Legfrissebb híreink
- AGON PRO AG276FK: 520 Hz és Fast IPS a megmérettetésre kész precizitásért
- Fitneszélményt kínálnak a Samsung okostelevíziói
- Elindult a Google 2024. novemberi Core, alap-algoritmus frissítése
- Kiterjesztett valósággal segíti az autósokat a bonyolult közlekedési szituációkban az LG
- Kevesen élnek a Black Friday bevált trükkjeivel, de a HONOR segíthet
Autóbusz - igény szerint
A gyéren lakott vidékek autóbuszjáratait hatékonyabbá lehetne tenni egy új, műholdas adatátvitelen alapuló szolgáltatással. A kísérlet az Európai Űrügynökség (ESA) technológia-átadási programjának segítségével folyik, kanadai és belga közreműködéssel. A rendszer az ESA Artemis geostacionárius távközlési mesterséges holdját használja a megbízható kétirányú adatátvitelhez.
A vidék jellemző gondja a tömegközlekedési kapcsolatok hiánya. (Ezek szerint nem csak nálunk. - A szerk.) A tömegközlekedés fontossága vitathatatlan, ugyanakkor a mindenhová elérő menetrendszerű buszjáratok biztosítása nem gazdaságos. A SatelBus projekt keretében erre keresnek megoldást oly módon, hogy a buszok útvonalát az épp aktuális igények szerint alakítják. Az űrtávközlési rendszerek gyorsabban elérhetnek távoli célpontokat, ahol a földi infrastruktúra nincs teljesen kiépítve. Alkalmasak arra, hogy a buszok útvonalát akár menet közben, rövid idő alatt, az utolsó pillanatban befutó információk alapján átalakítsák.
A szolgáltatás működésének menete röviden a következő: a busz érkezése előtt az utasok – ha fel szeretnének szállni – SMS üzenetet küldenek a diszpécserközpontba. A központban futó számítógépes program 5 percenként feldolgozza a befutó igényeket. Ezután áttervezi a busz útvonalát, amiről közvetlenül az úton levő jármű vezetőjét is értesíti. A kísérleti rendszerben a központ Kanadában üzemel. A belgiumi Redu mellett levő ESA földi állomás közvetítésével jutnak az adatok az Artemis műholdra.
A szolgáltatás működésének menete röviden a következő: a busz érkezése előtt az utasok – ha fel szeretnének szállni – SMS üzenetet küldenek a diszpécserközpontba. A központban futó számítógépes program 5 percenként feldolgozza a befutó igényeket. Ezután áttervezi a busz útvonalát, amiről közvetlenül az úton levő jármű vezetőjét is értesíti. A kísérleti rendszerben a központ Kanadában üzemel. A belgiumi Redu mellett levő ESA földi állomás közvetítésével jutnak az adatok az Artemis műholdra.
(Kép: SatelBus)
A rendszert két busszal 2006-ban fél évig sikeresen tesztelték Belgiumban és Franciaországban. Előnye, hogy nem hagyatkozik a földi mobil távközlési rendszerekre, amelyeknek a lefedettsége a gyéren lakott vidékeken nem teljes. A buszvonalak üzemeltetését gazdaságosabbá, és egyben kényelmesebbé tevő megoldás nem csak (sőt főleg nem) Európában lehet érdekes. A működést eddig már Algériában, Beninben, Irakban és Szenegálban is demonstrálták.
Forrás: ŰRVILÁG hírportál