Kapcsolódó cikkek
- NMHH-kutatás: emelkedtek a háztartások hírközlési kiadásai 2024. augusztus 22.
- NMHH: egyre többet mobilnetezünk külföldön 2024. július 30.
- Díjkorrekciók és új díjcsomagok a mobilszolgáltatások piacán 2024. július 2.
- Közel a videójáték-metaverzum 2024. június 26.
- Barangolj okosan! A külföldi mobilhasználat szabályaira hívja fel a figyelmet az NMHH 2024. június 18.
- Így bővült a lekérhető videószolgáltatások közönsége 2023-ban 2024. május 7.
- Kiderült, naponta hány órát tévéznek a magyarok 2024. április 16.
- Így váltják le a csevegőprogramok a telefonálást 2024. április 2.
Legfrissebb híreink
- Feltörekvő művészeket díjazott a HONOR Talents program
- A One UI 7 megteremtheti a személyre szabott AI-alapú mobilélményt
- A Thermaltake bemutatja közepes kialakítású toronyházát teljes betekintést nyújtó kialakítással
- A Zyxel Networks elindítja az AI-alapú hálózati biztonsági asszisztenst
- Viselhető okoseszközök karácsonyra
Megújul az ÁHK-mutató – könnyebb lesz a mobiltarifák összehasonlítása
Az NMHH 2015. január óta publikálja minden hónap elején a legjelentősebb hazai szolgáltatók kínálatában aktuálisan elérhető lakossági mobil- és vezetékestelefon-díjcsomagok átlagos havi költségeit, azaz az ÁHK-értékeket. Az nmhh.hu/ahk címen elérhető oldal segít eligazodni a sokféle – a különböző tarifák mellett egyre változatosabb szolgáltatásokat nyújtó – telefondíjcsomag között, és azzal, hogy megkönnyíti a választást, növeli a fogyasztói tudatosságot is a telefonszolgáltatások piacán.
Az NMHH eddig a három szolgáltatási szegmensre (előfizetéses mobiltelefon, feltöltőkártyás mobiltelefon és vezetékes telefon) külön-külön számított átlagos fogyasztói kosár alapján tette közzé az egyes díjcsomagok ÁHK-értékeit, szolgáltatónként és szolgáltatástípusonként külön-külön oldalakon.
A költségmutató bevezetése óta eltelt csaknem tíz évben azonban jelentős változások történtek a mobilpiacon, ami indokolttá tette a költségmutató megújítását. A legnagyobb változás az előfizetéses mobiltelefon-szolgáltatásoknál figyelhető meg. Ebben a szegmensben – a megváltozott fogyasztói igényekhez igazodva – a korábbi átlagos fogyasztói kosár helyett több fogyasztói kosár került bevezetésre, és a kosarak tartalma kiegészült a mobiltelefon-díjcsomagok kiválasztásakor napjainkban már igen jelentős súllyal bíró adathasználat mennyiségével is.
A tarifacsomagok összehasonlíthatósága érdekében a számlás mobildíjcsomagok ÁHK-értékei ezentúl már nem egy-egy statikus táblában jelennek meg szolgáltatónként külön aloldalakon, hanem egy, a hatóság által létrehozott kalkulátor segíti az összehasonlítást. Ebben minden érdeklődő kiválaszthatja, hogy milyen elvárásai vannak: nagyságrendileg mennyit tervez telefonálni, hány SMS-t szeretne küldeni, mekkora adatigénye van egy hónapban, illetve vállalna-e az előfizetői szerződésben hűségidőt vagy elektronikus számlázást és fizetést. Ez alapján az oldal a megadott fogyasztói elvárásoknak megfelelő legkedvezőbb ÁHK-értékű díjcsomagokat mutatja meg, a korábbiaktól eltérően most már minden jelentős mobilszolgáltató díjcsomagjait egy helyen, a várható havi költségeik szerint rangsorolva.
A feltöltőkártyás mobiltelefon- és a vezetékestelefon-szolgáltatások ÁHK-értékeinek megjelenítése is megújult, azonban mivel ez a két szegmens nagyon jól körülhatárolható fogyasztói igényeket szolgál ki, és a költségek meghatározása is lényegesen egyszerűbb, itt megmaradt a korábbi átlagos fogyasztói kosár alkalmazása. A korábban szolgáltatónként megjelenített értékek ugyanakkor most már itt is egy közös oldalon jelennek meg, könnyebbé téve az érdeklődők számára az összehasonlítást.