Kapcsolódó cikkek
- Fedélzeti wifit kaptak a KLM Dreamlinerei 2016. március 4.
- A Lufthansa Csoport Európán belül közlekedő gépein is elérhető már a fedélzeti internet 2017. május 3.
- Gigabites WiFi-gyorsítás kisvállalati és otthoni irodáknak 2016. december 18.
- A londoni Broadband World Forum-on mutatta be újdonságait a Zyxel 2016. október 20.
- Hálózati életet a holt zónákba is! 2016. október 11.
- Orbi-tális dobás az otthoni WiFi elérésben 2016. augusztus 30.
- Az intelligens antenna a kulcs a „Wi-Fi kihívás” teljesítéséhez 2016. július 14.
- Fesztiválozás helyben vagy akár távolból a Telekom 4G megoldásaival 2016. június 29.
- Netrehajtok: még nem késő regisztrálni! 2016. június 28.
- Bitebird: hordozható 4G wifi hotspot segíti az utazás alatti netezést 2016. június 27.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
Internet a felhők között
Néhány évvel ezelőtt általános gyakorlat volt az utasszállító repülőgépeken kikapcsoltatni a mobiltelefonokat, elvágva az út közbeni kommunikáció lehetőségét. Ez azonban változóban van: már egyre több légijáraton fedélzeti wifi működik, amire az utasok is csatlakozhatnak.
Több mint húsz évig, egészen a 2010-es évek elejéig szabály volt minden utasszállító repülőgépen, hogy az elektromos eszközöket kötelezően ki kell kapcsolni. Elsősorban azért, hogy ezek adatforgalma nehogy zavart okozzon a gép műszereinek működésében és a pilóták kommunikációjában. A változás 2013 körül indult meg. Előbb az amerikai, majd az európai repülésbiztonsági ügynökségek is engedélyezték a telefonok, táblagépek, e-könyv olvasók és más eszközök használatát, repülési módba állítva.
Az úttörő légitársaságok azonban szintet léptek azóta: az utasok már nem csak az eszközeiken lévő alkalmazásokat használhatják, hanem wifin keresztül internetezhetnek is. „A repülőgépek fedélzetén a földi mobilinternet- és wifi-hálózatok többnyire nem érhetőek el, mert ezek – érthető okokból – csupán száz-kétszáz méteres magasságig sugároznak. Bár technikailag lehetséges, de észszerűtlenül drága lenne olyan földi rendszert kiépíteni, amely a tízezer méter körüli utazómagasságokon is folyamatos hozzáférést tud biztosítani. A légitársaságok ezért egy kézenfekvő megoldást választottak, a műholdas internetet” – avatott be a technikai részletekbe Lengvárszky Szabolcs, a Vannet telekommunikációs szakértője.
A repülőgépekre egy speciális antennát szereltek fel, amely menet közben úgy pozícionálja magát, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjon egy kommunikációs műholddal. Az utasok laptopjai, telefonjai és a földi szerverek között így a műholdon közvetíti az adatforgalmat. A technológia rendkívül stabil és a sebességre sem lehet panasz, akár nagy felbontású videókat is zökkenőmentesen lehet streamelni a gépeken.
„A régebbi repülőgépeket az antenna felszerelése és a szükséges kábelek miatt át kell kissé alakítani, hogy wifi-képesek legyenek. A modern típusok – mint az Airbus A380 vagy a Boeing Dreamlinere – legtöbb példánya azonban már eleve ezekkel az eszközökkel jön ki a gyárból. A fedélzeti wifit számos, Budapestről is repülő légitársaság használja már most, mint például a Lufthansa, az Emirates vagy az Air France-KLM. A legnépszerűbb fapados gépeken egyelőre még nem terjedt el, de várhatóan hamarosan ezek a cégek is megteremtik a feltételeit, így a mostaninál is többen tölthetik netezéssel a repülés óráit” – vetítette előre a jövőt a szakértő.