Autóbusz - igény szerint

A vidék jellemző gondja a tömegközlekedési kapcsolatok hiánya. (Ezek szerint nem csak nálunk. - A szerk.) A tömegközlekedés fontossága vitathatatlan, ugyanakkor a mindenhová elérő menetrendszerű buszjáratok biztosítása nem gazdaságos. A SatelBus projekt keretében erre keresnek megoldást oly módon, hogy a buszok útvonalát az épp aktuális igények szerint alakítják. Az űrtávközlési rendszerek gyorsabban elérhetnek távoli célpontokat, ahol a földi infrastruktúra nincs teljesen kiépítve. Alkalmasak arra, hogy a buszok útvonalát akár menet közben, rövid idő alatt, az utolsó pillanatban befutó információk alapján átalakítsák.
A szolgáltatás működésének menete röviden a következő: a busz érkezése előtt az utasok – ha fel szeretnének szállni – SMS üzenetet küldenek a diszpécserközpontba. A központban futó számítógépes program 5 percenként feldolgozza a befutó igényeket. Ezután áttervezi a busz útvonalát, amiről közvetlenül az úton levő jármű vezetőjét is értesíti. A kísérleti rendszerben a központ Kanadában üzemel. A belgiumi Redu mellett levő ESA földi állomás közvetítésével jutnak az adatok az Artemis műholdra.
A szolgáltatás működésének menete röviden a következő: a busz érkezése előtt az utasok – ha fel szeretnének szállni – SMS üzenetet küldenek a diszpécserközpontba. A központban futó számítógépes program 5 percenként feldolgozza a befutó igényeket. Ezután áttervezi a busz útvonalát, amiről közvetlenül az úton levő jármű vezetőjét is értesíti. A kísérleti rendszerben a központ Kanadában üzemel. A belgiumi Redu mellett levő ESA földi állomás közvetítésével jutnak az adatok az Artemis műholdra.

(Kép: SatelBus)
A rendszert két busszal 2006-ban fél évig sikeresen tesztelték Belgiumban és Franciaországban. Előnye, hogy nem hagyatkozik a földi mobil távközlési rendszerekre, amelyeknek a lefedettsége a gyéren lakott vidékeken nem teljes. A buszvonalak üzemeltetését gazdaságosabbá, és egyben kényelmesebbé tevő megoldás nem csak (sőt főleg nem) Európában lehet érdekes. A működést eddig már Algériában, Beninben, Irakban és Szenegálban is demonstrálták.
Forrás: ŰRVILÁG hírportál