Kapcsolódó cikkek
- Napi 4 órát játszik a gyermek a telefonjával. Veled mennyit? 2023. május 23.
- Így változtak idén a díjcsomagok 2023. április 25.
- Közel 120 ezren cseréltek mobilkészüléket az NMHH támogatásával 2023. április 18.
- Mobilra és tévére még költünk, vezetékes telefonra már kevésbé 2023. március 27.
- Hiába drága, a magyarok sokat beszélnek mobiltelefonon 2023. március 1.
- Igyekezzen, aki az NMHH támogatásával akarja lecserélni a régi mobilját 2023. február 21.
- Szülő–gyermek párbeszédet szorgalmaz az NMHH a videójátékok kapcsán is 2023. február 7.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Így lehetsz biztonságban pénzügyileg is a videójátékos közösségben
A videójátékok térhódítása ma már a társadalom széles köre számára érzékelhető jelenség. A játékok az elmúlt években a gyermekek és a felnőttek számára is népszerű kikapcsolódási formává váltak, éppen ezért a videójátékkal kapcsolatos pénzügyi műveletek kérdésére is érdemes néhány percet szánnunk. A játékosok, vagy „gamerek” ma már nem csupán a szoftverek vásárlásakor, de azokon belül is számos olyan bevételszerzési formával találkoznak, amely a nagyobb pénzügyi tudatosság kialakításának szükségességét jelzi számunkra.
A hazai felmérések, így a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete 2022-ben végzett közös kutatása is azt mutatja, hogy míg a játékkonzolok elterjedtsége az általános iskolás gyerekeknél alapvetően alacsony, addig az online játékok térnyerése folyamatosan zajlik. A játékok színterei a laptopok, asztali számítógépek mellett az okostelefonok lettek. A kutatás azt is mutatja, hogy az internetező gyerekek fele már játszik valamilyen online kapcsolattal is rendelkező játékkal. Legnépszerűbbek e téren a Minecraft és a Fortnite, de a FIFA is az élmezőnyben van.
Az NMHH a gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire és az ebből eredő digitális tudatosság szükségére kívánja felhívni a szülők figyelmét. Egyik legerősebb nyomást a játékokon belül elhelyezett, zavaró, hosszadalmas és kizökkentő reklámok jelentik. Ezek alkalmasak gyermekeknek szánt termék, vagy más játékszoftverek népszerűsítésére, de céljuk lehet akár a fizetéssel elérhető reklámmentesség kisajtolása a játékosokból. 2023-ra csúcsra tört a játékokon belüli vásárlások agresszív alkalmazása is. Fontos továbbá, hogy a vásárlásokat gyakran a játék saját pénznemén keresztül lehet teljesíteni, amely esetében a gyermekek számára problémát okozhat az átváltási arányok figyelemmel kísérése és a virtuális pénz súlyának értelmezése. A loot boxok, vagyis ismeretlen tartalmú, pénzért felnyitható „kincsesládák” nem csak káros üzleti fogások, de Európa egyre több országa által tiltani kívánt, gyerekekre veszélyes gyakorlat is.
Hasznos tanácsok a gyermekek videójátékos jelenlétéhez
- Igyekezzünk olyan játékot választani, ahol a játékmenet a különböző plusz tartalmak nélkül is sokáig élvezhető.
- Vásárlás előtt vitassuk meg gyermekünkkel a virtuális pénz valódi értékét.
- Ha gyermekünk ragaszkodik a játékon belüli vásárláshoz, akkor érdemes felvetni, hogy (legalább) a felét fizesse saját zsebpénzből.
- Egy játék megvásárlása előtt ellenőrizzük a játék hátterét, a játékmenet hitelességét és az arról alkotott fogyasztói véleményeket. Ne dőljünk be a látványos reklámnak!
- Ahol lehetőség van vásárlásra, ott ne rögzítsük tartósan bankkártya-adatainkat. Használjunk virtuális kártyát és fizessünk alkalomszerűen.
- Segítsünk gyermekünknek virtuális zsebpénze megfontolt felhasználásában, csak olyan tartalomra költsünk, amely valóban növeli gyermekünk játékélményét.
- Ne váljunk az akciók rabjává! Érdemes odafigyelni a mértékletességre.
A videójátékok veszélyei és az anyagi kiszolgáltatottság problémái mellett ma már egy olyan szórakozási formáról van szó, amely a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt sok pozitív hatással is bírhat. Ilyen a készségfejlesztés, a játékokban megjelenő művészeti érték vagy a videójátékok stresszoldó és közösségépítő hatása. Számos esetben nyithatják meg számukra az utat az olvasás élménye, a történelem, az informatika és a művészetek irányába is. Az NMHH ösztönzi a szülőket a gyermekek videójátékokkal kapcsolatos aktivitásában való részvételre és különösen a közösségi élményre alapozó, nagy bevonódást igénylő játékok esetében hangsúlyozza a szülői nyitottság, a tájékozottság és a folyamatos odafigyelés szükségességét.
Az NMHH a Magyar Nemzeti Bankkal, a Magyar Bankszövetséggel, az Igazságügyi Minisztériummal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal együttműködésben a Kiberpajzs megállapodás keretében küzd a pénzügyi tudatosság előmozdításáért.