Legfrissebb híreink
- Jövő a szálon: A Magyar Telekom és a BME sikeres 50GPON tesztje
- Okosóra, okos fizetés: A Xiaomi Pay már a Gránit Banknál is elérhető
- Versenyben a mobilcégek: új csomagok, eltérő stratégiák, elmaradt díjkorrekció
- Magyar robotcsapat világszintű sikere a RoboCup 2025-ön
- Kényelmesebb nyár? Ezzel a 7 TCL kütyüvel simán menni fog
Okos vezetés

A rendszer abban segít az autósoknak, hogy kialakítsanak egy takarékos és biztonságos vezetési stílust. Nem mellékesen, a kevesebb üzemanyag elégetése egyben kisebb szén-dioxid-kibocsátással is jár. Az eddigi próbák során átlagosan 15-25%-os üzemanyag-megtakarítást mértek. Az eredetileg túlságosan „sportos” sofőrök esetén ez elérheti akár az 50%-ot is. Hiába készülnek korszerű autók, a gyakran feleslegesen gyorsító, majd rögtön fékező vezetők mentalitását nehéz megváltoztatni.
A rendszer működési elve, hogy kombinálja az autó aktuális helyzetére vonatkozó információt olyan adatokkal, amelyek hatással lehetnek a fogyasztásra. Ilyenek az autó és az üzemanyag típusa, a motor mérete, az útviszonyok, a sebességkorlátozások, a domborzat, a közúti jelzések. A készülék javaslatot tesz az autósnak, hogy mikor érdemes gyorsítani, lassítani, vagy inkább állandó sebességgel haladni. A program egy alkalmas mobiltelefonon vagy PDA-n futtatható. A pozíciós, sebesség- és gyorsulásadatokat globális műholdas helymeghatározó rendszerek (GNSS) segítségével állíthatják elő. Ilyen a jelenleg is működő amerikai GPS, vagy a jövőben kiépülő európai Galileo.
A sofőrök tájékoztatása egyrészt a képernyőn, másrészt hangos utasításokkal történhet. Ha például egy 300 m-re levő stoptáblát nem látunk előre, mert az út kanyarodik, a rendszer akkor is figyelmeztethet, hogy időben vegyük le a lábunkat a gázpedálról. Az programba épített algoritmus segít optimalizálni a vezetést. Ráadásul a menet közben elraktározott információt egy webes alkalmazás segítségével utólag elemezni lehet. Így a vezetők nem csak valós időben kapnak instrukciókat, de hosszabb távon is okulhatnak saját hibáikból.


A sofőrök tájékoztatása egyrészt a képernyőn, másrészt hangos utasításokkal történhet. Ha például egy 300 m-re levő stoptáblát nem látunk előre, mert az út kanyarodik, a rendszer akkor is figyelmeztethet, hogy időben vegyük le a lábunkat a gázpedálról. Az programba épített algoritmus segít optimalizálni a vezetést. Ráadásul a menet közben elraktározott információt egy webes alkalmazás segítségével utólag elemezni lehet. Így a vezetők nem csak valós időben kapnak instrukciókat, de hosszabb távon is okulhatnak saját hibáikból.

Forrás: ŰRVILÁG hírportál
Kapcsolódó cikkek: