Kapcsolódó cikkek
- Filmet is alkot a Mesterséges Intelligencia 2023. március 31.
- Itt a ChatGPT új verziója a GPT-4! 2023. március 15.
- Világrekord zsákolást kapott el a HONOR Magic5 Pro 2023. március 3.
- Az új Bing a mobilokra és a Skype-ra is megérkezik 2023. március 2.
- A szoftver.hu is kipróbálta a ChatGPT-t! 2023. február 21.
- Bing ChatGPT: első tapasztalatok teljes hozzáférés után 2023. február 15.
- Itthon elsőként integrálták a ChatGPT-t webáruház motorba 2023. február 11.
- Hivatalos: Itt a Google saját chatbotja a Bard 2023. február 7.
- Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja 2023. február 4.
- Új MI-alapú chatbotot indított el a Viber 2023. február 2.
Legfrissebb híreink
- Bepörög az őszi szüretszezon – Okostelefonnal még a borozás is jobb
- Az európai utazók 72%-a szeretné leküzdeni a nyelvi akadályokat a jobb utazási élményért
- Különleges színekben tündököl a Sony új fejhallgatója
- Technológia és testreszabhatóság – ezek lesznek a jövő edzéstrendjei
- Érkezik a LinkBuds Fit, a LinkBuds Open és a LinkBuds Speaker
Locsolókölnit készített a mesterséges intelligencia
Lehet egy illat intelligens? A Telekom a mesterséges intelligencia és egy ismert parfümőr, Kiss Virág segítségével húsvéti locsolókölnit alkotott. A telekommunikációs vállalat az idei ünnep alkalmával bizonyítja, a digitális tünemények az élet egyre több területén segíthetnek; az AI akár már az érzékszerveinkre is képes hatni.
Valószínűleg senki sem találkozott még vitathatatlanul jó illatú locsolókölnivel húsvétkor. A lányoknál húsvéthétfő délutánján garantált a hajmosás, a fiúk pedig még napokig a kezükön érzik a népszokás maradandó emlékét. Így megy ez több időtlen idők óta, de a Telekom idén elhatározta: a digitalizációt segítségül hívva megalkot egy kölnit, amelynek végre tényleg kellemes illata van, ezzel is ápolva a tradíciót.
Okos válasz, okoskölni
Az idei húsvét előtt a Telekom a mesterséges intelligenciát kérdezte meg arról, hogyan hozhat létre egy olyan locsolókölnit, amelynek illatát mindenki kellemesnek érzi. A ChatGPT által ajánlott receptúrát Kiss Virág parfümőr finomhangolta, majd limitált példányszámban el is készítette az illatot – ezzel jó példát mutatva arra, hogyan dolgozik össze ember és a mesterséges intelligencia.
A Telekom célja az volt, hogy a kísérlettel próbatétel elé állítsa az AI-t. A technológiát egyre több területen alkalmazzák sikeresen, azonban sokan még idegenkednek tőle. A vállalat felelősségének érzi, hogy az emberek egyéni szinten is könnyebbé tudják tenni az életüket, a saját javukra tudják fordítani az új lehetőségeket, de fontos, hogy tudatosan használják ezeket. A húsvét pedig jó apropó volt a kísérletezésre. A Telekom filozófiája szerint a digitális eszközök mindenkinek segítenek, hogy előrébb léphessen a saját életében. Az ebből táplálkozó sikerek pedig befolyásolják a minket körülvevő világot. Az, hogy az AI a tapasztalati síkon is eredményesen használható, bizonyítja, hogy a digitális tünemények az élet minden területén segíthetnek, ha a megfelelő módon alkalmazzuk őket.
„Gyerekkorom óta vonzanak az illatok, hat éve tanulom a parfümkészítést, egy éve már hivatásszerűen is foglalkozom vele, így szívesen vettem részt ebben a kísérletben. Egyáltalán nem idegenkedtem a mesterséges intelligenciától, érdekesnek találtam a közös munkát. Úgy fogtam fel, mint egy ajánlást, egy általános vélekedést arról, milyen a jó illat egy kölni esetében. Én kiegészítettem a receptúrát mielőtt használtam az AI által javasolt formulát, kigondoltam a megfelelő arányokat és el is készültünk” – avatott be Kiss Virág a munkafolyamatokba.
Ötletek, receptek az AI-tól
A Telekom többek között azt kérdezte meg a mesterséges intelligenciától, hogy szerinte „milyen a jó illatú kölni, amivel húsvétkor locsolnak a fiúk?”
Az AI azt válaszolta, hogy friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből kell állnia az illatnak. Mint a válaszból kiderült, a jó illatú kölnik semmiképpen sem túl erősek, és nem túl nehezek. A nyelvi modell szerint az illat tartóssága is fontos szempont, mivel a locsolóknak egész nap kellemes illatot kell hordozniuk. Az AI azt is elárulta, hogy a természetes összetevőkkel készült kölnik azért illenek jobban a húsvéti locsoláshoz, mivel a virágok és növények illata eleve az ünnepi hangulathoz kapcsolódik.
A következő kérdés már egy receptúrára vonatkozott: arra kérték az AI-t, hogy gondolkozzon úgy, mint egy parfümkészítő. A mesterséges intelligencia az alábbi összetevők felhasználásával készítené el a tökéletes illatot:
• víztiszta alkohol
• desztillált víz
• narancsolaj
• citromolaj
• bergamottolaj
• rózsaolaj
• levendula
Kiss Virág validálása után a levendula viszont kikerült a receptből, helyette hársfavirág és gyöngyvirág került bele, a magyar nők ízléséhez igazítva.
Mindig az okosabb
„Mint kiderült, a mesterséges intelligencia érvényes érzéki alkotásokat tud létrehozni. Ezzel nem csak a praktikus és a művészeti területen van jelen az AI, már belépett a tapasztalati síkra is. De az emberi tényező és a szakértelem nem hiányozhat egy ilyen típusú alkotói folyamatból. Olyan személy kell hozzá, aki szakértője az adott témának. A megállíthatatlan fejlődés ezen a területen azt üzeni, hogy a digitális világ eszközeire új szemmel kell tekinteni” – mondta Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója.
A jelenlegi, nagy érdeklődést kiváltó nyelvi modellek egyelőre ott tartanak, hogy összefoglalják az eddig felhalmozott és rögzített tudásunkat. Szerinte a mi dolgunk ebből a rendszerből kiemelni a megfelelő javaslatot és azt tovább dolgozva a gyakorlatban is alkalmazni ezt a tudást. Mivel a digitális minden ember életében máshogy van jelen, különösen fontos, hogy mindenki megtalálja, melyik eszköz, milyen támogatást tud neki nyújtani a saját életében. Úgy tűnik, az AI tudatos használata egyre több embernek jelent segítséget. A Telekom elkötelezett a digitalizáció iránt, ezért megkülönböztetett felelőssége van ebben a folyamatban – Szabó Béla szerint ezért is lényegesek a hasonló kísérletek.
A vállalat országszerte több kiemelt üzletébe eljuttatja az AI és az illatszakértő együttműködésével született kölnit tartalmazó üvegcséket, így az ügyfelek meg is szagolhatják az illatot.