Legfrissebb híreink
- Csúcsteljesítmény vagy brutális üzemidő? A HONOR Magic8 széria mindkettőt tudja
- Okos eszközök és mikrochip: így maradnak biztonságban kedvenceink az ünnepek alatt
- Amikor a teljesítmény nem hallatszik: Pure Loop 3 sorozat
- Zsebben a mozi: a magyarok többsége már naponta videózik
- A TCL új generációs eszközei a CES 2026-on
Két éve kering az első Galileo tesztműhold
2005.december 28-án indult a GIOVE-A, amely azóta is egyedül tartja a
frontot a vártnál lassabban kiépülő európai műholdas navigációs
rendszerben. A GIOVE-A jelű műhold 2006 januárjától sugározza a rádiójeleket. Ezek
segítségével az ESA szakemberei azóta tesztelik a fedélzeti műszereket
és a földi vevőberendezéseket.
A tapasztalatok pozitívak, ami kedvező előjel a majdani teljes műholdrendszer szempontjából. A következő, régóta húzódó esemény a második tesztműhold, a GIOVE-B felbocsátása lesz. A GIOVE-B különlegessége, hogy a fedélzetén elhelyezett atomóra a legpontosabb lesz, amely valaha űreszközön repült.

A GIOVE-B utáni lépés négy további műhold pályára állítása. Ez a minimális műholdszám, amely lehetővé teszi a földi helymeghatározást a Galileo jeleinek segítségével. Ekkor kezdődhet majd meg „élesben” a navigációs rendszer tesztelése (in-orbit validation, IOV). A négy műhold jelenleg is épül Európa több űripari üzemében, s az ígéretek szerint 2009 végére juthatnak el az indításig.
A Galileo műholdrendszer teljes kiépítettségét akkor éri el, ha 30 hold
lesz Föld körüli pályán. Természetesen a működtetéshez elengedhetetlen
a földi követőállomások globális hálózata is. Az EU vállalta, hogy
fizeti a kiépítés 3,4 milliárd eurós számláját. Az ESA-t a teljes
rendszer 2013-ig történő befejezésével bízták meg.
Forrás: ŰRVILÁG hírportál
Kapcsolódó cikkek: