PlayStation 4 teszt – a Sony masina közelebbről

Kütyü Magazin - 2016. március 25.

A rendkívül erős indítást követően a Sony a PlayStation 4 segítségével eszméletlen sebességgel söpörte félre az útból az eladások terén a legnagyobb riválisnak számító Xbox One-t, ezt a féktelen tempót és teljesítményt pedig képes volt tartani és nyomatékosítani is az elmúlt hónapokban, ennek megfelelően már több mint 30 millió példány talált gazdára a japánok újgenerációs konzoljából. Az elragadó eredmények hatására most mi is úgy gondoltuk, hogy leülünk, és szemügyre vesszük egy kicsit a masinát, amihez a tesztkészüléket a Konzolvilág csapata biztosította számunkra. Lássuk is gyorsan, hogy mire jutottunk vele!

Szemrevaló masina

Kezdjük talán rögtön a konzol külsejével, amely – mint a második generáció óta minden PlayStationnél, úgy most is – fekete színben pompázik, és míg a PS3 összességében a lekerekített formákat részesítette előnyben, addig a PS4 ismét visszatért a határozott vonalak világához, és egy igazán dizájnos, modern, valamint trendi megjelenéssel kecsegtet, amely kis túlzással olyan hatást kelt, mintha elcsúsztattunk volna egymáson két könyvet. Noha a letisztult paralelogramma alakzat szemrevaló, a matt ház melletti fényes fedőlap azonban nem volt túl jó választás a Sony részéről, hiszen szerencsés ember az, aki úgy ki tudja bontani a dobozból a konzolt, hogy ezt a felületet nem karcolja meg azonnal. Ez a letisztultság vár ránk egyébiránt a csomagban megtalálható új kontroller és a PlayStation kamera kapcsán is, de ezekről bővebben a későbbiekről szólnánk. Lássuk most először inkább azt, hogy pontosan mi lapul meg a szemrevaló gépház alatt. 

 

Ami a felszín alatt lapul

A hardver kapcsán az első dolog, amit ki kell emelnünk, hogy bivalyerős, méghozzá annak ellenére is, hogy külön GPU és CPU helyett egy olyan APU kapott helyet benne, amely egy chipen belül képes egyesíteni a hagyományos- és a grafikus processzor erejét, ami így a nyolc mag ellenére is rendkívül alacsony fogyasztást tudhat magáénak. Az APU-ban megtalálható GPU egyébiránt az AMD GCN architektúráját használja, ezáltal a Radeon R9 290X kapcsán bemutatott technológiák zöme már helyet kapott benne, noha a teljesítmény kapcsán azért természetesen kellett egy kis kompromisszumot kötniük a mérnököknek. A PS3-hoz képest a hardver a legnagyobb fejlődést abban tudja felmutatni, hogy egy külön megosztott memóriát használ – összesen 8GB GDDR5 kapott benne helyet –, ami az elképesztő sávszélesség mellett azt is biztosítja, hogy a CPU és a GPU egyszerre is hozzáférhessen ugyanazokhoz az adatokhoz, amivel olyan páratlan gyorsaság érhető el, amire sajnos a mai, játékra kialakított PC-k esetében nincs lehetőség. A PS4 ugyanakkor nem csak egy ötletesen megálmodott – kiváló hűtési rendszerrel és logikus felépítéssel kiegészített – konzol lett, hanem ezen túlmenően teljes mértékben a fejlesztők igényei szerint épült meg, így szoftveresen is könnyű fejleszteni rá, ami a PS3 bonyolult rendszerével ellentétben megkönnyíti hozzá a játékok portolását.

A konzol sajátossága, hogy tápegysége az Xbox One-nal ellentétben a gépház belsejében kapott helyet, azonban a rendszer még így sem melegszik túl soha, és bár ventillátorai nagyobb teljesítmény alatt elég hangosak, a zaj azonban mindvégig az elviselhető tartományban marad. A belső tápegység ellenére egyébiránt a PS4 rendkívül vékony kialakítást kapott, sőt elől és hátul egyaránt a letisztultság jellemi. A frontoldali panelen így egy érintésre érzékeny bekapcsoló-, valamint egy lemezkiadó gombot, illetve két USB bemenetet találunk, míg a hátsó panelen a sok-sok hőelvezető mellett HDMI csatlakozó, LAN bemenet, optikai hangkimenet, tápcsatlakozó, valamint egy AUX kimenet is található a PlayStation kamera bekötéséhez. 


A gép mellett érdemes külön kiemelni, hogy a Sony óriási előrelépést tudott produkálni a PS4 kontrollerével, amely kapcsán bár első ránézésre is rögtön látszik, hogy a DualShock-sorozat legújabb tagjával van dolgunk, de annyi újdonság kapott rajta helyet, hogy azt öröm felsorolni is. Noha az irányító a robosztus Xbox kontrollerhez képest egy kicsit még mindig alulméretezett a nyugati társadalom legtöbb tagja számára – ezáltal az ergonomikus kialakítást nehezen élvezhetjük majd –, de az elődhöz képest így is vastagabb markolatok és szélesebb dizájn vár majd ránk. A vezérlő sajátosságai természetesen mind egy szálig megmaradtak, így a kört, négyzetet, ikszet és háromszöget ábrázoló gombok vagy a két egymás mellett elhelyezkedő joystick, amelyek csak érintésüket és kialakításukat tekintve változtak kicsit – szerencsére előnyükre –, de a D-pad kapcsán jelentős javulást nem tapasztalhatunk, habár tény és való, hogy ezzel volt a legkevesebb baj a korábbi generációkban. 

Hogy a nagyobb újdonságok is szóba kerüljenek, a DualShock 4 kellős közepére a Sony mérnökei bezsúfoltak egy kisebb érintőképernyőt – amely kattintható is –, valamint alá egy kis hangszórót, amely egészen komfortos és extra élményt adhat számunkra játék közben. Komolyabb módosulás, hogy a DualShock 4 a Select és a Start helyett egy Share és egy Options gombot tartalmaz, amelyek közül utóbbival beállításokat eszközölhetünk, előbbivel pedig páratlanul könnyen készíthetünk videókat és képeket, amelyeket egy pillanat alatt feltölthetjük valamelyik közösségi oldalra, de ilyen egyszerűen indíthatunk streamet is. A legnagyobb, ám egyelőre még igencsak kihasználatlan újdonságot azonban direkt a végére hagytuk, a DualShock 4 elülső részén ugyanis egy világító ledet is találhatunk, amellyel a Sony a mozgásérzékelést kívánta beépíteni az irányítóba, ezt a fénycsíkot ugyanis a PlayStation kamera képes követni, de eddig a pontig csak alig néhány olyan játék érkezett a konzolhoz, amelyek hasznosan és egyedien ki tudták használni a kérdéses lehetőséget. Ez sajnálatos módon igaz a Kinect-másolatra is, ami akárcsak a Microsoft esetében, úgy itt is egy zsákutca, és szinte soha nem használjuk majd játék során, mert a legtöbb esetben nincs miért. 

A hardveren túl: szoftveres mustra

A hardver mellett fontos külön foglalkozni egy kicsit a PlayStation 4 szoftveres részével is, avagy az operációs rendszerrel, amely egy nagyon erőteljesen módosított FreeBSD lett, és amire a Sony egy teljesen saját kezelőfelületet épített fel. Az előző generációhoz mérten ez is óriási előrelépés, de azért sajnos vannak még gyermekbetegségei. Az apróbb ikonokból felépülő főmenüt megnyitva találhatjuk – balra és jobbra közlekedve – a különféle lehetőségeket, a beállításokat, a trófeákat, a közösségi funkciókat vagy a PlayStation Store-t, míg lejjebb az általunk telepített játékok és applikációk sorát, amelyeket egyetlen gombnyomással könnyedén elindíthatunk. Szoftveres téren napestig lehetne sorolni, hogy a PS3-hoz mérten mennyi újdonságot valósított meg a Sony – hovatovább a frissítések által folyamatosan javul is a rendszer –, de kiemelendő a parti-rendszer megreformálása és egyszerűsödése, vagy a közösségi szolgáltatások erőteljes beépülése, aminek köszönhetően mindent megörökíthetünk, megoszthatunk és másokkal együtt is kiélvezhetünk majd. Ami azonban a legnagyobb pozitívum, hogy a rendszer rendkívül gyors! Nincs töltögetés, nincs várakozás, és mindez igaz még a legösszetettebb feladatok esetében is.
 


