Kapcsolódó cikkek
- Frappáns videók fiataloktól fiataloknak az internetezés veszélyeiről 2019. május 30.
- Wangiri: visszahívásos csaláshullám csapott le a hazai mobil-előfizetőkre 2019. január 29.
- Tippek az e-mailes átverések kivédésére 2019. január 18.
- Együtt egy jobb internetért 2019. január 5.
- Újabb e-mail hullámot indítottak hamis számlabekérőkkel a Telenor nevében 2018. július 15.
- Trükkös csalók ellen segít védekezni a Telenor 2018. június 14.
- Csökkennek az internetszolgáltatások díjai a Telenornál 2018. január 12.
Legfrissebb híreink
Játékos oktatóanyag a Telenortól a Biztonságos Internet Napra
A szülők döntő többsége (83%-a) foglalkozik a biztonságos internethasználat témájával: a korlátozást, ellenőrzést és tiltást közel ugyanolyan arányban vetik be gyerekeiknél, mint a témáról szóló célzott közös beszélgetéseket – derül ki az Ipsos KidComm (2019) szindikált kutatásából. Ennek ellenére a gyerekek továbbra sincsenek biztonságban az online térben, ezért a Telenor játékos oktatóanyagot készített a témában – mondja a Biztonságos Internet Nap kapcsán Koren Balázs, a Telenor TudatosNet szakértője.
A Biztonságos Internet Nap az Európai Bizottság, az Európai Iskolahálózatok és az Internet Hotline-ok Nemzetközi Szövetségének együttműködésében megvalósuló Safer Internet Program (Biztonságos Internet Program - SIP) része. A Biztonságos Internet Nap célja, hogy játékos, kötetlen, interaktív formában hívja fel a gyerekek, szülők és pedagógusok figyelmét az internethasználat veszélyeire és azok kivédésének lehetőségeire. A SIP hazai koordinátora a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
„A gyerekek főként játszanak, YouTube-videókat néznek és chatelnek okoseszközeiken, miközben szinte meg sem fordul a fejükben, hogy e tevékenységeik közben mások adatot gyűjthetnek róluk, vagy zaklatás áldozataivá válhatnak. Miért is gondolnának erre, ha senki nem figyelmezteti őket?” – világít rá Koren Balázs, a Telenor TudatosNet szakértője. A digitális oktatással is foglalkozó szakember tapasztalatai azt mutatják, hogy a szülők szeretnének tenni a biztonságos internetes környezet megteremtéséért, de túl kevés információ áll ehhez rendelkezésükre. Ezt támasztja alá az Ipsos friss, KidComm kutatása, amely szerint a családok 40%-ában él a szülő a gyerek által látogatott oldalak ellenőrzésének lehetőségével vagy tiltással.* Ugyanennyien igyekeznek gyerekeikkel célzottan beszélgetni a veszélyekről, és bár jelentősen csökkent azon szülők aránya, akik nem foglalkoznak a témával, a családok 22%-ában továbbra sem téma az internet okozta veszély.
„Mindenki azt várja a szülőktől, hogy képben legyenek, de ehhez olyan segítséget kell adnunk nekik, amit egyszerűen tudnak használni a mindennapokban. Nem csak ők, hanem a gyerekek is átlátják, a családi beszélgetésekbe könnyen bevihetők a felmerült témák. Az idei Biztonságos Internet Nap apropóján éppen ezért egy olyan online játékot készítettünk, amit a gyerekek és szüleik, diákok és pedagógusok is használhatnak” – mutat rá a hipersuli.hu/tudatosnet/tananyag/ oldalon elérhető játékos oktatóanyagra a szakember. Az oktatófelület 13 témakör mentén kalauzolja végig a játékosokat a biztonságos internethasználat alapjain. Olyan kulcstémákra hoz egyszerű, közérthető válaszokat a TudatosNet szakmai csapata, mint például a biztonság, digitális lábnyom, személyes adatok, veszélyek, digitális identitás, vagy a kritikai gondolkodás.
„Miközben háztartások millióiba juttathatjuk el a szélessávú mobilnet-szolgáltatásunkat, elkötelezetten támogatjuk a gyerekeket és a szülőket abban, hogy biztonságosan mozogjanak a digitális térben. Az elmúlt 5 évben több mint 43 000 gyereket vezettünk be a biztonságos internetezés világába a programjainkon keresztül, és a szülőket is szeretnénk támogatni abban, hogy tudatosan hozzásegíthessék a gyerekeket a biztonságos internethasználathoz. Ennek pedig a játékosság és a sok-sok témába vágó beszélgetés a módja. A most indított TudatosNet anyagunk ebben lehet gyerek, szülő, tanár, felnőtt, nagyszülő és minden érdeklődő segítségére.” – világít rá a Telenor felelősségére a szolgáltató vállalati kommunikációs igazgatója, Mészáros Attila.
__________________
* A 2016-os mérést követően 2019 őszén ismét a 8-17 éves gyerekek médiafogyasztását és eszközhasználati szokásait vizsgálta az Ipsos KidComm szindikált kutatása személyes, szülői és gyermek kérdőíves interjúk keretében. Az összesen 800 gyerekkel és szülőjével készült tanulmány elsődleges célja az életmód, érdeklődés és médiafogyasztási szokások feltérképezése volt, amelyben nagy hangsúlyt kapott a digitális médiafogyasztás, beleértve az online és social média területét.