11 iskola életét változtatja meg a 3D nyomtatás

Kütyü Magazin - 2016. április 3.

11 hazai iskola gazdagodott egy-egy Makerbot Replicator 3D nyomtatóval a FreeDee Printing Solutions és a MakerBot közös kezdeményezésének, a ’MakerBot a tanteremben’ iskolai 3D nyomtató pályázatnak köszönhetően.

A kampány során a magyar oktatási intézmények, az általánostól a felsőoktatási szintig pályázhattak a high-tech eszközökért. A változatos és újszerű oktatási felhasználást valamint a technológia terjedését a nyertes intézmények körének sokszínűsége is biztosítja: lesz 3D nyomtatót nyert iskola az ország teljes területén és hagyományos intézményt, mérnöki szakközepet és egyetemet is találhatunk közöttük.

A FreeDee Printing Solutions január végén hirdette meg felhívását, melyben mindössze egy dolgot kért a pályázásra jogosult intézményektől: válaszolják meg egyetlen A4-es oldalban, hogy mire használnának egy 3D nyomtatót és miért éppen őket válassza a cég. A felajánlott nyeremény 10 darab MakerBot Replicator 2 és egy darab MakerBot Replicator 5thGen piacvezető 3D nyomtató volt. 

Mint kiderült, a legtöbbeknek a legnagyobb kihívás az volt, hogy megálljanak az oldal alján az ötletek. Az iskolák felkészültsége, elkötelezettsége és kreativitása felülmúlta a szervezők legoptimistább várakozásait is. 

A 11 elnyerhető gépért összesen 413 iskola jelentkezett, bizonyítva ezzel, hogy a 3D nyomtatás jelentősége, lehetőségei és alkalmazási területei jól ismertek és vonzóak a diákok és a pedagógusok számára egyaránt. A résztvevők 46 %-a általános iskola, 37%-a középiskola, 15%-s pedig felsőoktatási intézmény volt. Kelet-Magyarországról, a Dunántúlról illetve a fővárosból és vonzáskörzetéből nagyjából hasonló arányban érkeztek pályázatok, míg a jelentkezők 12%-a észak-magyarországi volt. A számoknál talán szemléletesebb ez a térkép, amelyen azt is ellenőrizhetjük, hogy vajon kaptak-e a mi iskoláink is az alkalmon.

Péntek délelőtt már a nyertes intézmények oktatóinak képzése zajlott, ahol a gyakorlatban is megismerhették vadonatúj eszközeik működését, a gépek átadására pedig ezután, a délután folyamán került sor. A nyomtatók átadása során Simó György, a FreeDee Printing ügyvezetője többször kiemelte, mennyire örültek a vártnál jóval nagyobb érdeklődésnek és a leadásra került anyagoknak, mert ezzel bebizonyosodott, hogy az oktatás piacán jelentős igény van a 3D nyomtatás mindennapos használatára. A nyomtatók gyakorlati haszna, az élményt jelentő oktatásban játszott szerepe és a technológia jövőbeni jelentősége egyaránt motiválta az iskolákat a jelentkezéskor.  A cég reményei szerint felajánlásuk, és a hozzá kapcsolódó programelemek áttörést jelentenek majd a 3D nyomtatás iskolai elterjedésében. Noha egy ekkora, fiatal cégtől igen nagyvonalú volt a pályázat, így is sajnálják, hogy nem tudtak több intézményt megajándékozni. A részvétvevők hatalmas száma és minősége azonban egyértelművé tette – magyarázta Simó -, hogy a munka itt nem ér véget, más gyártókkal és a kormányzattal összefogva remélhetőleg már a közeljövőben bővíteni tudják a saját 3D nyomtatóval rendelkező iskolák körét.

A Freedee a lehetőségeihez képest szeretné honorálni az összes iskolát, akik vették a fáradtságot és elkészítették a pályázati anyagot. Ezért a következő hetekben felajánlja, hogy minden iskola egy tanárt küldhessen a Freedee 3D Akadémia bevezető kurzusára – térítésmentesen. 

A nyertes iskolák kiválasztásakor a megadott követelményeken túl nagy szerepe volt a sokszínűségre való törekvésnek és annak, hogy az eszköznek minimális esélye legyen kihasználatlanul porosodni új otthonában. A csapat előzetes várakozásai egybecsengtek a beérkező pályázatok tanulságával. Eszerint a 3D nyomtatás éppen úgy hasznos lehet egy általános iskolában, mint az egyetemeken, a szakképzésben és a művészetoktatásban, a robotikaszakkörön és iskolai apróbb javítások kivitelezésében. Elmondásuk szerint szinte minden szakma és iskola típus képviseltette magát a ’MakerBot a tanteremben!’ pályázaton, a felhasználási ötletek pedig még szélesebb skálán mozogtak. 

