Kapcsolódó cikkek
- Oracle: új mobilos szolgáltatásokat igényelnek a szurkolók 2016. július 17.
- Szép volt fiúk, szép lesz, fiúk! 2016. június 29.
- Kelet-Közép-Európában több okostelefonos tranzakciót bonyolítanak Androiddal, mint iPhone-nal 2016. június 24.
- Változó futball - Európa-szerte növekvő vizuális igények 2016. június 21.
- A gólcsúszás időbeli oka a képernyőn 2016. június 18.
- Több mint 200 ezerszer dobbant a szurkolói szív a magyar válogatottért 2016. június 16.
- A Huawei készül a labdarúgó Európa-bajnokságra: szurkolói app a Facebookon 2016. június 12.
- A Samsung közel hozza Riót a virtuális valóságban! 2016. május 28.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Kiderült: az átlagnál sokkal többet sportolnak a „kockák”
Szemben azzal, amit a társadalom gondol róluk, a számítógépes játékok kedvelői az átlagnál gyakrabban végeznek testmozgást – derül ki a Chio Mozdulj Gamer felméréséből. Míg a magyarok 38 százaléka sportol legalább hetente egyszer, addig a gamerek körében ez az arány magasabb, mint 60%.
„Tönkre fogod tenni magad, ha egész nap a gép előtt ülsz” – ilyen és ehhez hasonló negatív megjegyzésekkel napi szinten találkoznak azok a fiatalok, akik szívesen töltik szabadidejüket számítógépes játékokkal. A Chio Mozdulj Gamer Mozgalom és a JátékosLét Kutatóközpont nagyszabású, 8000 fő részvételével készült kutatása arra kereste a választ, hogy igaz-e a „kocka” sztereotípia, vagyis tényleg jellemző-e a magyar játékosokra a mozgásszegény életmód.
Az eredmények egyértelműen cáfolták a közhiedelmet: míg a 15 évesnél idősebb magyar lakosság alig több mint fele (56%) végez rendszeres testmozgást , addig a gamerek körében ez az arány kiugróan magas (82%). A legaktívabb sportemberek között is nagyobb arányban találunk játékosokat: heti 4 alkalomnál többször a lakosság 15%-a, a gamereknek viszont 29%-a sportol.
Arra a kérdésre, hogy mi motiválja a sportolásra, 58% válaszolta, hogy egészségesebb és fittebb szeretne lenni, 50% jobban szeretne kinézni, 43% pedig „csak” a mozgás öröméért csinálja. A legnépszerűbb mozgásformák a testépítés, a kerékpározás, a futás és a csoportos labdajátékok. Érdekes összefüggés, hogy akik csapatban szeretnek számítógépes játékkal játszani, azok nagyobb valószínűséggel fognak csapatban sportolni is.
A családi minta fontosabb, mint a játék
A kutatás nem talált összefüggést a játékokkal és a sporttal töltött idő között - tehát azt, hogy valaki sportol-e vagy sem, egyáltalán nem befolyásolja, hogy mennyit ül a számítógép előtt. Az viszont számít, hogy milyen példát lát otthon: kétszer annyit sportolnak azok, akiknek a családjában van rendszeres sportolásra példa, mint azok, akiknél nincs sportember a családban. Az előbbi csoport átlagosan havi 5-8 alkalommal mozog 60-90 percet, míg az utóbbi 3-4 alkalommal 30-60 percet.
„Életmódjukra vonatkozó negatív megjegyzést legtöbbször a szüleiktől kapnak a játékosok. Mindezt úgy, hogy sok esetben maga a szülő sem végez rendszeres testmozgást, pont az ellenkezőjét mutatva annak, mint amit vár. A játékosok nagy részére egyébként is jellemző a tudatosság – mivel többet ülnek a számítógép előtt, ezért tisztában vannak vele, hogy ennek negatív hatásait több testmozgással kell ellensúlyozniuk” – mondta Fromann Richárd, a JátékosLét Kutatóközpont vezetője, az ELTE Szociológia Doktori Iskola doktorjelöltje.