Kapcsolódó cikkek
- Új funkcióval bővült a Kerékpárosbarát app 2022. szeptember 15.
- Hamarosan videóhívás funkcióval bővül az ÉletMentő applikáció 2021. május 27.
- Tudtad, hogy mennyit lehet applikációkkal spórolni? 2022. november 8.
- Magyar innováció ad megoldást az irodaházak parkolási kihívásaira 2022. szeptember 22.
- 5 tanulást segítő applikáció mobiltelefonra 2022. augusztus 17.
- Rugalmas tévénézés a Direct One-nal 2022. május 24.
- Már 100 ezer kismamának segített egy magyar applikáció 2022. április 25.
- A Vodafone Alapítvánnyal közös ÉletMentő applikáció segíthet a bajban 2021. december 21.
- Megújult alkalmazással jelentkezik az IKEA 2021. október 5.
- Pénzügyi tudatosságra nevel egy új magyar applikáció 2021. augusztus 23.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Mikor és hogyan érdemes mobilalkalmazást létrehozni?
Míg egyes vállalkozások mobil weboldalakat és alkalmazásokat is alkalmaznak, más cégek a kettő közül csak az egyiket választják. Ez a választás függ a költségektől, a használhatóságtól, a szükséges funkcióktól és a kiszolgált célközönségtől is, a felhasználók azonban mára jobban kedvelik a mobilalkalmazásokat, mint a mobil weboldalakat. A hiba azonban azonnali piacvesztést okozhat, ezért érdemes alaposan tesztelni – áll a Deloitte tanulmányában.
Minden vállalkozásnak, szolgáltatónak érdemes azon elgondolkodnia, hogy mobilalkalmazásokat hozzon létre a potenciális és a meglévő ügyfelek legjobb eléréséhez. Míg az Egyesült Államokban 2019 óta a mobileszközökön böngészőkre fordított idő változatlan, 52 perc maradt, addig a mobilalkalmazásokra fordított idő fokozatosan 2 óra 39 percről 3 óra 28 percre nőtt. Hasonló dinamika figyelhető meg a letöltött mobilalkalmazások számában is, 2021-ben már összesen 230 milliárd mobilalkalmazást töltöttünk le, a 2016-os 140 milliárd után.
„Az adatok azt mutatják, hogy a mobilalkalmazás-fejlesztésnek óriási piaca van, egyben kemény versennyel is szembe kell nézniük, és a piac kíméletlen: egy hibára garantált az 1-csillagos értékelés, ami azonnali reputáció és piacvesztést. Az ügyfelek ugyanis elvárják, hogy minden alkalmazás hibátlanul működjön. Ha hibával találkoznak, nem hezitálnak és eltávolítják az alkalmazást. Ezért kulcsfontosságú a mobilalkalmazások funkcionális tesztelése” – mondta Bakó Béla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Hogyan érdemes mobilappot tesztelni?
Egy mobilalkalmazás tesztelése történhet emulátoron, szimulátoron vagy valódi eszközökön, ezzel rugalmasan megválasztható a tesztelési eszköz és környezet. Fontos, hogy az emulátorok és szimulátorok alkalmatlanok a végső fázisú tesztelésre, nem képesek megismételni az olyan eszköz jellemzőket, mint az alacsony akkumulátorszint, vagy instabil hálózati töltöttség, melyek az alkalmazás nem megfelelő helyzetekre való optimalizálásához szükségesek. Csak a valódi készüléktesztelés nyújthat meggyőző, pontos eredményeket, és teheti alkalmassá a mobilalkalmazást arra, hogy valós felhasználói körülmények között működjön.
De szólnak érvek ez emulátorok és szimulátorok mellett is. „Ezek elsősorban bizonyos típusú funkcionális tesztesetek végrehajtására alkalmasak, minimális költséggel járnak, a legtöbb esetben nyílt forráskódúak, ingyenesek és a platformok közötti tesztelés zökkenőmentesen elvégezhető, ami valódi készülékek esetében például nem támogatott. Érdemes tehát mindkét módszer előnyeit kihasználva tesztelni.” – mondta Szász Beáta, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.
