Kapcsolódó cikkek
- Új Vodafone flottacsomag hallássérültek részére 2013. január 28.
- Újfajta szöveges képességek - Japán hangulat az iPhone-okon 2012. január 15.
- Az okostelefonok terjedésével csökkenőben az ünnepi sms-forgalom 2011. december 27.
- 1 millió 448 ezerre nőtt a mobilinternet-előfizetők száma 2011. május 19.
- VOLT fesztivál jegyeket nyerhetnek a Like díjcsomagot lájkoló diákok 2011. április 25.
Legfrissebb híreink
- Nagy felbontás, gyors sebesség és MI-alapú képfelismerés
- A Sony bejelenti az első G Master F2-es rekesznyílású standard zoomobjektívet
- T-esport Bajnokság: Európa legjobbjai mérkőztek meg a hétvégi budapesti döntőn
- Idén az üvegfalak áttöréséről szól a telekom ünnepi kampánya
- A Samsung különleges megoldásait díjazták
A vezetés közbeni mobilozás még kihangosítóval is jelentősen növeli a baleseti kockázatot
Kihangosítóval is veszélyes a mobilozás vagy a hangvezérelt SMS-ezés vezetés közben, mert mindenképpen elvonja a vezető figyelmét, az agy ugyanis nem képes egyszerre mindkét feladatot biztonságosan elvégezni - figyelmeztetett kutatásai alapján egy amerikai egyetemi professzor.
A vezetés közbeni mobilhasználatot abból a megfontolásból tiltották be nagyon sok országban, hogy a készülékek elvonják a vezetők figyelmét a forgalomról. Egyes felmérések szerint egy három másodperces kihagyás - például amíg valaki a mobiljára pillant - kétszeresére növeli a kormánykerék mögött elkövetett hibák számát.
Rosenberger meggyőződése, hogy a probléma gyökere maga a beszélgetés, az a körülmény, hogy a vezető egy másik személy szavaira figyel a forgalom helyett. "Ha valaki társalog a mobilján vagy szöveges üzenetet készül küldeni a készülékéről, olyan zónába kerül, ahol minden más háttérbe szorul, és csak egyetlen dologra összpontosít: a hozzá beszélő hangra, illetve a szövegre" - fejtette ki.
Szimulációs vizsgálati eredmények már korábban is bizonyították, hogy ha a vezető nem is akar odafigyelni a beszélőre, akkor is lefoglalja agya egy részét a hozzá szóló hang, ami óhatatlanul kizökkenti a koncentrációból. A professzor utalt arra a 2006-os tanulmányra is, amely szerint a vezetés közbeni mobilozás felér azzal, mintha a sofőr részegen markolászná a kormánykereket.
A kutató szóba hozta, hogy egészen más a helyzet, ha a vezető olyasvalakivel beszélget, aki mellette ül az autóban, mivel ilyenkor a társalgás menete alkalmazkodni tud a forgalmi változásokhoz. "Ha például közeledik egy mentőautó, mindketten elhallgatnak, és a szirénára figyelnek. A mobil másik végén lévő személy azonban nincs tudatában - nem is lehet - a váratlanul kialakuló szükséghelyzetnek" - világította meg.
(http://www.livescience.com/37098-hands-free-phones-unsafe-for-drivers.html)