Szinte mindenki meglátta a lehetőséget a szemléltető eszközök gyártásában, valamint a diákokkal való közös alkotás élményében. Sokan kiemelték, hogy egy 3D nyomtatóval nagyobb lehetőségük lenne eleget tenni egyik alapfeladatuknak, azaz a jövő kihívásaira készíteni fel a gyermekeket, mivel számukra ezek a gépek már valószínűleg mindennapi eszközök lesznek. A motiváció, a gyakorlatias, ’csinálva’ tanulás, az elvont fogalmak és teóriák megjelenítése, az érdeklődés felkeltése a természettudományos pályák iránt, és a térlátás fejlesztése mind-mind gyakori érvek voltak. A LEGO Mindstorms robotkészletekhez megálmodott, egyedi kiegészítőinek házon belüli, kicsi gyárát is sokan meglátták a MakerBot gépeiben. Többekben felmerült egyedi kabalák, díjak és jelvények nyomtatása, valamint különböző társasjátékok tervezése, köztük például a hangszerek belsejét bemutató kirakós is. Olyan izgalmas ötletek is voltak, mint az interaktív iskolai 3D térkép, 3D nyomtatott közterek látáskárosultakkal való megismertetésükhöz, nyomtatott hangszerekkel előadott zenei turné vagy egy olyan printelt dobozka, amibe a nyomtatásra váró ötleteket gyűjtik. 

A választások azokra a pályázatokra estek, amelyek az átlagosnál néha szenvedélyesebbek, néhol nagyobb felkészültséget sejtetők, máskor kreatívabbak voltak. A döntésnél a FreeDee figyelembe vette azt is, hogy a fejlett IKT eszközökkel már felszerelt intézményeken túl olyan helyre is kerüljön nyomtató, ahol nagy szükség van az élményszerű oktatás megteremtésére és a 21. századi technológiákkal való ismerkedés helyi lehetőségeinek javítására. Emellett kiemelkedőnek értékelték, ha a pályázó intézmény nemcsak önmagára, de a környező iskolák bevonására és az ismeretterjesztés lehetőségére is gondolt.

Következzen a nyertes intézmények névsora. Nekik gratulálunk:

  • Debreceni Egyetem Informatikai Kar, Debrecen
  • Herman Ottó Általános Iskola, Budapest
  • Veres Péter Gimnázium, Budapest
  • BGSZC Katona József Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma, Budapest
  • Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium, Budapest
  • Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskolája és Szakiskolája, Szeged
  • Móra Ferenc Gimnázium, Kiskunfélegyháza
  • Kecskeméti Katona József Gimnázium, Kecskemét
  • Veszprémi Dózsa György Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola, Veszprém
  • Horváth Boldizsár Kollégium, Szombathely
  • Zalaegerszegi Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Szakközépiskolája, Zalaegerszeg

Hogyan tovább?

Simó György azt is elmondta, hogy a kampány sikere nyomán a FreeDee Printing folytatja a „3DTech az Iskolában” programot. A program célja, hogy minden magyar oktatási intézményben hozzáférhetőek legyenek 3D nyomtatók, valamint a használatukhoz szükséges szoftverek, oktatási segédletek és kiegészítők.  A cég a nyomtatók használatba vétele után is együtt fog dolgozni a nyertes intézményekkel, tanterveket formálni és folyamatosan megosztani a tapasztalataikat és az alkalmazási területeket, hogy amikor eljön az ideje, bármely oktatási intézmény rendelkezésére álljon a tudásanyag és ötlettár a 3D nyomtatás beillesztéséhez a tanítás színes mindennapjaiba. Első lépésként A 3D nyomtatóval rendelkező iskolák és az érdeklődő pályázók részvételével tudásmegosztásra épülő közösséget hoztak létre a Facebookon, 3DTECH AZ ISKOLÁKBAN néven, amelybe hamarosan minden pályázót meghívnak. Emellett a közeljövőben minden pályázó, de nem nyertes intézmény számára elérhetővé tesznek olyan képzési időpontokat, amikor ingyen képzik 1-1 tanárukat a 3D Akadémián, Magyarország első 3D oktató stúdiójában. 

Vissza