Természetesen hiába erős, szép és gyors egy konzol, ha a játékélmény és a játékfelhozatal kapcsán csődöt mond. Szerencsére a PlayStation 4 ezen a téren sem vallott kudarcot! Érdemes kiemelni, hogy a konzolra megjelenő lemezes játékok az első beolvasást követően azonnal elkezdik majd felmásolni magukat a merevlemezre, így bár néhány másodpercig várakoznunk kell majd a tényleges indítással, ellenben később nem kell a hangosan felpörgő vagy kattogó lemezek miatt bosszankodnunk, sőt mi több, a masina működése a legtöbb esetben olyan halk lesz, hogy szinte észre sem vesszük a szobában. Nyilván játékfüggő, hogy az első indítás milyen hosszú időt vesz igénybe, hiszen míg egyes címeknél csak a kampányba kezdhetünk bele, amíg az adatok másolása zajlik, addig más esetben semmit sem indíthatunk el, amíg az első javítások és extra tartalmak le nem töltődtek, ennek a folyamatnak az időtartama pedig csak és kizárólag sávszélességünk mértékén múlik majd.

Mivel a Sony mindig is gondoskodott arról, hogy a konzol megvásárlói a legjobb multiplatform címek mellett példátlan mennyiségű exkluzívval is megtölthessék polcaikat, ezért most sem kell félnünk a jelenlegi és a későbbi játékfelhozatal kapcsán. Már most elérhetik például a száguldást kedvelői rajongók a DriveClubot, a horrorisztikus akciók szerelmesi a Bloodborne-t, az intenzív és fantasztikus harcok imádói a Killzone Shadow Fallt, a The Order: 1886-ot és az InFamous: Second Sont, de az előttünk álló időszakban is érkeznek majd izgalmas játékok a platform exkluzivitásában, elegendő csak az Uncharted 4-re és a Gran Turismo 7-re gondolni. A páratlan felhozatal mellett érdemes kiemelni továbbá azt is, hogy még a külsős fejlesztésű multiplatform címek is elképesztően szép, részletes és újgenerációs grafikával elevenednek meg előttünk. A PS3 után egészen elképesztő látványvilág vár majd ránk, és talán ez az, amivel a gyakorlatban is megtapasztalhatjuk, hogy mekkora erő lakozik ebben a kis fekete dobozban, és hogy milyen nagy szükség volt már arra a régóta áhított generációváltásra.

Sőt mi több, a Sony az operációs rendszer folyamatos frissítése és a rengeteg videojáték mellett a konzol hardveres bővítésére is gondolt már, így alig három éve van piacon a PS4, de a rajongók idén már a virtuális valóság élményét is felfedezhetik majd vele, méghozzá az Oculus Rift mintájára készülődő PlayStation VR headset segítségével, amely újabb utakat nyithat meg a konzol rajongói számára.

Összegzés

Mindent összevetve a PlayStation 4 egy rendkívül erős, jó megjelenésű, nem mellesleg pedig elragadó lehetőségekkel rendelkező játékkonzol, aminek nem csak múltja és jelene, hanem jövője is van, ezáltal aki megvásárlása mellett dönt, az páratlan megbízhatóságot és ellenállhatatlan játékfelhozatalt várhat tőle még hosszú-hosszú éveken keresztül. Bár korai már most ilyesmit kijelenteni, de úgy tűnik, hogy a Sony ezúttal igazi sikertörténetet írt a PS4 által.

 

A tesztkészüléket a Konzolvilág csapata biztosította.

Vissza