Változó gaming szokások

Kütyü Magazin - 2023. március 16.

A mobiljátékok piaca már most nagyobb, mint a konzol- és számítógépes játékoké együttvéve: 2022-ben a mobiljátékok 50 százalékkal járultak hozzá a globális videojáték-bevételekhez*. A mindig kéznél lévő okostelefonok nemcsak a mobiljátékok dominanciáját hozták el, hanem a gamerek szokásainak változását is. A felhasználók 80 százaléka más tevékenységeket is végez játék közben, és egyre népszerűbbek az úgynevezett alkalmi játékok. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruháza, a Huawei AppGallery adatai szerint az egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező alkalmi játéktípusok már az összes játékletöltés 36 százalékát teszik ki.

Előrejelzések szerint 2022-ben a mobiljátékok adták a globális videó-játékipar bevételeinek 50 százalékát, és hetente több mint egymilliárd játékot töltenek le a felhasználók** . Noha tavaly valamelyest csökkent az iparág bevétele, a mobiljátékok piaca várhatóan tovább bővül, a játékosok száma a 2020-as 2,9 milliárdról 2025-re elérheti akár a 3,6 milliárdot is*** . 

A jobb feldolgozási teljesítménynek és specifikációknak köszönhetően az okostelefonok több komolyabb számítási képességet igénylő játékot tudnak futtatni, valamint gazdagabb játékfunkciókat biztosítanak. Az 5G-technológia, a virtuális valóság és a metaverzum dimenziók, valamint feltehetően a mesterséges intelligencia megjelenése is elősegíti a mobiljáték-ipar fejlődését, és az új technológiák a közeljövőben újabb játékmódokat fognak eredményezni.

Hordozhatóság és könnyebb elérhetőség: ezért népszerűbbek a mobilos játékok

Míg a játék hagyományosabb formája – a PC/konzol alapú játékok – továbbra is fontos pillérnek számít az iparágban, a mobiljátékok a hordozhatóság és a könnyű hozzáférhetőség révén jelentős alternatívává nőtték ki magukat, amely tulajdonságok egyúttal a felhasználószerzés fő eszközeivé is váltak. A felhasználók néhány érintéssel új játékokat tölthetnek le az app-áruházakból okostelefonjukra és tabletjükre, és bárhol, akár utazás vagy munkahelyi ebédszünet közben is játszhatnak. 

A PocketGamer felmérése szerint**** a megkérdezett játékosok 80 százaléka több egyéb tevékenységet is végez mobiljáték közben, ami arról is árulkodik, hogy a mobiljáték a felhasználók körében a szórakozás könnyed formájává vált, amellett, hogy ez a jelenség a fiatalabb nemzedék rövidebb figyelmének tünete is lehet.

pexels.com

Ez is lehet az oka annak, hogy a széles közönséget célzó, egyszerűbb szabályokkal és rövidebb játékidővel rendelkező ún. alkalmi játéktípusok (casual games) egyre jobban terjednek: 2022-ben a Gardenscapes, a Homescapes és a Fishdom, a legjobb játékok közé kerültek a Huawei saját alkalmazásboltjában, az AppGalleryben. Emellett népszerű választásnak bizonyultak a szerepjátékok (RPG: Role-Playing Game), például a Summoners War és a Saint Seiya Awakening: Knights of the Zodiac, amelyek szintén előkelő helyen végeztek az AppGallery toplistáin. 

Amellett, hogy könnyebben elérhetőek, szintén a mobiljátékok mellett szól, hogy nem szükséges kiegészítő eszközöket (pl. konzolt) vásárolni hozzájuk, ami még jobban kitágítja a felhasználói kört. Ez különösen észrevehető a piac élére emelkedő szimulációs játékok (SLG: simulation game), a sok szereplős online szerepjátékok (MMORPG: Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) és az online többjátékos csatatér (MOBA: Multiplayer Online Battle Arena) jellegű műfajok esetében. Az AppGallery 2022-es évi legjobb játékai között számos szimulációs játék szerepelt, mint például a State of Survival: Zombie War, a Guns of Glory: The Iron Mask és a Lords Mobile: Kingdom Wars, amelyek többszereplős játékmódokat is kínálnak, és összetartó közösségekkel, követőkkel rendelkeznek.

