CarTrek 400 autósoknak

Kütyü magazin - 2006. augusztus 4.

Újabb belépő szintű autós navigátor

"Melyiket az ötezerből?" jut eszembe a régi, pályaválasztást segítő TV-műsor címe... Bizony nehéz eligazodni a hirtelen felbukkant rengeteg navigációs készülék között. Szerencsére sikerült kipróbálnunk egy Magyarországon még kevéssé ismert, néhány  ígéretes megoldással rendelkező berendezést.

A kifejezetten autós használatra tervezett készülék receptje egyszerű: írj egy navigációs szoftvert, végy hozzá megfelelő térképeket, majd keress hozzá egy olcsó hardvert, és kész a termék.

A térképek beszerzése viszonylag egyszerű: Európában választhatunk a két nagy (Navteq vagy TeleAtlas) között ízlés és a célterület lefedettsége szerint. Kelet-Európában esetleg szerződhetünk helyi térképész cégekkel, bár ezt az utat nagyon kevesen követik. Hardvert gyártanak sokan, ebből csak ki kell választani a megfelelőt.

A legnehezebb a szoftver. Igazán jó és megbízható, gyors és mindentudó programot bizony nehéz készíteni, ráadásként erős a konkurrencia is ezen a fronton (TomTom, Navigon, Destinátor és természetesen iGO), hogy csak a nagyokat említsük. Erre a feladatra vállakozott a belga illetőségű Alturion cég. Lássuk, mit is sikerült alkotnia...

A CarTrek 400, ahogy a neve is utal rá, kimondottan autós használatra termett: stabil felépítés, robosztus tartó, kevés nyomógomb, egyszerű kezelhetőség, nagy hangszóró, külső antenna csatlakozó.

Bekapcsolás után egyből (na jó, egy kis idő múlva) a navigációs program felülete fogad, és ha véletlenül rá találunk kattintani a kilépés gombra, akkor a büntetés egy újraindulás, kis készülékünk nem hagyja magát becsapni, csak azért is navigáljunk!

Na jó, akkor navigáljunk. A cím megadása egyszerű: kiválasztjuk a listából az országot (alapesetben mindig az aktuális országon áll), majd a várost egy QWERTY billentyűzet segítségével, ahol is az első meglepetés ér bennünket, nevezetesen az intelligens keresés: csak azok a gombok "élnek" a billentyűzeten, ami értelmes találatot adhat. Mire a billentyűk elfogynak, keresett városunkra is rátalálunk. Utca, házszám működik (már amennyiben a térkép ismeri). A megtalált címet ezután megtekinthetjük a térképen, vagy ha biztosak vagyunk magunkban, mindjárt navigálhatunk is.

A navigációs képernyőn aztán megtaláljuk a lavírozáshoz szükséges utasításokat, a következő forduló távolságával és irányával, szöveges és ikonos formában egyaránt. A képernyő jól áttekinthető, a nyilak jól láthatóak, az utasítások (többnyire) egyértelműek.

A készülék ismeri és beszéli a magyar nyelvet, teszi mindezt kellemes és jól hallható női orgánumban, szépen tagolva.

A következő kellemes meglepetés a POI keresés: a készülék kezeli a sokak által hiányolt "POI-k az adott útvonal közelében" elnevezésű funkciót! Mit is jelent ez? Nem egyszerűen a megadott pozíció körül keresgél például benzinkutat, hanem a megtervezett úthoz legközelebb eső találatokat listázza.

Ha nem vagyunk elégedettek a tervezett útvonallal, akkor használhatjuk az elkerülés szolgáltatást, ebben akár cím szerint, akár térkép alapján megadhatjuk a "nemszeretem" utakat, mindezt kérhetjük finoman (mellőz) és határozottan is (elkerül) sőt ez utóbbit akár 15 km-es szakaszra is. Emellett kölün engedélyezhetjük az autópályák, fizetős utak és kompok használatát is.

Sajnos nincsen rózsa tövis nélkül, vagyis lássuk a gyengeségeket. A hardver nem túl erős, nem túl gyenge, amolyan "éppen elég, de..." kategória. Megtervezett út és GPS pozíció mellett a zoomolás már kicsit lassú, a képernyő tapizásra is lassan reagál. Bizony a 266 MHz-es processzor már nem tartozik a legjobbak közé. A GPS része egy 16 csatornás NMEX (?) vevőt tartalmaz, bekapcsolás után rendszerint nagyon hamar pozíciót fogott, de a 8. kerület sikátoraiban azért sikerült zavarba hozni, igaz, ilyenkor gyorsan megrázta magát és tette tovább a dolgát. Természetesen külső antenna csatlakoztatható a dobozhoz, ekkor ezek az apró botlások is megszűnnek.

Szoftver részről leginkább az itiner hiánya fájt, enélkül vagy elfogadjuk vakon a tervezett utat és nagyon figyelünk útközben, vagy megpróbáljuk a képernyő segítségével áttekintő méretűvé zsugorítani a képet. Egy külföldi utazásnál azért nem árt ellenőrizni, merre is vezet majd az utunk.

Térképekkel felemásan állunk, az itthon kapható készülékek SD kártyán tartalmazzák Ausztria, Szlovákia, Szlovénia, Lengyelország, Csehország és Magyarország térképeit tartalmazza, a Teleatlas legfrisebb (2006/1) kiadásában, mindezt bruttó 90.000 Ft alatti áron. Cserébe a Magyarország térkép alig 40% lefedettségű, az is meglehetősen régi TeleAtlas adatbázis alapján készült.

A készülékhez kapunk egy szélvédőre cuppantható tartót (ez igen stabil és jól tapad) továbbá autós és hálózati töltőt valamint egy USB kábelt, bár ez utóbbi a jelenlegi szoftver verzióval nem működik, de ígéretek szerint ez ingyenes frissítésként elérhető lesz. Erre a http://www.cartrek400.com/downloads.php internetes oldalon találunk lehetőséget, a GPS-hez adott kóddal bejelentkezve.

A készülék egyértelműen a legolcsóbb szeretne lenni kategóriájában, amire jó esélye is van; a TomTom hasonló eszköze, a TomTom One ára éppen az Áfa mértékével több, igaz abban Sirf III-as GPS és 380 MHz-es processzor van.

Részletes műszaki jellemzők:

Képernyő:      3,5", 320 x 240 felbontású TFT érintőképernyő
Méretek:        110 x 89 x 34 mm, 260 gr
Processzor:    Samsung 266 MHz
Op. rendszer: Windows CE 4.2
Memória:        32 MB ROM, 64 MB RAM

Kapcsolódó oldalak:

www.alturion.com
www.cartrek400.com

A készülék a hazai forgalmazó, a Sky-Log Magyarország Kft. jóvoltából járt nálunk.


Vissza