Kapcsolódó cikkek
- Epson Moverio BT-200 okosszemüveg a Droidcon Berlin konferencián 2014. május 16.
- Gyors ügyintézés Facebookon a Telenor ügyfeleinek 2014. május 16.
- 12 év után lehúzza a rolót az iWiW 2014. május 15.
- Európán kívül debütál az első Samsung Tizen mobil 2014. május 13.
- Felszámolja a Facebook a spamereket 2014. április 17.
- Az okos kütyük a szórakoztatóipar univerzális csatornái – beszámoló a Telenor Jövőkutató Szimpóziumáról 2014. április 16.
- Te is lehetsz startup! 2014. április 11.
- Magyarok: a kütyük és a közösségi média árthat a párkapcsolatnak 2014. március 28.
- A Build 2014 konferencián debütál a Lumia 630 és 930? 2014. március 21.
- Új headset kiegészítő PS4-hez – a virtuális valóság élményével 2014. március 20.
A közösségi oldalak mint a forgalomnövelés eszközei
Milyen szempontokat érdemes szem előtt tartanunk a közösségi oldalak használatakor? Hogyan kommunikáljunk követőinkkel a Facebookon? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaptunk a KKV-AKADÉMIA hetedik rendezvényén, ahol szakértők látták el a résztvevőket jó tanácsokkal a közösségi oldalak használatára vonatkozóan.
Május 22-én került megrendezésre a Piac & Profit szervezésében a KKV-AKADÉMIA hetedik rendezvénye. A konferencia középpontjában a közösségi oldalak, illetve azok megfelelő, s ezáltal forgalomnövekedéssel kecsegtető használata állt. Megtudhattuk például, hogy miként érdemes Facebook oldalunk követőivel kommunikálni, milyen a jó – és szabályos – nyereményjáték, és hogyan készülhetünk fel a változó algoritmus csapdájára. Természetesen nem csak a Facebookról volt szó, képbe került többek közt a Google+, a Foursquare és a Twitter is, melyekkel kapcsolatban szintén elláttak bennünket néhány hasznos tippel.
Klausz Melinda kiemelte előadásában, hogy a közelmúltban megújult Facebook algoritmus színre lépésével drasztikus mértékben csökkent azon követők száma, akik látják a lájkolt oldal bejegyzéseit. A közösségi média specialista szerint optimális esetben is csak a rajongók 6%-át érik el a posztok (ezt a „beszélnek róla” mutató árulja el). Ezzel arra akarja sarkallni az oldalak tulajdonosait a kék óriás, hogy hirdessenek, de azt már nem árulja el, hogy miként érdemes.
A legjobb eredmény érdekében meg kell ismernünk rajongótáborunk összetételét, majd csoportosítani őket. Csak ezután tudjuk megfelelően felépíteni, majd targetálni hirdetéseinket.
Ormos Zoltán a témához kötődő jogi kérdésekre hívta fel a figyelmünket. Elmondta, hogy nem lehet ész nélkül hirdetni és nyereményjátékokat indítani, figyelembe kell vennünk az etika szabályain felül a jogi korlátokat is – melyekből bőven akad a Facebook esetében. Korábban például nem lehetett sem lájkokra, sem pedig megosztásra alapuló nyereményjátékkal előrukkolni. Ez már enyhült, most csak a megosztás-alapú akciókat tiltja a szabályzat.
A jogi szakértő azt is elárulta, hogy a lájkokkal kereskedő oldalaknak hiba hinni, ugyanis a Facebook felhasználói szabályzata egyértelműem tiltja, hogy ily módon hizlaljuk fel rajongóink táborát, sőt a szabályszegésnek súlyos következményei lehetnek. A Facebook elveheti a követőinket, de akár törölheti is az oldalunkat.
Megtudtuk, hogy az algoritmus változások akár végzetes csapást is jelenthetnek az oldalak számára, – ahogy arra már Klausz Melinda is utalt. Ez jogi szempontból is érdekes. Például egy megbízott ügynökség hiába vállalja, hogy több rajongót hoz az adott oldalnak, és a díjazást a sikerhez kötik, ha egy algoritmus változás következtében sokkal több hirdetés (és pénz) válik szükségessé a cél eléréséhez. Ekkor nyilván háborogni kezd a megbízó, pedig a probléma a Facebook miatt állt elő. Hasonló helyzeteket szülhet a Google algoritmus változása is a SEO (keresőoptimalizálás) területén. Ezeket a mindkét féltől független, vis maior (elkerülhetetlen, külső erő által indukált) eseteket szerződésbe kell foglalni a bonyodalmak elkerülése érdekében, hiszen felmerülésük súlyos többletköltségekhez vezethet.
Ugyancsak fontos az oldal hozzáférhetőségének folyamatos biztosítása, hiszen egy alkalmazott, vagy egy megbízott ügynökség könnyedén megfoszthatja a céget a saját oldalának elérésétől, ha eltávolítja az adminok közül. Az ilyen esetek elkerülése érdekében szerződésbe kell foglalni őket és kötbért kell rendelni hozzájuk.
Szóba került az ÁSZF, azaz az általános szerződési feltételek jelentősége és áttekinthetősége is. Sajnos nagyon kevesen olvassák el ezeket a szabályokat, így könnyen csapdába csalhatók. Ormos Zoltán figyelmünkbe ajánlotta az usersdigest.net oldalt, ahol számos szolgáltatás, köztük a Facebook ÁSZF-je is megtalálható rövid és közérthető formában.
Bedy Krisztina, az Avantgarde Group ügyvezető igazgatója a kommunikáció jelentőségéről beszélt. Annak fontosságáról, hogyan reagálunk rajongóink pozitív és negatív jelzéseire, hozzászólásaira. Egy negatív jelzésre például nem éppen az az ideális válasz, hogy töröljük a hozzászólást, hiszen ezzel unszimpátiát váltunk ki, aminek természetesen gyorsan híre is mehet. Meg kell próbálnunk befogadónak maradni és emberien viselkedni, hiszen a közösségi oldalak lényegében pont úgy működnek, mint az emberi kapcsolatok – amiket egyébként leépítenek. Egy nem éppen építő jellegű felhasználói kritikát is kezelhetünk megfelelően, csak vegyük elő tarsolyunkból a humort, a megértést.
Alapvető fontosságú, hogy oldalunkon ne csak arról kommunikáljuk, mink van és mi a célunk, hanem arra is helyezzünk hangsúlyt, hogy amink van, az milyen és miért, illetve a célunkat hogyan, milyen elvek mentén szeretnénk elérni. Így nyerhetjük el több ember szimpátiáját, akik kerülik a szürkeséget és a színeset, az eredetit keresik.
Összefoglalva, a Facebook és a többi közösségi oldal is eszközökként szolgálnak vállalkozásunk, termékeink népszerűsítésére, de nem mindegy, hogyan használjuk őket. Ha sikerül elkerülnünk a buktatókat és ügyelünk a megfelelő kommunikációra, nem marad el az eredmény. A közösségi média szerepe várhatóan egyre jelentősebb lesz a jövőben, hiszen érdekes és szerteágazó, de mégis viszonylag könnyen áttekinthető és jól használható színteret jelent cégünk felfuttatásához, fejlesztéséhez és mindemellett csatornaként szolgál a fogyasztókkal való kommunikációhoz.