A mikrotranzakciók a bevételszerzés forrásai

Számos játék vált ingyenessé a letöltések ösztönzése miatt, a bevételszerzés érdekében a gyártók a játékon belüli költésre, ún. mikrotranzakciókra támaszkodnak: a felhasználók szívesebben költenek kisebb összegeket, mintha egy drága konzoljátékot vennének meg. Egy közelmúltbeli kutatásból*****  kiderült az is, hogy a legtöbb pénzt játékon belüli pénznemre és speciális tárgyakra/karakterekre költik azért, hogy felgyorsítsák fejlődésüket. 

A Huawei alkalmazás-áruháza, az AppGallery ezt egy lépéssel tovább viszi: letöltés-alapú pontrendszert vezetett be, így sokak számára még jobban megéri a mobilos játék. A felhasználók HUAWEI-pontokat szerezhetnek azzal, ha különböző alkalmazásokban részt vesznek egy adott tevékenységekben, és a pontokat számtalan izgalmas jutalomra válthatják be.

Az AppGallery használatához nem szükséges Huawei eszközökkel rendelkezni, és a statisztikák azt mutatják, hogy ezzel a felhasználók is egyre inkább tisztában vannak. A belépéshez kapcsolódó kedvezmények, az üdvözlőcsomagok és az alkalmazáson belüli tranzakciókra vonatkozó akciók miatt 2022-ben is sok felhasználónak esett az AppGallery-re a választása. A világ harmadik legnagyobb alkalmazásáruházának tavaly év végén több mint 580 millió aktív havi felhasználója volt világszerte. 

A Huawei az okostelefonjainak fejlesztése során is figyel a gamerek igényeire. A gyártó legújabb okostelefonja, a HUAWEI nova 10 SE továbbfejlesztett akkumulátor-üzemidővel és játékképességekkel bír. A Touch Turbo technológia megnövelt reszponzivitást biztosít az érintésekre, míg a 10-pontos Super Touch technológia, a 90 Hz képfrissítési ráta, valamint a 270 Hz érintés mintavételi sebesség különösen a játékok esetében hasznos, amikor fontos, hogy a gyors, több ujjal leadott érintéseket azonnal és pontosan rögzítse a készülék. 

A játékosok a megújult AppGalleryből néhány gombnyomással további androidos applikációk széles választékát érhetik el, legyen szó közösségi médiáról, szórakozásról, játékról vagy chat-appokról. A Google alkalmazások használatára megoldást nyújthat továbbá az AppGalleryből szintén beszerezhető Gspace. Ezt feltelepítve a Google-alapalkalmazások elérhetővé válnak, mindegyikbe be lehet jelentkezni, majd ezeknek az ikonjait ki lehet tűzni a főképernyőre.

________________________

*2022 Global Games Market, Newzoo https://newzoo.com/insights/articles/the-games-market-in-2022-the-year-in-numbers   

**2022. harmadik negyedévi mobilpiaci alkalmazások és játékok rangsorai – https://www.data.ai/en/insights/mobile-gaming/q3-2022-market-pulse-games/ 

***Global Games Market Report 2023 – https://resources.newzoo.com/hubfs/Reports/Games/2022_Newzoo_Free_Global_Games_Market_Report.pdf 

****A mobiljátékosok mindössze 20 százalékát köti le a játék teljes mértékben: https://www.pocketgamer.biz/news/80457/only-20-percent-of-mobile-gamers-are-fully-engaged-when-playing/ 

*****Mobile Insights Report 2022, https://games.withgoogle.com/reports/2022-mobile-insights-report/

Vissza