Egy meggyőző keretrendszer: Appium
Ha mobilalkalmazások teszteléséről van szó, függetlenül attól, hogy az alkalmazás natív, hibrid vagy webes, Androidon, iOS-en vagy Windowson fut, az Appium az egyik legjobb, nyílt forráskódú automatizálási keretrendszer, amely skálázhatóságával és rugalmasságával sokkal hatékonyabbá teszi a mobilalkalmazások tesztelését. Az Appium széleskörű funkcióival végzett mobiltesztelés rövid idő alatt egyre nagyobb teret nyert a mobilalkalmazások iparágában: a Bitbar, a Testbytes és az Intuz is a legjobb mobil tesztelési eszközök közé sorolta, piaci részesedése az Android-alkalmazások esetében több mint 35%, iOS-alkalmazások esetében pedig több mint 40%.
Népszerűségét számos funkciójának köszönheti, többek között szinkronizálható a TestNG tesztelési keretrendszerrel, amely szélesebb körű funkciókat kínál; képes részletes információs naplók előállítására, és részletes jelentéstételi struktúrával rendelkezik a teszteredmények jobb elemzése és a jobb hibakeresés érdekében; ugyanazon kód újrafelhasználhatóságát kínálja különböző eszközplatformok, például iOS, Android és Windows esetében, amely rengeteg időt és erőfeszítést takarít meg; a tesztelőknek semmilyen módon nem kell módosítaniuk vagy újrafordítaniuk a tesztelt alkalmazást, mivel az Appium minden platformon a szabványos automatizálási API-kat használja – nem kell tehát hozzáférni a tesztelés alatt álló alkalmazás forráskódjához; platformok közötti kompatibilitást kínál, lehetővé téve ugyanazon tesztek futtatását több platformon, így szélesítve a lefedettséget; a tesztek valós életben történő nyomon követését kínálja, így a tesztek végrehajtása megbízhatóbbá válik.
A legfontosabb mobilalkalmazás-tesztelési trendek
AI (mesterséges intelligencia) és ML (gépi tanulás)
Az elmúlt években az AI és az ML kombinálása vált a mobilalkalmazások tesztelésének legújabb trendjévé: ezek a technológiák lehetővé tették az intelligensebb tesztelést és a gyorsabb automatizálást. Ezek a technológiák felismerhetik a redundanciákat és eltávolíthatják az ismétlődő teszteseteket, képesek megtalálni és kijavítani az olyan hibákat, amelyeket más módszerrel nem vettek észre, és azonosítani, hogy mely tesztekre kell összpontosítani, és melyekre nem. Ezen kívül optimalizálják az alkalmazás tesztelési eljárásokat, és olyan képességeket is felfedezhetnek az alkalmazásokban, amelyekre a gyártó korábban nem gondolt.
IoT (a dolgok internete)
Az IoT alapvetően technológiák közötti kapcsolat és adatcsere, de arra is utal, hogy egy felhasználó hogyan tud Wi-Fi vagy Bluetooth technológiával eszközt kezelni. Ez a tesztelési trend vizsgálja az alkalmazás használhatóságát az adatfeldolgozás tekintetében, több eszköz közötti kapcsolat megteremtését és az információ problémamentes átvitelét, az alkalmazás skálázhatóságát és teljesítményének optimalizálását, és elvégzi a lehetséges biztonsági fenyegetések felkutatását az összes csatlakoztatott eszközben. Összességében ez a tesztelési trend a legmegfelelőbb a felhasználói nyomkövetéssel kapcsolatos mobilalkalmazásokhoz, és elsősorban a viselhető kütyük népszerűsége miatt vált trenddé.
Felhőalapú technológia
A mobilalkalmazások sok eszközön történő tesztelése kihívást jelenthet, mivel rengeteg eszköztípus létezik. Ennél a tesztelésnél az alkalmazás teszteseteit a felhőben végzik el, olyan virtuális környezetet használva, amelyben lemásolják a kiválasztott eszköz tulajdonságait. Előnyei, hogy rengeteg felhőalapú tesztelési lehetőség van, teljesen személyre szabhatóan, egyszerre több eszközön is lehet tesztelni, nincsenek kapacitáskorlátozások, költséghatékony és könnyen beállítható, és különböző erőforrásokhoz, pl. okostelefonhoz is biztosíthat hozzáférést a felhőn keresztül.