Decembertől a garantált le- és feltöltési sebességet is hirdetni kell

Kütyü magazin - 2008. szeptember 25.
Az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányrendelet szerint az internetszolgáltatóknak nemcsak vállalniuk és mérniük kell a garantált le- és feltöltési sebességet, hanem a vállalt értékeket az adott díjcsomagnál, a sávszélességgel együtt nyilvánosságra kell hozniuk.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) csütörtöki sajtótájékoztatóján Dömötörné dr. Ács Katalin főigazgató-helyettes elmondta: az előírás a rendelet kihirdetésétől számított kilencvenedik napon lép életbe, tehát a szolgáltatóknak még karácsony előtt, december közepétől meg kell kezdeniük a fogyasztók tájékoztatását arról, hogy ajánlataikban a meghirdetett „akármekkora" sávszélességhez mekkora garantált le- és feltöltési sebesség tartozik. Korábban a szolgáltatók a garantált értékeket csak az általános szerződési feltételeikben adták meg, de ott sem feltétlenül egy helyen az elvi maximumot tükröző értékkel.
 
A most megjelent 229/2008-as kormányrendelet csökkenti a szolgáltatók adatszolgáltatási terheit és előírja, hogy mind a földfelszíni, mind a műholdas, mind pedig a kábeles technológián, előfizetői szerződések alapján nyújtott digitális televíziós szolgáltatások üzemeltetőinek a szolgáltatás minőségére vonatkozó célértékeket kell vállalniuk – hasonlóan ahhoz, ahogy azt jelenleg is teszik az analóg szolgáltatók. Szintén változás a korábbiakhoz képest, hogy a mobiltelefon-szolgáltatóknak célértéket kell vállalniuk a saját hálózaton belül küldött és fogadott SMS-ekre és MMS-ekre.
 
A sajtótájékoztatón Somodi Attila, az NHH központi piacfelügyeleti osztályvezetője bejelentette, hogy az NHH honlapján immár elérhetőek a legfrissebb szolgáltatásminőségi adatok, paraméterek*. Így az ár és a szolgáltatásminőség összehasonlítása alapján körültekintőbben tudnak a fogyasztók dönteni és választani a szolgáltatók és szolgáltatások közül.
 
Az adatok alapján megállapítható, hogy mind arányában, mind összességében is a mobiltelefon-szolgáltatással kapcsolatban van a legkevesebb probléma. Az előfizetők által igénybe vehető szolgáltatások, valamint az ügyintézés területén is az internetszolgáltatással van a legtöbb gond. Somodi hozzátette, a hazai internetszolgáltatást a gyors növekedés és az elaprózódott piac jellemzi, ezért sok esetben a piac bővülésével járó feladatokkal a szolgáltatók nem tudnak lépést tartani, ezért sok a panasz a szolgáltatás minőségére, illetve az ügyfélszolgálatok működésére. A panaszok jelentős részét a sávszélességgel kapcsolatos problémák jelentik, amelyekre az NHH reményei szerint az új kormányrendelet, a garantált le- és feltöltési sebességre vonatkozó adatok közzététele megoldást fog jelenteni.
 
A szolgáltatások minőségét bemutató adatokat először tavaly tette közzé az NHH. Az elektronikus hírközlési szolgáltatóknak az általános szerződési feltételekben szolgáltatásminőségi követelményeket kell vállalniuk. A vállalások teljesülését folyamatosan mérniük, és évente nyilatkozniuk kell arról, hogy az eredmények mennyiben feleltek meg a vállalásoknak. Az NHH a nyilatkozatokban szereplő adatokat rendszerezi és teszi közzé a fogyasztók számára átlátható formában.

*A szolgáltatóknak saját vállalásaik teljesüléséről szóló jelentéseiket közzé kell tenniük honlapjukon és ügyfélszolgálataikon is. A jelentések az NHH honlapján egyenként is elérhetőek, a közeljövőben pedig bekerülnek a www.TANTUSZ.nhh.hu portál tájékoztató adatai közé is. Feldolgozott, rendszerezett formában pedig a „Szolgáltatások, berendezések, építmények” menüpont alatt, a „Hírközlési szolgáltatások nyilvántartása - Az elektronikus hírközlési szolgáltatások minőségi jellemzői 2007” címen érhetők el.

Forrás: NHH

Kapcsolódó cikkek:

Vissza