Lengéscsillapítás űrtechnológiával

A hordozórakéták és műholdak rezgésének csillapítására kifejlesztett módszer az autóiparban is használható.
Az alábbiakban az Európai Űrügynökség (ESA) technológia-átadási programja keretében felkarolt egyik kezdeményezést ismertetjük.
A start során egy-egy műhold extrém mechanikai igénybevételnek van kitéve. Közvetlenül az indításkor erős vibrációk rázzák, amelyek a rakéta szerkezetének közvetítésével jutnak el az orrkúpba szerelt űreszközhöz. Ehhez különösen nagy zajszint (legalább 140 dB) járul. A hordozórakéta gyorsulása során, a légköri hangsebesség átlépésekor lökéshullámok keletkeznek. S ezzel még mindig nincs vége: ha egy kiégett rakétafokozat leválik, begyullad a következő, újabb impulzusok rázzák meg a szerkezetet.
Hogyan vészeli át az érzékeny műhold e földrengésszerű megpróbáltatásokat? A kulcsszó a lengéscsillapítás. A francia ARTEC Aerospace cég olyan vibrációs és akusztikus csillapítási technológiát (Smart Passive Damping Device, SPADD) fejlesztett ki, amely magában a szerkezetben fejti ki hatását. Alapelve, hogy a természetes csillapodásra „segít rá” úgy, hogy könnyű, energiaelnyelő elemeket épít be, a szerkezet eredeti statikai tulajdonságainak megváltoztatása nélkül.
A SPADD rendszere forradalmian új a hagyományos csillapítási módszerekhez képest. Alkalmazzák az Ariane hordozórakétákban és számos mesterséges holdon (pl. Intelsat, Inmarsat, Integral, MetOp). A módszer alapján, a fejlesztő vállalat közreműködésével a német Daimler Chrysler autóipari vállalat is kutatásokba kezdett

Forrás:ŰRVILÁG hírportál
Kapcsolódó cikkek: