Legfrissebb híreink
Ősi Gonosz (Ancient Evil)
A nyár közepén egy új RPG kalandjátékkal lepett meg minket a Pocket PC Studios és a Silver Lightning Software közös csapata, elkészült az Ancient Evil!
Ha ellátogatunk a Pocket PC Studios honlapjára, számos ígéretes, a PC-s játék világból már jól ismert címeket találhatunk fejlesztés alatt. Ilyen többek között a Disciples 2, Jagged Alliance 2, Europa Universalis II, Warlords II. Az Ancient Evil, az ugyancsak közkedvelt Diablo kalandjátékhoz hasonlít a leginkább. E rövid kis bevezető után lássuk magát a játékot!
"Egy Ősi Gonosz (Ancient Evil)
ébred fel a kriptákban, egy hősre van szükség, hogy a mélybe leereszkedve
megállítsa!"
A telepítés
Fontos mindjárt az elején leszögezni, hogy a játék két
változatban érhető el - QVGA (320 x 240 pixel) és VGA (640 x 480 pixel)
felbontásban. Szerencsére a két különböző felbontásra optimalizált változatot
nem külön-külön értékesítik, így egy vásárlás alkalmával mindkettőt megkapjuk!
A játékban számos, a Pocket PC processzorokat megizzasztó grafikai megvalósítás
található - valósidejű világosság-kezelés, árnyékok, realisztikus 3D modellek
valamint teljesen interaktív környezet, stb. A játék mérete ennek megfelelően
meglehetősen nagy - körülbelül 40 MegaBájt! Vigyázat, mert egy-egy mentés is
közel 700 KB-nyi helyet foglal a gépen - el is tart egy ideig, mire elmentjük
az aktuális állásunkat! VGA-s gép híján én az rx5730-ra a QVGA változatot
telepítettem.
Legalább 300 MHz-es órajelen ketyegő processzor ajánlott a
játék futtatásához. A QVGA verzió 10 MB, míg a VGA verzió 14 MB szabad memóriát
igényel az indításhoz.
A végtelenül egyszerű - ahogy az a Pocket PC-s telepítőknél
általában szokott lenni - telepítő varázsló munkájának befejezése után, máris
indíthatjuk a játékot. Ha minden jól ment, akkor a Programs/Games könyvtárán
belül megjelent az Ancient Evil játék indító ikon, valamint a kézikönyvre
mutató parancsikon is.
Új játék kezdése
A játékot elindítva egy rövid kis bemutató töltődik be, ami
az egyébként eléggé nyakatekert háttértörténetet hivatott megismertetni, most
erre külön nem térnék ki. Ezek után - meglepő módon - a menüvel találjuk
szemben magunkat:
- Új játék kezdése (Start New
Game)
- Elmentett játék folytatása
(Continue Saved Game)
- Gombok konfigurálása
(Configure Key Mapping)
- Történet újrajátszása (Replay
Story)
- Kijelző orientáltsága (Flip
screen orientation)
- Kilépés (Exit)
Minden különösebb képzelőerő nélkül is könnyen
kitalálhatjuk, hogy melyik menüpont mit takar, ám fontos megemlíteni,
hogy mielőtt belevetnénk magunkat a
játékba mindenképpen állítsuk be a hardver-gomb
hozzárendeléseket! A 'Replay Story' menüponttal pedig a játék indulásakor is
lejátszódó rövid bemutatót lehet mégegyszer megnézni. A kijelző a játék
alapbeállítása szerint jobbra forgatott (landscape mode), azaz a
bal kézre esnek a hardver gombok, de ez természetesen
megváltoztatható a 'Flip screen orientation' menüpontban.
Ahhoz, hogy küldetéseket vállaljunk és mi legyünk Olyndsia
hőse, új karaktert kell generálnunk. A 'Start New Game'-re tappintva először a
karakter nevét adjuk meg, majd ezután nyolc különböző kinézet közül lehet
választani (az egyenlőség kedvéért 4 férfi és 4 női arc közül). Ha ezzel
végeztünk meg kell adni, hogy karakterünk milyen kaszt tagja, a négy opció:
Warrior (harcos), Spellcaster (varázsló), Ranger (kósza), Thief (tolvaj). A
Warrior specialitása a közelharc, legfontosabb adottságai az erő és az
ellenállóképesség. A Spellcaster legfőbb erénye a varázstudományok használata,
ehhez magas intelligenciaszintre van szüksége. A Ranger a gyógyításban jó,
valamint a távolsági fegyverek használatában, mint például számszeríj, neki
átlagosnál nagyobb intelligenciára és ügyességre van szüksége. A Thief, azaz
tolvaj kiválóan tud rejtőzni a sötétben, valamint a zárak és lakatok feltörése
kedvenc elfoglaltságai, az ügyesség ami nála nagyon fontos.
Természetesen minden karakter képes a közelharcra, de egy
varázsló (Spellcaster) sosem lesz annyira hatékony benne mint egy Warrior. A
fent említett kaszt kiválasztása tehát alapvetően meghatározza a
karakterünk jövőjét, fejlődését, képességének határait. A név megadása, az arc
és a szimpatikus kaszt kiválasztása után már csak a karakter-tulajdonságok
értékeinek generálása van hátra. Ezek a tulajdonságok: erő, ügyesség,
ellenállóképesség, intelligencia, életerő, mana (ez a varázslatokhoz szükséges
energia), tapasztalati szint, mágia tapasztalati szint, maximum teherbíró
képesség. Az értékek a végtelenségig a generálhatók, tehát nyugodtan várjuk meg
a nekünk megfelelő kiosztást!
Játékmenet
Először is ismerkedjünk meg a kijelzőn megjelenő adatokkal:
Irányítás
A karakter irányítása stylus-szal illetve a hardver
gombokkal történik. Az alapértelmezett hardver-gomb funkciók kiosztása:
- Gomb: varázsige alkalmazása
- Gomb: támadás / ajtó nyitás /
kapcsolók használata
- Gomb: karakter jellemzők és a
felszerelés
- Gomb: játék menü
A stylus-szal való mozgatás úgy történik, hogy egy kívánt
helyre kell tapintani és karakter a legrövidebb utat követve odamegy. A harcban
és kisebb mozgás esetén azonban érdemes inkább a 4-irányú navigációs
gombbal "forgatni" a játékost. A navigációs gomb bal és jobb irányba
történő elmozdítása esetén a karakter csupán elfordul a saját tengelye körül,
az előre-hátra mozgás a fel-le gombokkal történik. Hátrafelé például csak a
navigációs gomb használatával lehet irányítani a karaktert, stylus-szal erre
nincs lehetőség. Ugyancsak egyszerűbb a gombokkal irányítani, ha szűk alagúton
kell átmennük illetve közelharc esetén.
A harcrendszer
Egy harc megkezdése előtt "be kell
készíteni" a fegyvert, amit a csata során használni akarunk a Character
Portrait Screen játékmenüben (alapértelmezetten 3-as hardver gomb). A
támadás során pedig az ellenség irányába fordulva az 'Attack' gombot
kell nyomogatni. Ha az ellenfél egy megadott távolságon belül van, akkor a
karakter automatikusan felé fordul és úgy fog támadni. Egy tőlünk messzebb lévő
ellenfélre tappintva hősünk elindul felé majd megtámadja, tüzelő fegyverek és varázslás
esetén biztos távolból küldi neki az áldást. Tehát összefoglalva itt a harcok
valós időben történnek (látszólag), nem pedig körökre osztva, mint például a
PDAmill-féle Arvale esetében, ahol bőven van idő a megfelelő fegyver vagy
varázslat kiválasztására, míg a valósidejű harcoknál rögtön kell cselekedni.
Karakterfejlődés
Ha legyőzzük az ellenfelet, tapasztalati
pont kapunk és a következő tapasztalati szint elérésekor választhatunk,
hogy karakterünk mely tulajdonságán szeretnénk javítani. A karakter
fejlődése elengedhetetlen, hiszen egyre erősebb és cselesebb ellenfelekkel
fogjuk szemben találni magunkat!
A kemény harcok sorozata között azért nem árt időnként
megpihenni! Alváshoz szükség van egy ágyra, ugyanis hősünk csak itt hajlandó
elaludni. Az alvással regenerálódunk, nő az életerő és a mana tartalékunk, de
alvás közben akár meg is támadhatnak minket, ha nem elég biztonságos helyen
tértünk nyugovóra! Azonban minél tovább alszik karakterünk, annál éhesebb lesz,
ami pedig a varázslásra negatív hatással van. Egy jó tipp: alvás előtt mindig oltsuk
el a nálunk lévő fáklyát!
Ha karakterünk éhes, akkor nem tud varázsolni, tehát
célszerű rendszeresen étkezni! Az evéssel az életerő is növekszik, valamint így
tudjuk megőrizni erőnket is.
A egészségünkről, éhségszintről és mana
tartalékunkról a szöveges területen (Message area; lásd az első képet a
Játékmenet tárgyalásában) kapunk tájékoztatást.
Játékállás mentése, betöltése
Összesen 10 játékállás mentésére van lehetőség, de
vigyázat, a 10 mentés közel 7 MB helyet foglal! Lehetőség van a gyorsmentésre
is, így nem kell mindig megadni melyik slot-ra szeretnénk rámenteni az aktuális
állást. Ezek a mentések a főmenüből (Continue Saved Game) vagy a játékmenüből
(Load Game) bármikor betölthetők.
Varázslás, varázslatok rendszere
Hogyan is kell varázsolni? A varázslatokat meg kell
tanulni! Ehhez rúnaköveket kell találnunk, melyekből összesen 26 féle van,
az angol ABC összes betűjének megfelelően. Minden betű mást-mást jelent,
például az X a halált jelképezi. Ezeket a rúnákat megadott kombinációkba lehet
rendezni, és így jön létre a varázslat. A betűkombinációk és a mágia
tapasztalati szintek táblázata megtalálható a User's Guide-ban.
Grafika
Elsősorban a részletes kidolgozottság, a jó grafikai
megoldások jellemzik az Ancient Evil-t. Bár a játékélmény minket annyira
nem is fogott meg (nem áll túl közel hozzánk a műfaj), az RPG rajongóknak
biztosan tartalmas kikapcsolódást fog nyújtani,
egyértelműen lenyűgöző grafikával fűszerezve (dinamikus fénykezelés,
árnyékolás, kidolgozottság, háromdimenziós izometrikus nézet). Ehhez társul egy
jó minőségű háttérzene is, hogy minél izgalmasabban teljen a játékkal
töltött sok-sok óra.
A valósidejű árnyékok kezelése eléggé igénybe veszi a
processzort, így a gyengébb gépeken lassítja a játékot. Szerencsére több opció
is van az árnyékok kezelésére. Lehetőség van az árnyékok teljes kikapcsolására
- így érhető el a leggyorsabb játékmenet. Lehet előre generált árnyékokat
használni - tehát a fényforrások irányának változásával is ugyanaz az árnyékunk
marad. Ezenkívül lehet csak a főhős illetve a főhős és az ellenségeknek is
dinamikusan kezelt árnyékokat adni, ez izzasztja meg a legjobban a
processzorokat.
Konklúzió
Bevallom, az irányítástól az első perctól kezdve
szenvedtem, eléggé kényelmetlen volt a játék használata, de aztán idővel mégis
sikerült hozzászoknom! A mai napig sokkal több gondot jelent azonban a miniatúr
ikonok eltalálása a képernyőn. Lehet, hogy ez csak a QVGA verzió esetében ilyen
nehézkes, VGA géppel sajnos nem tudtam kipróbálni. A kidolgozottság
mindenesetre nagyon részletes, igazán megmutatja mire képesek a mai Pocket
PC-k, illetve a játék programozók :)
Az Ancient Evil néhány tulajdonsága felsorolásszerűen:
- epikus kaland, 25 föld alatti
szinten
- natív QVGA és VGA támogatás
Pocket PC-n
- hangulatos, valósidejű
világosság-kezelés
- valósidejű árnyékok
- realisztikus 3D modellek
minden karakternek és szörnynek
- tucatnyi különböző ellenség,
mind egyedi képességgel és intelligenciával megáldva
- 30 különböző varázslat, mind
egyedi, valósidejű speciális hatással
- könnyen használható, magától
értedődő felület, testreszabható gombokkal
- digitális hangeffektek és zene
- teljesen interaktív környezet,
a könyvek olvasásától kezdve a meleg ágyban való alvásig minden lehetséges
- 120 oldalas Microsoft Reader
formátumú felhasználói "kézikönyv"
Letöltés:
Clickgamer.com-ról:
A játékról készült, letölthető videó:
http://www.videoplayer.hu/videos/play/106480