Kapcsolódó cikkek
- Magyar módszer segítségével változtatja meg milliók életét a Samsung 2017. január 20.
- Elindult a myMeki alkalmazás! 2017. január 4.
- Már most érdemes előre megvenni az éves autópálya-matricákat 2017. január 3.
- A jövő már a budapesti sarkon parkol 2016. december 15.
- Okostelefon applikáció a tudatos vásárlásért 2016. november 29.
- Magyar cég Bluetooth-os garázsnyitója elsőként nyerheti el az Apple tanúsítványát 2016. november 29.
- Az okostelefonokba költözteti a könyvvásárlást a Bookline és a Simple 2016. október 21.
- Egy hónap alatt népszerű lett a Taxify Budapesten 2016. október 21.
- Nagy megrendelők tömeges kiszolgálására készül a mobiltelefonos távnyitásra szakosodott magyar NOLD Technologies 2016. október 12.
- Az álláspiacot készül felforgatni egy új magyar alkalmazás 2016. október 11.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Megszokás vagy praktikusság?
Jóllehet még mindig a benzinkúton történő vásárlás a legnépszerűbb módja az autópálya matricák beszerzésének, a kényelmi szempontok úgy, mint az egyszerűség és a gyorsaság miatt ma már jelentős az a vásárlói kör, amely az elektronikus eszközökön és okostelefonon veszi meg a matricáját.
Jóllehet a benzinkút az útdíjak beszerzésének leginkább preferált helyszíne, mégis egyre többen fordulnak az alternatív fizetési megoldások felé. A kényelem, a könnyű kezelhetőség és a gyors ügyintézés lehetősége miatt hamarosan egyre nagyobb hangsúly helyeződhet az elektronikus fizetési módozatok, így a mobiltelefonon történő vásárlásra is – derül ki a Simple alkalmazást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil valamint az NRC közös kutatásának eredményeiből.
A megszokás az úr
Az autóval rendelkező matricavásárlók 71 százaléka még mindig az út menti benzinkutakon szerzi be a fizetős útszakaszokra az úthasználati jogosultságot. A döntés mögött meghúzódó elsődleges ok nem más, mint a megszokás, ami azt jelenti, hogy a berögződések a magyar emberek legfőbb vezetői a vásárlásaik során.
Egyre kíváncsibbak vagyunk
Azzal már úgy tűnik, mindenki tisztában van, hogy más módjai is léteznek a jogosultság megvásárlásának, az autóval rendelkező matricavásárlók 29 százaléka ugyanis rendszeresen valamilyen elektronikus fizetési mód igénybevételével rendezi az ilyen típusú vásárlásait. A vizsgált alcsoport közel 20 százaléka próbálta már az okostelefonos alkalmazással történő matricavásárlást, azonban a válaszadók mindössze egytizede használja rendszeresen ezt a fizetési alternatívát.
Az utolsó pillanatban vásárolunk
A felmérés arra is kitért, hogy melyek a leggyakrabban vásárolt matrica típusok. A válaszok tükrében elmondható, hogy az autóval rendelkező matricavásárlók nem terveznek hosszú távra, hiszen a legtöbben a tíznapos országos matricát választják utazásaikhoz (67%). Ez az arány a benzinkúton vásárlók esetében magasabb, közel háromnegyedük dönt rendszeresen emellett az opció mellett, de az elektronikus fizetési módozatokat igénybe vevők 55%-a is hasonlóképp cselekszik.
Az elektronikus úton vásárlókra inkább jellemző, hogy éves megyei matricát vesznek, mint a benzinkúton vásárlókra. A legkisebb érdeklődés mindenütt a havi országos matricák iránt mutatkozik.
A kutatásból ezzel együtt az is kiderül, hogy a vizsgált alcsoport többsége (43%) percekkel az utazás előtt veszi meg az autópálya-matricát, a gyakoriságot tekintve ezt követi az év eleji vásárlás, amely az elektronikus úton vásárlók körében a legnépszerűbb (36%).
A Simple alkalmazást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil tapasztalatai szintén hasonló tendenciát mutatnak. Az applikáción keresztül vásárolt, 2017-es évre szóló matricák közül ugyancsak az éves megyei autópálya-matrica a legnépszerűbb. Az eddigi 10698 vásárló összesen 16323 darab éves megyei és országos matricát vett, amiből 14388 darab éves megyei matrica volt.
A vásárlás időpontját tekintve a Simple alkalmazásban 2016-ban a heti vagy havi érvényességű jogosultságot vásárlók 17%-a gondolkodott előre, de ők is jellemzően csak három nappal az úthasználat előtt vették meg matricájukat. Tavaly összesen 5900 darabot vettek meg előre az autósok, míg több mint 28 ezer heti és havi matricát inkább aznap, kevéssel a pályára való felhajtás előtt váltottak meg az appon keresztül.
Nem éri meg a büntetés
Bár sokan az utolsó pillanatig várnak a matricavásárlással, érdemes észben tartani, hogy már a pályára lépés időpontjában rendelkeznünk kell érvényes matricával, annak utólagos pótlására nincs lehetőség. Amellett, hogy ez kényelmes lehetőséget jelent az új matrica beszerzésére, az applikáció valamint az oldal használatának előnye, hogy a matrica a vásárlás pillanatától érvényes, köszönhetően annak, hogy az OTP Mobil a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. hivatalos viszonteladója, ráadásul az érvényesség ellenőrzése nem igényel külön utánajárást, hiszen az alkalmazásban folyamatosan nyomon követhető, így segítve a felhasználókat abban, hogy elkerüljék az egyébként sokezer forintos pénzbírságot.
Leginkább férfiak választják a mobilos applikációt
Míg a benzinkutas vásárlásoknál kiegyenlített a nemek közötti megoszlás, addig az alternatív megoldásokat jellemzően férfiak veszik igénybe. A válaszadók életkorát vizsgálva ugyanis az tapasztalható, hogy a fiatal (18-39), felsőfokú képzettséggel rendelkező budapesti férfiak érdeklődnek leginkább az elektronikus fizetés lehetősége iránt, de ez a tendencia a jövőben változhat, és a potenciális vásárlók köre bővülhet az idősebb generáció tagjaival is.