Mobilalkalmazás és a Telenor okoseszközei segítik a katasztrófa-válaszadást

Kütyü Magazin - 2014. október 10.

„Megáradt folyó öntött el egy települést Pest megyében, a lakosságot befogadóhelyekre menekítette a helyszínen lévő nyolc vöröskeresztes nemzeti társaság.” Szerencsére valós katasztrófáról szó sincs, csak a Magyar Vöröskereszt tartott gyakorlatot Szentendrén, ahol élesben is debütált a Telenorral közös katasztrófa-válaszadási rendszer.

Háromnapos katasztrófa-készenléti és válaszadási gyakorlatot szervezett a Magyar Vöröskereszt október 9. és 11. között, Szentendrén. A közel 200 vöröskeresztes önkéntes az európai árvíz- és belvízvédelemről elméleti és gyakorlati téren is feleleveníti tudását. A magyar csapatok mellett román, német, cseh, lengyel, szlovák, bosnyák és osztrák vöröskeresztes katasztrófavédelmi csapatok képviseltetik magukat.

A Magyar Vöröskereszt valósághű árvízi körülményeket teremt a gyakorlat résztvevőinek, így egy valódi katasztrófa esetén sem érheti őket meglepetés. A humanitárius szervezet képzett imitátorai valószerű fizikális és pszichés sérülésekkel, szociális problémákkal szembesítették a csapatokat. A gyakorlat szerint a nagymennyiségű csapadék miatt megáradt folyó túlterhelt gátja szakadt át, melynek következtében egy egész falu lakossága került veszélybe. A megáradt folyó házakat sodort el, a település normál úton megközelíthetetlenné vált. A csütörtöki gyakorlaton azt modellezték, hogy a hatóságok által megszabott feladatokat hogyan tudja megvalósítani önállóan a Magyar Vöröskereszt. A vöröskereszteseknek a kitelepítésben való segítségnyújtást, befogadóhelyek üzemeltetését, élelmezést, kárfelmérést, segélyszállítmányok extrém terepviszonyok közötti helyszínre juttatását, valamint az elsősegélynyújtási és pszichoszociális segítségnyújtási feladatokat kellett ellátniuk az életszerű helyzetben. A helyszínen a Magyar Vöröskereszt csapatai terepjárókkal, quadokkal, kétéltű járművekkel közelítették meg a településen ragadt, bajbajutott embereket.

 

 

A gyakorlaton használták először élesben a Magyar Vöröskereszt és a Telenor közös telekommunikációs eszközrendszerét, amely egy mobilalkalmazás segítségével teszi lehetővé a mentéshez kapcsolódó adatok azonnali feldolgozását. Az innovatív rendszer nem csak gyorsabbá, de pontosabbá és hatékonyabbá is teszi a vöröskeresztesek munkáját a mentés, kárfelmérés, befogadóhely-kezelés és segélyezés során. A most szerzett tapasztalatok hasznosak lehetnek a rendszer finomhangolásához, későbbi továbbfejlesztéséhez. A gyakorlat apropóján a Telenor a korábbiak után újabb eszközadományokat adott át a Magyar Vöröskeresztnek; a laptopok, okostelefonok, modemek és routerek a Magyar Vöröskereszt Központi Rendeltetésű Mentőegységének és a szervezet megyei katasztrófa-válaszadási csoportjainak munkáját segítik majd.

„A Vöröskeresztnek készült rendszer jó példája annak, hogy a mobiltechnológia nemcsak a mindennapi felhasználók életét könnyíti meg, hanem olyan létfontosságú területeken is hatékonyabbá teszi a szakemberek munkáját, mint a katasztrófák kezelése. Az egyszerű használhatóság mindkét esetben alapkövetelmény, és a Vöröskeresztes alkalmazás is kifejezetten úgy készült, hogy mindenki számára érthető és egyszerűen használható legyen.” – mondta el Kutas István, a Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.

A Synaptel Kft. által fejlesztett rendszer a Magyar Vöröskereszt és a Telenor stratégiai együttműködésének keretében valósult meg. A 2013 májusában kötött megállapodás értelmében a Telenor szakértelmével, innovatív megoldásaival és önkéntesei munkájával folyamatos segítséget nyújt a humanitárius szervezet katasztrófa-készenléti és -válaszadási munkájához. Az együttműködés 2014. október 2-án, a Magyar Adományozói Fórum (MAF) Társadalmi Befektetések Díj kiosztóján elnyerte a MAF Közös Értékteremtés Különdíját.

A nagyszabású gyakorlat péntek délelőtt elméleti oktatással folytatódik, este pedig egy hajnalig tartó komplex katasztrófa-válaszadási gyakorlatot kell teljesíteniük a vöröskereszteseknek.

 

 

Vissza