapta a jelentést, kiemelve belőle, hogy a GPS „veszélybe kerülhet”, illetve még az idén (!) „leállhat”. Erről nyilván nincs szó, az információ a hírlapi kacsa kategóriájába tartozik. Hiszen a jelenleg pályán levő 31 működőképes műhold jelentős hányada – akármilyen régen dolgozik is némelyikük – nem fog hirtelen egyszerre elromlani. A még megfelelő globális lefedettséghez a kb. 20 ezer km magasan, 6 különböző pályasíkban keringő holdakból ráadásul 24 is elegendő. A kockázatot inkább a fejlesztések, az új szolgáltatások bevezetésének elhúzódása jelenti. Hiszen például új jeleket, frekvenciákat a régi műholdakkal nem, csak úgy lehet bevezetni, ha a már a szükséges új fedélzeti berendezéseket is magukkal vivő űreszközökkel lecserélik a régieket.